welke monitoren?

Kabels

Kabels

Ik ben van plan in de kerstvakantie een setje monitoren aan te schaffen voor mijn dj booth thuis (dus niet voor productie!). Nu gaat mijn vraag niet over de keuze van monitor (KRK RP5 of 6 G2 waarschijnlijk) maar over de kabels.

Worden die eigenlijk wel meegeleverd (ja toch:W)? En zijn deze dan van voldoende kwaliteit of kan ik beter gelijk betere meepakken en zo ja, welke?

Edit: Ik ben over het algemeen niet zo te spreken over bijgeleverde kabels bij welk product dan ook, CD-spelers, Draaitafels etc.

Bij aktieve monitors zitten de stroomkabels erbij.
Signaalkabels zitten er voor zover mij bekend nooit bij.

Bij aktieve monitors heb je gewoon instrumentkabel nodig met tulp, jack of XLR aansluitingen voor in de monitor.

Bij passieve monitors moet je gewoon speakerkabel kopen bij een elektronicazaak. Audiowinkels zijn daar meestal (veel) te duur mee. En, hoe meer vermogen je erover wilt pompen (geldt weer alleen voor de passieve!), des te dikker/grotere diameter te kiezen.

Oke, bedankt voor je reactie. Als ik voor de KRK's ga kan ik dan het beste voor de XLR aansluitingen gaan, m.a.w. is dat de aansluiting voor de beste kwaliteit, ik ben nogal nieuw in dit wereldje;). En welke merk kabel moet ik dan zeker wel/niet kopen?

Let er dan wel op dat hetgeen waar je de monitors op aansluit ook voorzien is van XLR outputs... dat is ook niet altijd het geval.
Als hij is voorzien van Jack outputs, en ze zijn gebalanceerd dan kan je ook gebalanceerde jack naar Xlr kabels kopen.

Dan kan je net zo goed gewoon goede kwaliteit Tulp naar Jack kabels kopen. Een XLR aan die kabel solderen heeft niet echt meerwaarde als het een ongebalanceerd signaal is. De enige beweegreden om toch voor XLR te gaan zou zijn omdat het fysiek een sterkere plug is.. dus kan tegen een stootje.. Maar goed.. Als dat alles is... dan zou ik gewoon voor een 2x tulp---> 2x Jack kabel gaan

Nou ik het zo eens bekijk heb je gelijk ja. En aangezien ik de monitoren één keer goed plaats en daarna niet meer aanraak is Tulp naar Jack toch een betere optie:engel:

Edit: Bedoel je met 2x tulp ---> 2x Jack nu één of twee kabels?

;-)

Je hebt wel eens van die kabels die aan een gegoten zijn... daar heb je ook prima spul in maar je kan dan beter gewoon losse kabels kopen of twee gewone jack-jack kabels kopen... jacks aan 1 kant weghalen.. losse tulpjes kopen en dan gewoon solderen.

haha, nee één zo'n kabel lijkt me niet echt praktisch:P Zal eens bij de lokale electronicaboer langsgaan en kijken of ze daar een paar geschikte kabels en eventueel ook pluggen hebben.

Bedankt voor je hulp!

Ik heb de RP6 even bekeken op internet. Die kun je gewoon aansluiten RCA -> RCA. Die zitten ook gewoon op je KRK's.
Jack op de RP6 is ook balanced, net als XLR.

Je hebt dan 2 RCA -> RCA kabels nodig. voor iedere monitor (L en R) eentje.

Daarvoor kun je dus wel gewoon audiokabels uit de hifi-zaak kopen. Zelf heb ik in de woonkamer kabels van Profigold. Die zijn wat beter als de goedkope zooi, maar nog wel betaalbaar.

Zelf maken met goede kabels en Neutrik stekkers is denk ik wel goedkoper, maar zal misschien niet zo heel veel schelen.

Ik de hele pagina moeilijk doen, kan ik gewoon 2x RCA --> RCA halen:stupid:P In ieder geval bedankt:biertje:

Laatst gewijzigd:
Of is dit het balanced / unbalanced verhaal?

Het signaal komt uit mijn djmixer (RCA output) en zoals ik net begrepen heb is dat unbalanced, kga als ik thuis ben mezelf ook eens wat meer verdiepen in die materie:)

Tja, RCA is vergeleken met XLR een mini plug.
Weet niet of je dit terughoort in de geluidskwaliteit?
Of is dit het balanced / unbalanced verhaal?

Formaat van de plug maakt in dit geval echt niet uit. Dat hoor je niet, en als iemand wat anders beweert, heeft hij óf een absoluut gehoor+ (bestaat dat wel?), of is het zo'n high-end freak aansteller die zich van alles in zijn hoofd zet en dan zelf gelooft dat het waar is. Suggestieve manipulatie of zo.
En trouwens, die nuances zul je op dit soort speakers er toch nooit uit kunnen halen. Misschien met hele dure monitors van Adam of K+H ofzo.

Verschil unbalanced/balanced merk je pas bij overdracht over grotere afstanden, zeg +6/+10 meter.
Kabels van je mixer naar je monitors (nearfield) zijn toch meestal echt niet langer dan zo'n 2 á 3 meter. Dat moet dus naar mijn mening geen probleem opleveren.

Wat is beter om te kopen

Wat is beter om te kopen

Hallo allemaal,,

Ik heb een vraagje m.b.t tot kopen van welke monitoren...in de zin van, of het nou beter is om b.v KRK VXT8 te kopen, of bv Genelec's 8020 met een sub.

Omdat de KRK VXT8 tot ongeveer 37 hz-20 khz gaan en de GENELEC's tot ongeveer 66 hz-20 khz gaan...en niet alleen daarom, maar ik hoor veel goede verhalen over beide monitoren.

Wat is nou verstandig...om te doen....???

Mijn gevoel zegt de KRK's.....zelf heb ik alesis monitor one's passief op het moment.

Alvast bedankt......!!!!!!!!!!

Ik zou zeggen ga even zelf luisteren in de winkel met je favoriete CD....en vergelijk de monitors met je oren ipv. de meningen van anderen vergelijken....jij moet er uiteindelijk naar luisteren.
Dit is natuurlijk de beste tip, maar... Assieman wil natuurlijk wat achtergrondinfo en gebruikerservaringen van ons horen, voordat hij gaat luisteren.

Reviews heb ik al gelezen ja....

Ik zou natuurlijk gewoon naar een muziek winkel moeten gaan en zelf luisteren.

Maar ik heb dat het idee dat het daar veel beter zal klinken dan bij mij thuis in de studio....

Maar ja....thanks i.i.g

Back