welke monitoren?

Ik ben aan het kijken voor de Mackie HR 824 MKII.
Waarom? in het verleden ook een set Mackie monitoren gehad en was met deze altijd tevreden. Momenteel als tussenoplossing KRK staan maar kan gewoon niet lekker werken op deze monitoren.

Bij het opstellen van de monitoren moet ik dan rekening met een minimale afstand vanaf de muur? De wand is overigens schuin (dak). Ik ben aan het zoeken geweest op het forum maar kon daar geen duidelijk tip vinden. Alvast bedankt

Ja, maar dat is met alle monitoren, vooral met bassreflex poorten aan de achterkant.
Als het kan minstens een meter van de muur of meer !

Maar als dat niet kan ( wat bij veel thuisstudio's het geval zal zijn), dan is het niet anders.
Je kan altijd een beetje acoustisch treatment achter je speakers gebruiken om de ergste reflexties tegen te gaan.

De wand loopt schuin op, 1 meter afstand betekend een twee meter vanaf de muur. Wordt maar een spelen met de afstand totdat ik tevreden bent (gelukkig wat ruimte om te kunnen schuiven)
Wat voor acoutisch treatment zou je moeten gebruiken?

De wand loopt schuin op, 1 meter afstand betekend een twee meter vanaf de muur. Wordt maar een spelen met de afstand totdat ik tevreden bent (gelukkig wat ruimte om te kunnen schuiven)
Wat voor acoutisch treatment zou je moeten gebruiken?

Acoustisch Foam kan de ergste reflexties al wegnemen en hoeft niet heel duur te zijn.
Neem in ieder geval maar zo dik mogelijk !

Wie kan mij adviseren over een paar kleine monitors.
Ze zullen op/bij een synth worden geplaatst, een beetje het idee zoals de optionele speakers die je bij een Yamaha Tyros kan kopen.

De krk V4 had ik al opgemerkt, wat zijn de andere opties?

ondertussen heb ik de Neumann Kh120a's en de Focal cms65 op proef. tot nu toe alleen de Neumanns getest hier. Indrukwekkende speakers, met een flinke basextensie voor hun grootte. toch vraag ik me af of de bass genoeg is voor diepe bassdrums. van de week de Focals testen.

Help mij aub even met mijn lastige keuze:

Ik maak hardcore en wil mijn KRK monitors gaan ruilen voor betere. Strak en duidelijk laag is voor mij belangrijk.

Ik twijfel tussen: Dynaudio BM12a en Adam A8x, beide gaan tot 38 Hz.

Of heeft iemand nog andere tips?

Right.... Geloof me, de echte top bereik je niet op een KRK speaker of met een behringer eq of iets dergelijks. Er zijn wel eens heel af en toe toevalstreffers, maar dat heeft meer met de marketing eromheen te maken dan met de daadwerkelijke geluidskwaliteit.

Speakers en akoestiek zijn de allerbelangrijkste tool voor een goede producer. Ik heb geregeld collega producers in de studio, die hier er pas achter komen wat er in hun mix niet goed zit. Een basis productie is best te maken op een goedkope speaker en ITB. Een perfecte afmix niet, puur door het gebrek aan controle over je klankbeeld.

Misschien lees ik je voorlaatste zin niet goed, maar omdat je het daar ook specifiek hebt over ITB, neem ik aan dat je dus bedoelt dat een perfecte mix niet kan met alleen plugins. Daar ben ik het absoluut niet mee eens..

Ben het wel volledig eens met je statement dat goede speakers/akoestiek enorm belangrijk zijn. Je hoort dan pas wat je echt doet als je EQ toepast, of compressie...etc..

Ik maak hardcore en wil mijn KRK monitors gaan ruilen voor betere. Strak en duidelijk laag is voor mij belangrijk.

dynaudio bm15p of a

BM15A's, wij hebben twee sets hier in huis.....maak zelf tekno en het laag is über.............

De Dynaudio BM12a heb ik in de studio geluisterd, de Adam A8x helaas niet, dus ik kan niet zeggen welke van de 2 je zou moeten nemen.. wat ik wel weet is dat ik erg onder de indruk was van de BM12a en deze echt behoorlijk goed in staat is om het laag met veel overtuiging weer te geven. Hardcore maak/luister ik niet, maar een lekker stevige deadmau5 track bijvoorbeeld (zal jij wel een rustig slaapliedje vinden.. lol )komt er uit zonder enige moeite. De monitor kan ook erg luid zonder vervorming.

Maarja.. het allerbeste is een manier vinden om het in je eigen studio te testen! Succes!

Ik heb ook naar de BM15a's gekeken, maar volgens de Dynaudio website gaan deze tot 40Hz, waar de BM12a's tot 38Hz gaan, dat vind ik dan wel vreemd.

En helaas gaat mijn budget ook niet zo heel diep...

Ik heb ze toendertijd oplopend getest, BM5/6/12/15 en bij de eerste drie had ik er nog wel een sub bij gewild en toen ik de 15's aanzette was het hele plaatje compleet, geen sub nodig.
Ze zijn inderdaad duur, maar de prijs van de 12's met een sub is ook niet weinig.
Zoals het er nu naar uitziet gaan die van mij niet meer weg..

Misschien lees ik je voorlaatste zin niet goed, maar omdat je het daar ook specifiek hebt over ITB, neem ik aan dat je dus bedoelt dat een perfecte mix niet kan met alleen plugins. Daar ben ik het absoluut niet mee eens..

Ben het wel volledig eens met je statement dat goede speakers/akoestiek enorm belangrijk zijn. Je hoort dan pas wat je echt doet als je EQ toepast, of compressie...etc..

Laat ik t anders zeggen: door gebruik van hardware, zijn mijn afmixen 20% beter geworden. Mijn conclusie in dan ook dat je met bepaalde hardware elementen EN goede monitor speakers een veel betere afmix neer kunt zetten.

Bovendien is het begrip "perfecte afmix" voor iedereen anders. Voor mij knalt een perfecte afmix uit de speakers, hoor je extreme diepte en breedte in de mix, heeft elk instrument een perfecte plaats in de mix, en is de vocal smooth en in your face. Ik hoor gemiddeld genomen per jaar ongeveer 2 a 3 mixen die dit echt hebben. En gek genoeg, zijn die allemaal met hardware geproduceerd......

Ik heb ook naar de BM15a's gekeken, maar volgens de Dynaudio website gaan deze tot 40Hz, waar de BM12a's tot 38Hz gaan, dat vind ik dan wel vreemd.

En helaas gaat mijn budget ook niet zo heel diep...

oren zeggen meer dan cijfertjes denk ik.
ik heb voor een ( 2dehands ) paar bm15p's ca 675euro betaald.
de bijbehorende ( samson , niet de lichste ) versterker was iets van 200 euro..
tis even wat geld , maar vergeleken bij de huidige synthesizerprijzen valt het wel mee.

Laat ik t anders zeggen: door gebruik van hardware, zijn mijn afmixen 20% beter geworden. Mijn conclusie in dan ook dat je met bepaalde hardware elementen EN goede monitor speakers een veel betere afmix neer kunt zetten.

Bovendien is het begrip "perfecte afmix" voor iedereen anders. Voor mij knalt een perfecte afmix uit de speakers, hoor je extreme diepte en breedte in de mix, heeft elk instrument een perfecte plaats in de mix, en is de vocal smooth en in your face. Ik hoor gemiddeld genomen per jaar ongeveer 2 a 3 mixen die dit echt hebben. En gek genoeg, zijn die allemaal met hardware geproduceerd......

Ik respecteer je mening, maar deel hem niet volledig.

Ik heb een jaartje geleden ongeveer een geweldig mooie jazz opname gehoord. Prachtige vocal, gitaar, drums.. heel mooi stereobeeld, alsof ik aanwezig was in zo'n mooi ouderwets kroegje in Amerika.. je kon bijna de sigaren ruiken, zo werd je de muziek in gezogen... :halleluja

Op de één of andere manier werd ik een beetje uit mijn droom geschopt toen ik hoorde dat dit volledig ITB was gemixed en gemasterd met ook nog best wel veel relatief oude software (de wat oudere Waves en Uaudio plugins onder andere). Maarja.. de persoon achter de virtuele knoppen had wel ruim 20 jaar ervaring, een prachtige studio, goede akoestiek, goede monitors... en hij wist wat hij deed. En ja.. wellicht hielp het wel dat hij een setje goede microfoons had gebruikt in combinatie met leuke pre-amps.. maar voor de rest.. het mixen en masteren gebeurde volledig ITB.

Daarom is mijn mening.. een mixer-engineer maakt uiteindelijk meer verschil dan het verschil tussen een goede EQ plugin of hardware EQ. Maar ook hier geldt: niet iedereen hoeft mijn mening te delen! :D

Bedankt voor de reacties jongens, idd iets om over na te denken want ik zou wel gewoon in 1 keer klaar willen zijn...

Monitor gezocht Roland Fantom G8

Monitor gezocht Roland Fantom G8

Ik weet niet of ik hier zomaar mijn vraag mag neergooien maar doe het stiekem toch maar. Om eerlijk te zijn had ik geen zin om 81 pagina's door te spitten om te zien of er al ergens een goede aanrader voor mij staat dus ik stel gewoon even mijn vraag.

Ik ben op zoek naar een monitor die ik in mijn kamer neer kan zetten om daar met een bandje te oefenen bij mijn fantom G8. Veel geld heb ik niet (liever niet meer dan 200 euro). Als het kan een monitor die ik ook gewoon mee kan nemen 'on stage', puur voor eigen gehoor dus niet om een hele zaal mee te versterken. Volgens mij kan dit dus prima een enkele monitor zijn (hoef dus geen stereo opstelling). De geluidskwaliteit het liefst voor dit geld zo goed mogelijk (natuurlijk) maar ik ben voor mijn eerste monitor gauw tevreden. Ik heb een goede headset waarmee ik goed kan horen wat effecten precies doen dus daar kom ik wel uit. Dit is met name om met anderen samen te kunnen spelen. Ik hou wel van helder geluid als dat uberhaupt ook maar iets toevoegt aan wat ik vraag. Ik ben een complete beginner op dit vlak en wil er meer over leren, maar het kost allemaal heel veel tijd om je in dit soort dingen te verdiepen en die heb ik op dit moment niet zoveel. Ik weet dus ook niet of ik een actieve of passieve monitor nodig heb.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, samengevat:
Monitor bij Roland Fantom G8
samenspelen met bandje in kamer, eigen monitor op podium
+/- € 200,-
actief of passief?
aanbevelingen?

Misschien staan er wel goede aanbiedingen op dit moment in de marktplaats? Ik ben namelijk ook bereid tweedehands spullen aan te schaffen.

Vergeef me als ik hier voor mijn beurt spreek of gekke dingen zeg. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik heb nu de keuze uit de volgende monitors:

Dynaudio BM15a

Dynaudio Air 15

Iemand ervaring met de AIR's?

Ik heb de Dynaudio BM15A en ben echt super tevreden. De BM Serie is ook speciaal voor studio ontwikkeld.
Die AIR zijn de versies speciaal voor film en muziekproducties die 5.1 geluid nodig hebben. En je kan ook draadloos communiceren met je speakers en omdat je er in principe meer van hebt als je 5.1 doet communiceren ze ook weer met elkaar.

Unholy, volgens mij kun je ze het beste gaan luisteren/vergelijken. Dat geeft voor jezelf duidelijkheid over de verschillen zoals jij ze ervaart.

Zelf gebruik ik de BM6A mk1's met BM14S sub. Ik zou persoonlijk binnen het assortiment van Dynaudio kiezen voor de BM6a mk1 en als het budget verder reikt kijken naar Focal Twin of Adam S2X. Voglens mij heeft Dynaudio geen monitoren die in dat prijssegment qua kwaliteit kunnen meekomen.

Succes!

Back