welke monitoren?

Het meest opvallend was iets minder diep laag waardoor ook het mid iets sterker naar voren komt. Verder helemaal geen verkeerde monitor. Ik zit er zelfs over te twijfelen om deze te kopen ipv een setje A7x. Ik heb een erg kleine ruimte en ben bang dat de bas van de boven genoemde modellen de 7 en 8 inch speakers wel eens teveel zou kunnen zijn. Van de kleinere monitoren is de AX5 wel de absolute topper. Ik vind ze beter dan de kleine Focals.

Ik ben echt bezig met monitors de laatste tijd vandaar weer een vraag aan mede-forummers. Kan je nou de Avantone Mixcubes vergelijken met de oude Yamaha NS-10m's? Ik heb dit ergens opgepikt in een recensie maar geloof het niet echt.

Ik ben echt bezig met monitors de laatste tijd vandaar weer een vraag aan mede-forummers. Kan je nou de Avantone Mixcubes vergelijken met de oude Yamaha NS-10m's? Ik heb dit ergens opgepikt in een recensie maar geloof het niet echt.

Nee, echt niet. De Mixcubes moet je zetten naast de oude Auratones. Eigenlijk vooral goed om je mid te checken en om te bezien wat er aan laag/hoog overblijft nadat je je mix gemaakt hebt op je hoofdmonitors. Daar waren de NS-10M niet voor. Daarvan gold: als de mix daarop goed klinkt, klinkt het overal goed (in het midden latend of dat echt zo was/is). Daar zou ik bij de Mixcubes niet vanuit durven gaan. Als je daarop je mix gaat maken ga je met in ieder geval je laag helemaal de mist in.

Ik ga ze alleen niet gebruiken als hoofdmonitors, maar als een final check. Mijn hoofdmonitors worden waarschijnlijk de Adam A7x en mijn Blue Sky Mediadesk 2.1 systeem wat ik al heb. Ik zit nog te twijfelen tussen de Adam A5x en de A7x, maar waarschijnlijk wordt het de A7x. En dan dus de Avantones als final check van een volledig afgemixte track.

Ik ga ze alleen niet gebruiken als hoofdmonitors, maar als een final check. Mijn hoofdmonitors worden waarschijnlijk de Adam A7x en mijn Blue Sky Mediadesk 2.1 systeem wat ik al heb. Ik zit nog te twijfelen tussen de Adam A5x en de A7x, maar waarschijnlijk wordt het de A7x. En dan dus de Avantones als final check van een volledig afgemixte track.

Lijkt mij een hele goede keuze.
Denk er wel aan dat je in het laag veel mist, en het hoog ook wat mist in de Avantone's.
Maar daarvoor weet je ook meteen of je mix goed genoeg is. Als de bas er op geen enkele manier meer terug te horen is, heb je het niet goed gedaan......want dan weet je dat je die bas op alle cheapo draagbare dingen etc. gaat missen. Voor het hoog geldt dat in iets mindere mate ook zo.
En daar zijn de Avantone's nu precies voor gemaakt en geschikt.

Lijkt mij een hele goede keuze.
Denk er wel aan dat je in het laag veel mist, en het hoog ook wat mist in de Avantone's.
Maar daarvoor weet je ook meteen of je mix goed genoeg is. Als de bas er op geen enkele manier meer terug te horen is, heb je het niet goed gedaan......want dan weet je dat je die bas op alle cheapo draagbare dingen etc. gaat missen. Voor het hoog geldt dat in iets mindere mate ook zo.
En daar zijn de Avantone's nu precies voor gemaakt en geschikt.

thanx!

Een van de belangrijkste punten die je leert door het werken met de Avantone's is dat je naast laag en sublaag ook wat mid-laag in je mix moet hebben.

Veel plezier met je Mixcubes als je ze hebt. Ga je voor de passieve of de aktieve?
Toen ik de mijne (passieve) kocht, waren er nog wat problemen met brom met de aktieve, die toen net uit waren.

Maar wat is nou het verschil tussen de Adam A5x en de A7x? Ze zijn van precies hetzelfde materiaal gemaakt, in tegenstelling tot de A3x. Dan lijkt mij, vanwege de grootte, de A5x veel meer geschikt voor nearfield monitoring. Of heb je bij de A7x minder inkleuring?

Ik zou voor de A7x gaan. Daar heb je door het grotere oppervlak toch een betere laag-weergave. Hoe kleiner de conus, hoe minder goed het laag eruit komt. Gemiddeld genomen. En waarom zou de A7x voor nearfield minder geschikt zijn? Je moet ze op een luisterafstand van ca. 1/1,5 meter echt niet opendraaien. Ook de A5x niet.
Mijns inziens zijn monitors met 7" of 8" woofers prima voor nearfield monitoring. Ik zou niet kleiner willen.

't Zijn geweldige monitors. Voor een deftig laag is de A7X beter geschikt als de A5X, is ook logisch. De A7X gaat tot 42 Hz op papier, maar doet dat ook effectief. <42 Hz is het wel quasi volledig weg. Ikzelf overweeg nog een sub erbij te zetten met de tijd, maar het is voor de meeste toepassingen geen noodzaak denk ik. Ik hoor en voel het gewoon ook graag, maar dat is persoonlijk.

In het hoog zit rond de 4kHz wel een dipje vermoed ik. Metingen tonen dat ook aan hier. Ik kan het compenseren met eq, maar ik vind ze beter klinken als ik het laat zoals het is.

Ik heb ze hier spijtig genoeg niet ideaal opgesteld staan, maar herinner me bij het kiezen en vergelijken dat ze veruit het beste stereobeeld gaven.
Ga ze gewoon luisteren en vergelijken. Ieder heeft zijn mening, en flat is geen enkele monitor, want ze klinken allemaal anders in de winkel.

het is niet echt een aanvulling op het lopende gesprek hier maar ik wil het toch even kwijt.
ik heb ongeveer een jaar geleden mijn eerste set monitors op de gok gekocht. een setje krk rp6 g2's

in eerste instantie was ik onwijs blij met deze monitors, het was een hele stap vooruit van een setje pc speakertjes met een subje. maar na een tijdje werd het mij duidelijk dat ze toch wel vrij dof klinken en dat ik ook wat laag miste. heb zitten twijfelen om een sub te kopen of door te sparen voor een paar nieuwe (goede) monitors.
heb ervoor gekozen om een subwoofer te kopen, de krk 10s, en ik moet zeggen: wauw!! na wat afstellen heb ik niet alleen eindelijk een goede bass weergave maar door de highpass filter in de sub worden mijn monitors ontzien in het laag en klinken ze meteen veel strakker\scherper\zuiverder!
ben heel blij met deze aankoop en ik kan het iedereen aanbevelen

Ik zou ook echt de A7X kopen ipv de A5X, al is het maar voor het laag wat een stuk referenter is (in mijn mening)

Goeie keus, ik denk dat je er wel blij mee gaat zijn!

Heb zelf sinds 2 weken een set Adam A77X. Uitermate tevreden. Super strak en gedetailleerd. Kom van CMS 65's van Focal. De A77X is een step up! Ze zijn ook erg mooi:)
studio_setup.jpg

Ik ben zojuist overgestapt op een set Psi 21m v3's.
De keuze lag tussen de neumann 310's en deze monitor, na een keer luisteren wist ik voldoende. Nu enkel nog een passend stukje schuim halen :)
Gruwelijke speakers :okdan:

Wat was het verschil tussen die neumans en psi ?

Back