welke monitoren?

Ik ben nog erg benieuwd naar de event 2030 monitors, iemand die ze heeft? De bedoeling was geld te sparen voor een setje klein hummel o300 (neumann o300) en dat geld was er maar dat is weer uitgegeven aan andere speeltjes :D
De events zijn natuurlijk een dikke budget kopie van de o300's maar ben wel nieuwschierig, ze zullen vast wel niet in de buurt komen van de event opals of de k&h o300.

Event-2030_01.jpg

Ik ben op zoek naar nieuwe monitoren. Ik heb nu tapco S8 speakers. Deze zijn opzich wel ok maar het word tijd voor een leveltje hoger. Ik heb een budget tussen de 800 en 1100 euro.

Ik maak techno en ik ben altijd bang als ik een kleinere speaker pak dat ik dan de lage frequenties niet haal. Nu kan je wel een subwoofer erbij kopen maarja daar ben ik niet zn fan van..

wat raden jullie aan voor dit budget? Mn studio is 2m bij 4m die akoestisch wel in orde. ik zat zelf aan de Adam a7x monitoren te denken. of zeggen jullie van voor dat geld kan je beter voor .... gaan ?

De Adam A7x is een prima monitor maar ik zou altijd aanraden om eerst te gaan luisteren. Als je dat gaat doen, neem dan ook de Neumann KH120a eens mee. Is een maatje kleiner maar geeft veel meer laag dan je zou vermoeden en is (vind ik) een fijnere monitor.

Echter: luister zelf. Smaken en voorkeuren verschillen en zeker op dit gebied is de juiste keuze enorm persoonlijk. :)

In dat budget zou ik eens kijken naar 8"-ers van Mackie, Event en Equator.

Muziek klonk volgens mij op Mackie "het beste" maar ik zocht niet echt HiFi speakers die je muziek beter doen klinken (heb hier al B&W speakers voor). Als je de gebreken van je speaker & ruimte kent (door veel te luisteren), hoeft dat geen probleem te zijn...

De Event waren het goedkoopste en had ergens de subjectieve indruk dat je dat ook wel hoorde. Veel reviewers die ze uiteindelijk toch terug van de hand doen zeggen dat de mixes die erop gemaakt werden, zich niet altijd goed vertaalden.

Uiteindelijk Equators D8 op de kop getikt tijdens een promo en ik ben er best wel tevreden van. De monitors maken je muziek niet beter maar laten je horen wat er effectief is (of niet is).

Ik ben op zoek naar nieuwe monitoren. Ik heb nu tapco S8 speakers. Deze zijn opzich wel ok maar het word tijd voor een leveltje hoger. Ik heb een budget tussen de 800 en 1100 euro.

Ik maak techno en ik ben altijd bang als ik een kleinere speaker pak dat ik dan de lage frequenties niet haal. Nu kan je wel een subwoofer erbij kopen maarja daar ben ik niet zn fan van..

wat raden jullie aan voor dit budget? Mn studio is 2m bij 4m die akoestisch wel in orde. ik zat zelf aan de Adam a7x monitoren te denken. of zeggen jullie van voor dat geld kan je beter voor .... gaan ?

Ik heb zelf de F7, die qua specs niet veel anders is dan de a7x. Sterker nog, de F7 heeft meer instel tweak dingen aan de achterkant. De sub KRK 10S, hier ook in mn hok, werkt maar zeeeer weinig mee dus vraag ik me af of je je daar aan toe moet geven..

Mijn mening qua sub is dat het niet per se hoeft. Zowiso zou ik niet teveel (sub)laag in je mix doen zeker niet qua techno, als het je sub hard aan het werk zet dan is er iets mis IMO.....

Ik heb vorige week mijn 2de paar Philips MFB 587 opgehaald waardoor ik nu 4 speakers heb die ik als 2x stereo kan gebruiken of quadrafonisch via mijn modulaire systeem. In elke hoek staat een speaker.

Maar wat een verademing is dat zeg, altijd overal geluid op beide oren :okdan:

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van 2ehands studio monitoren?

Welke onderdelen zijn aan slijtage onderhevig, en is dit op enige manier meetbaar?

In dat budget zou ik eens kijken naar 8"-ers van Mackie, Event en Equator.

Muziek klonk volgens mij op Mackie "het beste" maar ik zocht niet echt HiFi speakers die je muziek beter doen klinken (heb hier al B&W speakers voor). Als je de gebreken van je speaker & ruimte kent (door veel te luisteren), hoeft dat geen probleem te zijn...

De Event waren het goedkoopste en had ergens de subjectieve indruk dat je dat ook wel hoorde. Veel reviewers die ze uiteindelijk toch terug van de hand doen zeggen dat de mixes die erop gemaakt werden, zich niet altijd goed vertaalden.

Uiteindelijk Equators D8 op de kop getikt tijdens een promo en ik ben er best wel tevreden van. De monitors maken je muziek niet beter maar laten je horen wat er effectief is (of niet is).
Ik weet niet hoe groot je luisterruimte is en hoe goed ie akoestisch behandeld is, maar ik zou blind niet meer zo maar iemand monitors met 8" woofers aanraden, zeker niet in dat budget (800-1100 euro).

6,5" is dan in veel gevallen een veiliger keus.
En daarbij luister ik liever naar een 6,5" met goede definitie en detail, ook al mis je misschien wat dieper laag, dan een vergelijkbaar geprijsde 8" waarbij het laag 9 v.d. 10x dichtsmeert, vertroebelt, blubbert, etc. Ergens zijn er compromissen gesloten door de fabrikant als je binnen dat budget wil blijven.

Héb je een goede, ruime ruimte, dan 'by all means', check zeker de 8" uit.
Maar voor 800-1100 euro?
2e hands setje Focal CMS-65's, Dynaudio BM6A MKII's, Neumann KH120A's...iets van dien aard, zou ik zeggen. Neumanns niet gehoord zelf, maar hoor alleen maar lovende reacties.
Genelec 8030 is me veel te forward, Mackie HR624/824 weer snel te smooth, hoewel ik ze wel bruikbaar vind, maar Focal (en in mindere mate Dynaudio) zit daar mooi tussen.

Ben nogal een sucker voor de adam a77x - voor de look. Dubbele conus…
Heb echter al een setje adam a5's die ik niet kwijt wil… Is er iets anders met de look van een dubelle conus dat betaalbaar is?

En daarbij luister ik liever naar een 6,5" met goede definitie en detail, ook al mis je misschien wat dieper laag, dan een vergelijkbaar geprijsde 8" waarbij het laag 9 v.d. 10x dichtsmeert, vertroebelt, blubbert, etc. Ergens zijn er compromissen gesloten door de fabrikant als je binnen dat budget wil blijven.

Mijn D8's hebben idd 8" woofers maar gaan maar tot 44Hz. Die Focals gaan tot 45 Hz en Dynaudios zelfs tot 41Hz met kleinere woofers. Hoe doen ze dit terwijl je voor strak laag net een grotere woofer nodig hebt: een gehypete bassoort die na-resoneerd en net minder strak is.
Dat is trouwens de reden waarom ik niet voor de goedkopere Events gekozen heb... Die gingen idd op papier veel lager maar dan wel minder strak...

Als je jouw Equator D8's (à +/- 800 euro per set) alleen OP PAPIER gaat vergelijken met mijn Focal CMS65's (à 1500 euro per set) en suggereert dat de Focals de gehypete en minder strakke van de twee zijn... :stupid:doei:

Daarbij, een grotere woofer staat niet per definitie gelijk aan 'strak laag'. Dat ze met minder moeite DIEPER laag kunnen weergeven ja, maar ik kan altijd hartelijk lachen om de figuren die 2x15" subs in hun Golf II douwen en beweren dat ze strak laag hebben.

EDIT:
Voor grotere speakers heb je zwaardere amps nodig met een snelle respons. Die zorgen voor de strakheid (naast goede speakerkeuze en kastbouw).

Even ter vergelijking:
Focal CM65
100W amp voor de 6,5" woofer. 60W amp voor de tweeter.

Equator D8
60W amp voor de 8" woofer. 40W amp voor de tweeter.

Hmm, bijna de HELFT qua vermogen, maar moet een grotere speaker aansturen. Welke zal strakker klinken denk je? :eureka:

Oh, en uit die zelfde Equator spec-sheet:
2.5" Tuned Front Port For Accurate Low-End Extension.

Heeft dus net goed een basspoort. :kroon:

Ik wil absoluut niet suggereren dat die Equators butspeakers zijn, maar die prijsverdubbeling (CMS65's) zit 'm ergens in en da's niet alleen marketing.

Laatst gewijzigd:
Voor grotere speakers heb je zwaardere amps nodig met een snelle respons. Die zorgen voor de strakheid (naast goede speakerkeuze en kastbouw).

Even ter vergelijking:
Focal CM65
100W amp voor de 6,5" woofer. 60W amp voor de tweeter.

Equator D8
60W amp voor de 8" woofer. 40W amp voor de tweeter.

Hmm, bijna de HELFT qua vermogen, maar moet een grotere speaker aansturen. Welke zal strakker klinken denk je? :eureka:

Ik wil absoluut niet suggereren dat die Equators butspeakers zijn, maar die prijsverdubbeling (CMS65's) zit 'm ergens in en da's niet alleen marketing.

Heb mijn Golfje al een hele tijd geleden verkocht :D En ik heb die Focals nog nooit beluisterd maar ze krijgen iig goede reviews.
De D8 volstaan echter voor me, het was een grote stap vooruit en kosten aardig wat minder... Prijs kwaliteit is het een hele goeie deal. Ik denk niet dat je snel beter gaat vinden onder de 1000€.

Enige kanttekening over de versterkers: die Focals gebruiken nog AB amps (met een typische efficiëntie tussen de 50-70%) terwijl de Equators al D amps gebruiken (met een efficiëntie tussen de 90-100%). Netto komt dat dus quasi hetzelfde uit maar die Focals moeten wel 6dB meer leveren (112dB vs 106dB SPL).

Welke onderdelen zijn aan slijtage onderhevig, en is dit op enige manier meetbaar?

Lastig. Heb zelf juist van het weekeinde een tweetal Tannoy Reveals 8D van de hand gedaan. Mede omdat eentje daarvan het niet meer wilde doen na een poos stil te hebben gestaan.

Weet niet hoe jouw situatie is maar ik weet wel dat kleinere monitoren gecombineerd met een goede koptelefoon je ook heel ver kunnen brengen. En dat dat wel eens voor minder uit zou kunnen dan grotere monitoren. Komt bij dat je daarmee minder ruimte kwijt bent. En dat je veel gemakkelijker je plek waar je bezig bent kun herinrichten.

Mijn advies? Voor een leuk bedrag een set Philips MFB544 aanschaffen, afregelen en evt. upgrade naar MFB545 uit (laten) voeren. Hou je een hoop geld over voor andere zaken :okdan: Als het toch niets is kun je ze zo voor dezelfde prijs (of meer) weer van de hand doen en je eigen verbeterpunten meenemen naar een volgende set monitors. Tenzij je natuurlijk duidelijk iets voor oren hebt.

Heb zelf een set aangeschaft 2 jaar geleden voor 90 euro en wat zaken in aangepast. Goed strak laag en hoog en niet vermoeiend in het gehoor. Ik durf de strijd met ze aan met hogere segment monitors. Akoestiek van je kamer is het belangrijkste. Nadeel is natuurlijk (vind ik juist niet :D ) de niet echt classy studiomonitor look, als je daar voor wil gaan.

Laatst gewijzigd:
Dat is idd ook een goede tip. :W Ken meerdere mensen die heel content zijn met hun MFB's. En er is meer dan voldoende know how in den lande om reparaties of modificaties uit te kunnen voeren.

De 545 is zowat een beetje de holy grail in de ZDF productiestudio als ik mag geloven. Ook speciaal ontwikkelt destijds dus die vind je amper. De 544 laat zich makkelijk (en goedkoop) er naar upgraden. Schema's zijn zo te vinden.

Die gasten wisten destijds in het Natlab echt wel wat ze deden. Ik ben groot fan :D

Back