welke monitoren?

Ik ben van plan binnenkort nieuwe monitoren aan te schaffen voor op mijn versterker. Nu heeft mijn versterker niet al te veel vermogen (40 watt RMS en 75 watt music power) en heeft een impedantie van 4 ohm. Ik kan er natuurlijk wel 8 ohm speakers op aansluiten, maar dan lever ik weer vermogen in. Kan dit lage vermogen nog problemen opleveren of is 't prima te doen?

Ik ga binnenkort bij Tonika langs in Groningen voor luisteren + advies, misschien dat jullie nog tips hebben hiervoor? Ik zat zelf te denken in de prijsklasse van de Alesis M1 mkII.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik ga binnenkort bij Tonika langs in Groningen voor luisteren + advies, misschien dat jullie nog tips hebben hiervoor?

-Van tevoren een afspraak maken
-Nette pantalon met dito overhemd aantrekken (hebben de werknemers daar ook aan)
-CD met eigen nummers mee
-Zorgen dat de afspraak op een rustig moment in de winkel is (blazen :))
-Vantevoren bedenken of je van oploskoffie houdt of in dat geval toch meer van thee houdt

Of bedoelde je andere tips 8o)?

tonika heeft niet zoveel keuze .. Gezien het budget een setje of 2

Origineel geplaatst door mischa

idd te weinig keuze en wat er staat is boven de prijs.....

Origineel geplaatst door M0n0L0g1C
-Van tevoren een afspraak maken
-Nette pantalon met dito overhemd aantrekken (hebben de werknemers daar ook aan)
-CD met eigen nummers mee
-Zorgen dat de afspraak op een rustig moment in de winkel is (blazen :))
-Vantevoren bedenken of je van oploskoffie houdt of in dat geval toch meer van thee houdt

Of bedoelde je andere tips 8o)?
hehe....
Ik bedoelde eigenlijk tips over waar ik op moet letten vanwege 't vermogen etc. van mijn versterker.

Ik weet dat Tonika niet enorm veel keuze heeft, maar ik wil gewoon ff luisteren wat ze wel hebben staan. Is het nix, dan neem ik 't ook niet natuurlijk. Maar het is voor mij mooi dichtbij zodat ik er zo even naar toe kan. Ik heb de komende maanden geen tijd om even een middag uit te trekken om stad en land af te vliegen voor monitoring.

Ik sta momenteel ook op het punt nieuwe monitors aan te schaffen. Mischa heeft me al wat raad gegeven om de acoustiek in m'n studio te verbeteren. En nu wil ik dus ook betere monitors.

Ik ben nog aan het twijfelen tussen dynaudio BM6A's of genelec 1030APM's. Ik lees veel goede verhalen over de dynaudio's en minder goede over de genelec's. Daarom ben ik ook meer geneigd de dynaudio's te kopen. Ze zelf beluisteren is geen optie aangezien ze deze monitors niet hebben in de zaken waar ik over de vloer kom. Ik ga ze dan ook bestellen bij thomann.

Iemand advies?

Owke, ik ben vanmiddag eindelijk es bij Tonika langs geweest. Waar ik al bang voor was, kwam uit: ze hadden alleen actief, terwijl ik passief zoek. Toch maar even geluisterd:

Alesis M1 MkII: rommelig, vooral in het laag. Het klonk alsof er een slecht afgestelde sub bij aan stond. Viel me erg tegen.
Behringer B2031a: klonken al beter dan de M1, het laag was minder aanwezig. Vielen niet tegen, maar was ook niet echt super.
KRK Rokit5 en 8: duidelijk de beste. Strak, gedetaileerd, uitgebalanceerd.

Op basis van deze test zou ik voor een KRK set gaan. Maar dat is meer omdat de andere twee niet echt concurrentie waren voor de Rokit. Bovendien wil ik graag passief. KRK heeft wel de ST8, maar dat zijn toch weer hele andere speakers. De ST's hebben een aluminium woofer, de Rokit's woofers zijn van glass aramide composiet. Heeft iemand ervaring met het verschi tussen de ST's en de Rokit's? De verkoper bood aan om de ST's voor mij in huis te halen, zodat ik ze op m'n eigen versterker zou kunnen proberen.

Verder is er in deze prijsklasse niet super veel keuze. De tannoy reveal zouden kunnen, maar tannoy ben ik nooit weg van geweest. Phonic wordt ook nix denk ik, en alleen de Samsom reveal zouden nog kunnen. Of toch misschien maar voor HIFI speakers gaan kijken?

Origineel geplaatst door apollo
Ik sta momenteel ook op het punt nieuwe monitors aan te schaffen. Mischa heeft me al wat raad gegeven om de acoustiek in m'n studio te verbeteren. En nu wil ik dus ook betere monitors.

Ik ben nog aan het twijfelen tussen dynaudio BM6A's of genelec 1030APM's. Ik lees veel goede verhalen over de dynaudio's en minder goede over de genelec's. Daarom ben ik ook meer geneigd de dynaudio's te kopen. Ze zelf beluisteren is geen optie aangezien ze deze monitors niet hebben in de zaken waar ik over de vloer kom. Ik ga ze dan ook bestellen bij thomann.

Iemand advies?

Hey ! Ik ken iemand die zelf dingen bouwt :D:D:D:D Top klasse en te meten met de goeie oude bekende merken *D

Origineel geplaatst door maar
goede prijs/kwaliteit? Samson Rubicon 5a of 6a, vanaf 400,- per paar, powered. De ribbon tweeters geven een ongekend mooie en exacte hoogweergave en ruimte voor deze prijklasse. Voor genoeg laag moet je de 6a hebben (dance, r&b, metal) voor gewone pop/rock of klassiek/jazz zijn de 5a's beter in balans.

Zit zelf ook aan de rubicon's te denken, zijn er nog meer mensen met ervaring tot de Rubicon?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Verder is er in deze prijsklasse niet super veel keuze. De tannoy reveal zouden kunnen, maar tannoy ben ik nooit weg van geweest. Phonic wordt ook nix denk ik, en alleen de Samsom reveal zouden nog kunnen. Of toch misschien maar voor HIFI speakers gaan kijken?

Ik denk dat er niet veel HIFI speakers zijn die een net zo lineaire frequency response hebben als de betere monitors. En daar gaat het nu net om bij mixen en masteren.
Zelf heb ik liever monitors, maar ik doe helaas alles ook nog steeds op HIFI speakers. Hopelijk heb ik binnen een paar maandjes wel aktieve monitors.
De oude Tannoy reveals klonken idd nergens naar, maar waar ik nog niemand over heb gehoord is de nieuwe Precision lijn van Tannoy, en die vind ik er toch een stuk beter uit zien (en de specs natuurlijk ook) dan die oude meuk van ze.

Verder kijk ik ook een beetje rond naar modellen als:

Dynaudio BM6A
Mackie HR824
KRK V8 MKII
Tannoy Precision 8 D

Nog even doorsparen en dan maak ik over een paar maandjes een keuze. :)

Ik denk zelf als je iets meer gaat sparen en voor een duurdere monitor gaat dat je dan een betere koop heb dan als je een goedkope wilt hebben...kwa afmixen en laag en mid en hoog....heb zelf de KRK V8 en ben er heel tervreden mee vind zelf dat de KRK's gewoon top monitors zijn..

Origineel geplaatst door mischa

mensen... even beter kijken, de ESI 'n ear 04 en 05 staan er nog (voor de prijs verbazingwekkend leuke monitoren, en klein)
de yamaha's MSP 5 (mooie rechte karakteristiek)
Alesis M1 520 en de M1 MKII (veel laag/ongedefinieerd hoog dus iets voor electr. music)
daarnaast nog de behringers (thruth?... benk zelf niet weg van ivm rommelend laag, dus zo eerlijk is dat niet denk ik)
KRK rp5 en rp 8 (mooi)
en de Tascam VL-X5 (fel en schreeuwerig, misschien wat te weinig laag)
en dan ook nog weliswaar boven budget maar toch zeker de moeite waard om te luisteren de V6MKII (ook leuk voor je DolbySurround set in de huiskamer)
.... dit zijn naar mijn idee meer dan 2 setjes Mischa,,, en je kan die verkopers altijd vragen of ze iets kunnen bestellen voor je, ze kunnen meestal aan meer komen dan wat daar staat...zover ik weet kunnen ze aan Mackie en Genelec zeker komen en moet Tannoy ook geen probleem zijn.
tip; gebruik naast nearfields ook gewone hifi en goede hoofdtelefoon (DT770 bijv.)

KON het niet laten was zo nieuwsgierig geworden naar de Samson Rubicon 6a, dat ik ze net besteld heb :-) yeeehh...

ben ook wel benieuwd naar die rubies

Laatst gewijzigd:
Ik heb alleen echt geen ene ruk verstand van monitor boxen...had hiervoor Tannoy blauwe active..
Had wat reviews gelezen van de Rubicon's en kwam er heeel goed uit mede door de ribbon tweeters.. dus doe ik het ervoor...zonder te luisteren van tevoren..

http://www.musictechmag.co.uk/mtm/reviews/rubicon-r6a-active-ribbon-monitors

Heb ook een goede koptelefoon tenminste dat denk ik... een pioneer hdj 10r

Dus als ik wat opneem luister ik het op meerdere bronnen af : monitor speakers/hoofdtelefoon/autostereo en als het op alle drie pompt dan ben ik blij ;-)

Wat moet ik kopen:

- Ik maak een beetje pop, rock en trance/house
- Maximaal 400 euro, zeker niet meer, minder is mooi meegenomen
- goede kwaliteit

Moet ik passieve kopen of actieve?

Een plaatselijke muziekwinkel wilde mij voor 300 euro een paar 60 watt actieve (met amplifier voor hoog en laag) studiomonitoren verkopen, maar ik weet het niet...

Mijn kamer is niet heel klein, maar ook niet super groot. De buren moeten er niet TE veel last van gaan krijgen :D

Origineel geplaatst door speedo
Wat moet ik kopen:

- Ik maak een beetje pop, rock en trance/house
- Maximaal 400 euro, zeker niet meer, minder is mooi meegenomen
- goede kwaliteit

Moet ik passieve kopen of actieve?

Een plaatselijke muziekwinkel wilde mij voor 300 euro een paar 60 watt actieve (met amplifier voor hoog en laag) studiomonitoren verkopen, maar ik weet het niet...

Mijn kamer is niet heel klein, maar ook niet super groot. De buren moeten er niet TE veel last van gaan krijgen :D

gezien budget en situatie moet je niet te moeilijk doen .

idd....

Leuke actieve monitors voor 400 euro het paar.....worden dan toch een paar 2e handsjes....

Back