Tape delay maken van oud cassettedeck

verder niks, ik kwam alleen op het idee.

Ik ben niet technisch verder.

met vriendelijke groeten, IDEE BV

wel als je een cassettebandje in een loop maakt
en
draaiknoppen opmaakt voor de snelheid van de opname en afspelen van t bandje.

Hmm. Ja je zou met zo'n dubbel cassettedeck en een figuurzaag en 2 gemodificeerde cassettebandjes inderdaad wel een soort van tape delay kunnen maken. Maar het probleem is dat als ze niet tegelijk starten dat het dan fout gaat.

Je zorgt dus dat de tape onbelemmerd van deck 1 naar deck 2 kan lopen, dus je sloopt alles daar tussen uit. Je pakt twee cassettebandjes, je sloopt die wieltjes met die tape er om er uit, en van 1 bandje stop je het linkerwiel in het ene bandje, en het rechterwiel in het andere.

Dan is de delay tijd de tijd dat er tussen kop 1 en kop 2 zit, je kunt dus sowieso op normale snelheid of high-speed dubbing werken.

Verder kun je natuurlijk met het opname nivo de feedback regelen van de delay met een beetje mazzel.

Verder vermoed ik dat er stelschroeven in de decks zitten waarmee je de snelheid kunt regelen.

Origineel geplaatst door 6 trak
wat wil je dan, de motor sneller en trager laten lopen? een loopje maken in een cassette tape (die ook nog functioneerd) is klus waar jij liever niet aan begint kan ik je verzekeren! 8)

ooooozo ja ok ik dacht een leuk idee te hebben voor DIY mensen zoals jij :okdan::halleluja

Origineel geplaatst door bikkel
Je zorgt dus dat de tape onbelemmerd van deck 1 naar deck 2 kan lopen, dus je sloopt alles daar tussen uit.
Verder vermoed ik dat er stelschroeven in de decks zitten waarmee je de snelheid kunt regelen.

zo bedoelde ik t niet mmm zou het met 2 decks kunnen, als de ene sneller loopt dan de andere en je dat kunt instellen.

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
zo bedoelde ik t niet mmm zou het met 2 decks kunnen, als de ene sneller loopt dan de andere en je dat kunt instellen.

Ja eigenlijk heeft 1 deck genoeg power om de tape te laten bewegen, maar ik weet niet of je weergave / opname kunt bewerkstelligen zonder dat de andere gaat draaien.

Het is mogelijk, dat is zeker.

het kan idd.

Een vriend van mij maakte een keer zo'n ding op de kunstacademie. Twee van die platte cassettedecks die aan de bovenkant opengaan op een afstandje van elkaar.
Van een de motor uitzetten. gaten zagen, 1 meter tape erin die langs alle koppen loopt, een op afspelen en de ander op opnemen zetten, de uitgang van degene die afspeelt naar een speaker, waarop de mic van degene die opneemt gericht is, en je hebt in eerste instantie een delay die met ongeveer een halve minuut vertraging de omgevingsgeluiden herhaalt, en na ongeveer een half uur draaien begon er een hoorbare toon te ontstaan door de feedback.

Erg cool effect, alleen niet erg bruikbaar in muziek imho.

is zoiets niet veeeeel makkelijker te plegen met een fijne aftandse bandrecorder ?

geen gezaag enzo, en het op lengte brengen van de tape is een koud kunstje

het enige wat een probleem kan vormen, is het opnemen/afspelen tegelijk.
snelheid is geen probleem, ieder deck heeft (idd) een snelheids-pot, die met wat huisvlijt, een knop en een druppeltje lijm naar buiten te brengen is.

Dit idee spookte ook al langer in mijn hoofd rond, maar
ben er nooit aan begonnen. Wou enkele een rec kop maken
op positie 1, en dan een afspeelkop met gain op positie 2
en een afspeelkop met gain op opsitie 3, etc...

Kan je bijvoorbeeld de delay laten afbouwen. Maar de uitvoering
zou beter op een losse zelfgemaakte constructie gemaakt moeten
worden voor het gemak. Tape in een loop, en gleuven maken waarmee
je de tapekopjes kan positioneren.

Mh... Misschien ooit eens doen. Heb ik eens tijd, kan ik niet
op mijn werk zijn. Damn life.

Groetjes,

Axel

ik las laatst van een WARP artieste die alles op cassette opnam omdat ze van die sound hield.

Origineel geplaatst door Freakydile
Dit idee spookte ook al langer in mijn hoofd rond, maar
ben er nooit aan begonnen. Wou enkele een rec kop maken
op positie 1, en dan een afspeelkop met gain op positie 2
en een afspeelkop met gain op opsitie 3, etc...

Kan je bijvoorbeeld de delay laten afbouwen. Maar de uitvoering
zou beter op een losse zelfgemaakte constructie gemaakt moeten
worden voor het gemak. Tape in een loop, en gleuven maken waarmee
je de tapekopjes kan positioneren.

Mh... Misschien ooit eens doen. Heb ik eens tijd, kan ik niet
op mijn werk zijn. Damn life.

Groetjes,

Axel
|

je kan toch de ene tapecorder laten opnemen en doorlussen naar de 2e die ook openeemt dan met vertraging.

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
ik las laatst van een WARP artieste die alles op cassette opnam omdat ze van die sound hield.

Dat doet madlib ook veel ja, gewoon op een tascam portastudio van tig jaar oud. Maar dat moet je muziek wel toelaten; die geluidskwaliteit.

Origineel geplaatst door Errol
Ooit van gehoord Frippertronics?
frippertronics

die lp heb ik: Fripp himself had been introduced to 'Frippertronices' in the early seventees by Brian Eno, who used it as a means to produce slowly developing layers of sound to serve as a background for Fripp's guitar playing on their 1973 duo album 'No Pussyfooting'.

Back