DUB vraag: welk apparaat

Arv

Robot
Dit steekt me al zeeer lang.. In het voorbeeldje die ik hieronder heb gezet hoor je een percussie unit (die IMO veel gebruikt is in dub muziek) dat dat maffe pokpokpokpokk achtige geluid maakt en ook komt die electro snare daaruit (denk ik)
Ik neem aan dat het een drum percussie unit is/was, wat de drummer naast zich had staan zodat ie er af en toe op kan rossen, want ik heb dit ding vaak gehoord bij lui als Sly Dunbar etc..

Nu de hamvraag, wie weet over welke unit ik het heb?

is het een syncussion? 😕

gr
ARv

Re: DUB vraag: welk apparaat

Origineel geplaatst door Arv
Dit steekt me al zeeer lang.. In het voorbeeldje die ik hieronder heb gezet hoor je een percussie unit (die IMO veel gebruikt is in dub muziek) dat dat maffe pokpokpokpokk achtige geluid maakt en ook komt die electro snare daaruit (denk ik)
Ik neem aan dat het een drum percussie unit is/was, wat de drummer naast zich had staan zodat ie er af en toe op kan rossen, want ik heb dit ding vaak gehoord bij lui als Sly Dunbar etc..

Nu de hamvraag, wie weet over welke unit ik het heb?

is het een syncussion? :confused:

gr
ARv

Klinkt meer als een staccato aangeslagen gitaar door een wahwah pedaal met een toefje reverb.
Ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

Volgens mij speelt de Roland Space Echo ook een belangrijke rol.

R.

Ik ben er bijna 100% zeker van dat het een percussy synth is. Dat soort effecten die jij bedoeld klinken IMO toch heel anders..

de space echo is idd erg veel gebruikt (ik heb er zelf ook 1) maar in dit fragmentje niet veel..

Klinkt als een geluid dat op legio wijzen tot stand gebracht kan zijn.... en met name door een ketting van analoge (LFO-?)filters, tapeecho's, distortions, wah-wah's, mengpaneel send/returns.... etc. gaat.
En de natuur van het orginele geluid vind ik daardoor niet echt meer te achterhalen....
het inputgeluid zou ook een getriggerde synthesizer kunnen zijn, zou synthdrum kunnen zijn, zou echte tomdrum kunnen zijn, zou alles kunnen zijn, misschien is het wel een zanger. Misschien is het een Tama Techstar, wie zal het zeggen.
Maar een gitaarpluck vind ik net zo plausibel.

Maar maakt het nog uit wat het is als je het na al die FX toch niet meer hoort? Dit is gewoon een ketting FX, volgens mij als je eenmaal deze ketting hebt kan een scheet in de microfoon nog dienst doen als geluidsbron; klinkt ook hetzelfde.

ik heb altijd gedacht dat het een gefilterde drumtrigger-synth is...klinkt mij als simmons in de oren. dit aangezien de syncussion of de boss pc2 (beiden ideale drumtriggerkastjes en in mijn bezit) heel anders klinken.
ik heb het specifieke geluid nooit echt proberen na te maken, maar misschien een leuk idee voor m'n volgende dub (dank je voor de inspiratie arv!)

thanx dob en koedi

Ik ben er (nogmaals) vrij zeker van dat het een percussieve synth is die in de jaren 70-80 werd gebruikt door drummers (vooral reggae dus). Ik zeg dit omdat ik bij een live optreden ('82) Sly Dunbar met zo een ding zag spelen. Het leek op een soort drumpad (multi) ding en een extern doosje voor settings. Het kunnen iig geen sample players geweest zijn, die bestonden toen nog niet.

@Dob: het is IMO niet zo ingewikkeld als jij zegt. Ik denk echt dat het een vrij standaard geluid is wat je uit een bepaalde drum/percussiesynth trekt... Dit denk ik omdat je veel, veel platen uit die tijd met precies hetzelfde geluid hoorde.. kan geen toeval zijn dus

Ik hoop dat er iemand is die zegt "verrek, zo klinkt mijn ...... als ik hem bespeel"

nogmaals, ik denk eind jaren 70-begin jaren 80

Toevallig heb ik het onze Sly vorig jaar nog zien doen, met (Jawel !) Mad Prof achter de knoppen, en dat was een gewoon drumstel ! De Prof had er echter wel een handje van om alles stevig te behangen met fx.

Niet zeker wetende, maar wel aannemende dat ik weet welk geluidje je precies bedoelt, kan dit dus ook best
een drumstel zijn wat door een flinke batterij aan effectenbakken heen gestuurd wordt.

(ik heb nog zitten loeren naar de gear van M.P., maar kon het niet bekeken krijgen wat het allemaal was....)

Ik snap waar je naar toe wil Gemmetje, maar dat geluid is natuurlijk later gewoon gesampled (toen de samplers hun intrede deden). Ik ben niet eigenwijs (een beetje :D ) maar het effect/geluid is al zeeeer oud en vaak gebruikt door Sly.

ps
Was zeker in Nighttown? ;)
Mad Prof is nog steeds erg gaaf, en Sly drumt nog als de beste.. Was Robbie er ook bij?

Was zeker in Nighttown? ;)
Mad Prof is nog steeds erg gaaf, en Sly drumt nog als de beste.. Was Robbie er ook bij?

nope, was op Reggae Sundance (voor info & pics: www.panic.nl )

...en natuurlijk was Robbie erbij !! :)

Origineel geplaatst door koediman

ik heb het specifieke geluid nooit echt proberen na te maken, maar misschien een leuk idee voor m'n volgende dub (dank je voor de inspiratie arv!)

niet dat het iets bewijst aangaande deze thread of ook maar enigszins on topic is... ik wou toch ff laten horen hoe het geworden is... totaal anders dus :)
wel een syncussion trouwens, maarja... daar kan je zo onmogelijk veel verschillende geluiden uithalen.... heb wel ff een poging gedaan een beetje in de buurt te komen van het oorspronkelijke geluid maar heb dat toch maar laten vallen... zo gaat dat met inspiratie :D

@koediman: ik vind het maar een irritant geluidje ;) De rest eromheen is veel toffer! Maar het lijkt wel enigszinds op het orgineel.

@arv: Ik blijf het een irritant geluidje vinden, maar het klinkt in het orgineel wat minder "scherp" als die van koedi. Als ik het zo hoor, lijkt het iets van een soort hoge/mid tom of rimshot (een echte misschien?) door een filter (met env follower?) met een onnatuurlijk hoge resonantie en dat door een (tape?) delay. (maar ik heb eigelijk geen fokking clue ;) )

@gem: dat ziet er gezellig uit! Geweldig. De vorige keer was ik ook bijna geweest, ware het niet dat ik op een ander festival was. Misschien dit jaar dan maar!

hihi... zekers! dit jaar!
:peukie: :okdan:

ergens afspreken met ze allen?

Lijkt me gezellie !!

ik ben te herkennen aan die enorme rookwolken om me heen :peukie:

gem gooit er ff een nieuw threadje tegenaan

Back