Welke Korg Electribe, of toch maar niet?

Convicted

Nieuwkomer
Hallo allemaal.

ik heb een tijdje zitten sparen en nu wil ik binnenkort weer eens wat nieuws om mijn Yamaha CS1X, Roland MC-303 en MC-09 te complementeren en eventueel te vervangen, ookal doe ik nooit mijn spulletjes weg. Ik ben een beetje van alle soorten stijlen electronische muziek (waar ik die dag gewoon zin in heb) maar ik hou altijd wel van scheuren en soms wel beetje hard maar wel enigzins genuanceerd (ben geen fan van hardcore house enzo).

Mijn oog komen te vallen op de Electribe serie, lijkt mij wel erg leuk met veel mogelijkheden voor het geld en ik heb niet zoveel geld te besteden. Eerst keek ik met een beetje argwaan naar deze apparaten maar ik begin ze nu wel interessant te vinden aangezien ze wat goedkoper worden.
Dan komen de twijfels wat het kan gaan worden. Het kan worden OF de Electribe MX-1 OF een combinatie van de EAmkII en ERmkII wat goedkoper is dan de MX-1 maar minder kan volgens mij.
Misschien is 1 van die 2 al genoeg of is de combinatie het beste of stelt het eigenlijk allemaal niets voor en kan ik het beter laten staan? Is die soundinput wat van de MX-1?

Nu wil ik graag weten wat jullie het beste lijkt om te doen of wat jullie zouden doen, mijn voorkeur gaat uit naar de MX-1 omdat het één bak is maar dat scheelt wel ruim 200 euro vergeleken met de EAmkII en ERmkII en ik weet niet of dat het waard is. Ik zeg alvast misschien doe ik het helemaal niet als weer iets leukers tegenkom op mijn eeuwige zoektocht!

Oh en een computer gebruik ik toch voor mijn bakjes dus da's niet belangrijk. Mijn idee was om er ooit een DJ mixer tussen te hangen of iets dergelijks en dan lekker te klooien.

Alvast erg bedankt voor jullie reacties!

Toch maar niet...

De Electribes zouden volgens mij voor te veel overlap zorgen met je MC's.

Ik zou zelfs nog drastischer zijn en zou die MC's de deur uit smijten (voor bvb 350€)
De MC's zijn wel leuke toys voor beginners maar nix voor een talent zoals jij ;)

Vervolgens zou ik die 1200€ (350€ (MC's) + 850€ (electribe budget))
besteden aan een Akai MPC en een kleine Virtual Analog synth.

Bvb:
A) Akai MPC1000 + Nord MicroModular of
B) 2de hands MPC2000XL + Nord Modular

Wat vind jij ervan?

Dank je, dank je voor je compliment, nu maar weer snel met beide benen op de grond natuurlijk. ;)

Ik zat al te kijken met een schuin oog naar de Akai MPC 1000 en de Nord MicroModular (ook naar de Jomox 09, gave bak) maar ja ik ben meer met muziek bezig voor de hobby. Hoewel ik volgens vrienden best wel goede dingen maak (daar zijn het vrienden voor) en het mij wel leuk lijkt, wat ik ook al gedaan heb trouwens, om live bezig te zijn en wat geld daarvoor te vangen, daar niet van. Wat ik begrepen heb van de Micro Modular waar ik ontzettend van afkickte is dat je er het meeste uit krijgt als je deze op een computer aansluit en daar heb ik geen behoefte aan, correct me if I'm wrong hoor. Ik weet dat je er veel mee kan want ik heb er naar gekeken toen hij net uit was maar er hing van allerlei computer apparatuur (en gelukkig een gewone synth) aan vast. De vocoder functie vind ik erg leuk. Hij is trouwens nu wel erg goedkoop op dit moment die Micro Modular, zou al genoeg moeten zijn omdat dat ding blindelings te kopen.

Zelf denk ik niet dat een Electribe voor overlap zou zorgen aangezien de sound erg anders is dan de MC-09 en MC-303 als je het maar mixed met een 4 kanaals DJ mixer wat mijn idee was. Of klinkt dit nu erg vreemd? Tegenwoordig gebruik ik de MC-303 vooral een beetje voor beats en kleine basslijntjes. Mijn pogingen tot muziek die ik maak is ook wel wat minimalistisch te noemen. :L

Ik ben niet zo'n ontzettende fan van samplen enzo omdat ik graag aan knopjes draai. Wel handig voor beats natuurlijk dus een MPC 1000 (of iets dergelijks) lijkt mij in de toekomst wel leuk voor erbij maar nu nog niet. Akai, dat kan natuurlijk niet fout zijn. Zou wel graag wat meer info willen over dit stukje hardware, ik vind het nu nog net iets te kostbaar.

Op dit moment neem ik op op een Fostex VF08 en dat bevalt prima, samples gebruik ik dus (nog) niet. Ik speel namelijk ook in een gewone band als drummer en vandaar dat mijn keuze op dit apparaat (en anderen) was gevallen omdat het mij de beste combinatie leek voor een lekker prijsje. MC-09 neemt ook wel samples ook, ok ok dat is geen sampler dat weet ik, gebruik het als bass synthje en scheurijzertje, was toch lekker goedkoop en een DSP synth.

Ben niet van plan om maar ook iets weg te doen, want dat vind ik zonde als je er met veel liefde op gespeeld hebt. ;)

Bedankt voor de tips. :biertje:

Laatst gewijzigd:
Dat kan geen toeval zijn :halleluja

Waarom denk je dat de MPC1000 niet geschikt is voor een hobby-ist?
Ik geloof trouwens niet zo in 'professional groovebox' mythe van Roland.
Alles hangt af van de kok, niet van de keuken... 8)

Het grote voordeel van de MPC tegenover de MC is dat je een veel uitgebreidere sequencer hebt
en een ingebouwde sampler waar je bvb hier gratis drumkits voor kan downloaden.

De Nord MicroModular is ideaal als je meer over klanksynthese wil leren. Je vind enorm veel tutorials en sounds op het net. Zie bvb op de Clavia homepage. De Nord MicroModular moet je alleen maar aan je PC hangen om nieuwe klanken aan te maken, niet om er live mee te spelen. Dan maakt het geen zak uit...

Hij is momenteel zo goedkoop omdat er een nieuwe G2 uit is, maar daar zou ik niet van wakker liggen want de G1 klinkt nog altijd als een dijk.

Maar ik hoef je eigenlijk niet te overtuigen...

Sorry,

had je [edit] te laat gezien. Succes ermee... :doei:

Maakt niet uit!

Ik wil niet zeggen dat die MPC 1000 niet geschikt is voor een hobby-ist. Het lijkt mij een apparaat dat geschikt is voor iedereen om erbij te hebben. De nieuwprijs is helaas boven mijn budget op dit moment, ben nog een arme student je kent het misschien wel. Als ik dit ding zou willen moet ik nog wel even flink door werken deze zomervakantie ofzo.

Ik ben ook nog niet zo heel erg bekend met de hardware van Akai, ik weet wel dat ze de betere samplers maken, heb de MPC 1000 weleens onder ogen gehad maar om de bovenstaande reden (geen geld dus dan ook maar niet echt naar kijken) mij niet er echt goed in verdiept. Maar wat ik dus begrijp is dat dit dus een 64 tracks (MIDI) sequencer is die enkel werkt met samples die je zelf kan maken of downloaden en met een USB connectie aan je Mac/PC te hangen valt als een soort externe harde schijf? :P

Ik geloof ook niet in de Groovebox oplossing maar ze kunnen je wel helpen als ondersteuning met je producties, ik zie ze ook als ondersteunende apparaten. Live zijn ze erg goed te gebruiken (DJ mixertje erbij zoals ik al zei).
Helemaal met je eens dat het afhangt van de kok en niet de keuken natuurlijk, als je met een simpel ding al niet iets goeds kan bakken dan denk ik dat je dat met iets wat ingewikkeld is dat niet beter zal doen. Ik ben altijd tevreden geweest over mijn MC-303 en hoe langer je deze gebruikt des te meer je gaat proberen, zeker uit het oogpunt dat ik weinig geld heb om uit te geven aan dit soort dingen, maak er nog steeds veel nieuwe dingen mee.

Clavia heeft volgens mij geen software voor MacOS X uitgebracht voor hun Micro Modular dus daarom leek het mij ook geen goed idee aangezien ik op de Mac werk. Als het er wel is en ik heb het over het hoofd gezien nou ja dan misschien wel aantrekkelijk. Ik begrijp dus zeker waarom je deze combinatie aanraad maar dat is dus een klein probleem. Ik stond al eerder op het punt om er eentje aan te schaffen maar dan wil ik wel zelf sounds kunnen maken en ik heb geen zin om daar een PC met Windows voor te gebruiken. Alles wat ik nodig zou hebben zit in mijn Mac. Het was daarom ook een reden voor mij om een gebruikte AN200 te laten staan en qua sound overliep hij wel een beetje mijn CS1X daarom kijk ik nu dus naar de Electribes. Goedkoop en ik vond de sound wel ok en stand-alone. Jomox Xbase 09 is misschien.. ook een optie maar dat is dan meer voor de heb en da's niet goed he.

Maar anders spaar ik wel rustig verder! :P

Hier vind je een officieuze Nord Modular OSX Editor.
En ik zou idd verder sparen als je momenteel niet echt
geblokeerd zit omdat je een bepaald stuk mist.

Als je van de duivel spreekt... https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?postid=306832&t=8475#post306832 :D

attachment.php

Ziet er geinig uit 3 van die kleine rode doosjes ;)
Micro Modulars zijn erg leuk maar ik ben bang dat ik teveel aan de computer vast zal zitten als ik zelf wat geluidjes wil editen. Maar ja voor het geld is het het misschien wel het proberen waard ik heb eventjes dat programma gedownload en zal binnenkort kijken of ie het ook wel doet met 10.3.3.

Ik ga gewoon eens een keertje wat doosjes afluisteren bij Feedback wanneer ik tijd heb, een Modular erbij kan dus volgens mij echt geen kwaad en is weer een stap verder. Ik blijf mij MC's wel houden, vind ze gewoon erg leuk en de geluiden zijn wel mijn smaak bovendien ben ik bang dat ik spijt krijg als ik ze weg doe. :)

Hopelijk dat er wel een keer een full version komt van die Nord editor voor OS X.

Maar nu echt ff :Z :z

Hmm nou ik denk dat ik wel een Micro Modular nu echt ga halen (al na jaren twijfelen trouwens), voor dat geld kan ik em dus echt niet laten liggen. :halleluja:
Geen tribe dus, die Micro Modular is denk ik toch wel een stukje leuker, niet alleen voor mijn eigen muziek maar ook voor mijn band, als vocoder en effect voor gitaar ook zeker vet zorgt niet voor overlapping bedenk ik mij zo net omdat je deze op een veel breder vlak kan gebruiken.

Tijd om mijn maar eens meer te verdiepen in de wondere wereld van sequencers op de computer aangezien zo'n MPC 1000 er niet in zit (voorlopig) tenzij ik plotseling een hoop geld ga verdienen. :L

Die software lijkt trouwens goed te werken in MacOS X 10.3.3, herkent ook mijn M-Audio Audiophile 2496 MIDI en dat is wel het belangrijkste dacht ik zo.

Tenks, die software heeft mij wel over de streep getrokken!

:doei: Welkom in de wondere wereld van de modulaire VA synthese...

Back