Muziek downloaden minder schadelijk dan gedacht

ano260124

Gedeactiveerd account
Uit onderzoek van de Havard University en de universiteit van Californië is gebleken dat het downloaden van muziek helemaal geen invloed uitoefent op de verkoopaantallen van muziek cd’s. Het onderzoek, tot nu het meest gedetailleerde onderzoek naar dit onderwerp ooit, is voornamelijk gunstig voor de aanbieders van file-sharing software zoals Kazaa en Morpheus.

Waar de eerdere onderzoeken vooral werden gehouden op basis van directe informatie van de data, die werd verkregen via diverse file-sharing netwerken, werd bij dit onderzoek gebruik gemaakt van een economisch model. Uit dit model blijkt dat in het ergste geval er vijfduizend mp3’tjes moeten worden gedownload voordat er één cd minder wordt verkocht. De onderzoekers geven in het verslag zelfs aan dat het downloaden van muziek een positieve muziek heeft op de verkoop van cd’s.

Volgens de RIAA, de Amerikaanse autoriteit die de auteursrechten binnen het land beschermt, is de daling van de muziekverkopen met twee miljard cd’s, van dertien miljard in 2000 naar elf miljard verkochte cd's in 2003, volledig te wijten aan de illegale downloads. Volgens velen is het echter zo dat de mindere verkoop komt door de economische recessie waarin de wereld zich de afgelopen jaren verkeerd.

Bron: Tweakers.net

Oh ja Harvard,lekker betrouwbaar.
Zelfde als er een conclusie naar buiten zou komen van een onderzoek gedaan door t.u twente.

100 mbit modems snelle servers,en maar leechen en serven,en dan een conclusie van een onderzoekje naar buiten gooien.

Sorry maar die snap ik ff niet.

Origineel geplaatst door trash
Oh ja Harvard,lekker betrouwbaar.
Zelfde als er een conclusie naar buiten zou komen van een onderzoek gedaan door t.u twente.

100 mbit modems snelle servers,en maar leechen en serven,en dan een conclusie van een onderzoekje naar buiten gooien.

Sorry maar die snap ik ff niet.

geef mij idd maar het "onderzoek" in opdracht van de RIAA ;)

Origineel geplaatst door olafmol
geef mij idd maar het "onderzoek" in opdracht van de RIAA ;)

8)

Ja idd, die zijn pas betrouwbaar!!

hehehe

de waarheid zal wel ergens in het midden liggen...

"Vanaf het moment dat P2P zijn intrede deed, gingen de platenverkopen omlaag; dús is het de schuld van P2P. Rond dezelfde tijd kwam ook de Golf IV op de markt, conclusie: het is de schuld van Volkswagen dat CD verkopen teruglopen."

"Er zijn recent veel kleine buurtsupers over de kop zijn gegaan, omdat ze te weinig inkomen hadden.
Ik ken echter geen P2P programma's waarbij ik een pak melk kan downloaden."

"OK, let's go back to 1998. The year before an 18-year-old college dropout named Shawn Fanning wrote a file-sharing program called Napster, the software that kick-started the downloading boom. In that year Australian record companies sold 39.6 million CD albums. Five years later the figure had gone up to 50.5 million."

Origineel geplaatst door dione
de waarheid zal wel ergens in het midden liggen...
ik denk 't ook, er zijn een hoop mensen die geen cd's meer kopen omdat ze kunnen downloaden, er zijn er ook die juist door het downloaden meer gaan kopen (daar reken ik mezelf onder), in elk geval is 't niet zo dat de teruglopende verkopen alleen aan het downloaden te wijten zijn, je moet er ook rekening mee houden dat het bestedingspatroon van, vooral jongere, mensen de afgelopen paar jaar flink veranderd is...heel logisch: hoe meer je met je mobiel naar tmf sms't, hoe minder je overhoudt om cd's te kopen ;)

Krijgt iemand nog wel eens van die illegale CD's/cassettes aangeboden met daarop de nieuwste releases voor een paar Euro?

Je weet wel, die handel die voorheen gouden tijden beleefde.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Krijgt iemand nog wel eens van die illegale CD's/cassettes aangeboden met daarop de nieuwste releases voor een paar Euro?

Je weet wel, die handel die voorheen gouden tijden beleefde.

ja dat bestaat schijnbaar nog steeds.....vroegah had je die "braun top 40" CD's.......en nu zijn het DVD's met daarop alle albums van de top40, in MP3 formaat, plus nog wat divx-films erbij......big business hoor....is keiharde maffia, en mensen betalen daar dus wel 25 euro ofzo voor....

OK, misschien ben ik de doelgroep wel een beetje ontgroeid ;)

Wat ik bedoelde te zeggen is dat er vroeger volop gekopieerd werd op cassettes en dat er een grote(re) markt was voor de afzet van cassettes en CD's met illegale kopiën van top-40 en dance hits.

Jij hebt het nu over CD's met complete albums en films, dan is die markt dus met de tijd meegegaan blijkbaar. Ik neem aan dat de door mij genoemde CD's/cassettes weinig interessant meer zijn, aangezien de "klanten" ze nu zelf kunnen download'n.

Dus vraag ik me af of er nu inderdaad wel zo héél veel meer schade wordt geleden door het download'n. Ik denk dat het wel degelijk een samenspel van factoren is. Zeker zal ook de absurd hoge prijs van CD's en de koopkracht van de gemiddelde mens hier een groot aandeel in hebben.

Back