Casio AZ-1

JohnnyBusca

rocket scientist
Hallo...

Een maat van mij heeft voor een optreden van ons met de BierbuikDuivels een Casio AZ-1 gekocht.. :)

casio_az1.jpg

Ik kan eigenlijk alleen maar dit vinden over deze bak en hij heeft geen manual:

The AZ-1 is a 41-note velocity and aftertouch sensitive performance remote keyboard MIDI controller. 2 wheels, 2 switches and 1 slider are user assignable to different MIDI functions. A row of buttons is used to access 128 program change commands. 2 switchable MIDI channels allow you to switch between two synths or performances on the fly. There are also dedicated sustain and portamento controller buttons. Lightweight and battery-powered. (1986)
bron: vintagesynth.org

Nu vroeg ik me af hoe ik die twee midi kanalen in kan stellen en hoe ik die die program changes commands kan aansturen?

Iemand een manual?

Laatst gewijzigd:
We hebben er nog een probleempje bij.. Als je met deze bak een MC-303 aanstuurt dan lijkt het alsof de noten blijven hangen... de midi note-offs lijken niet gegeten te worden.. Dat doet ie na een paar noten.

Nu snap ik weinig van Midi, maar het lijkt erop alsof de mc-303 over zijn nek gaat. Stuurt de Casio dan teveel info? Moet ik de mc-303 anders instellen? Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen verhelpen? Alvast bedankt!

Euh, heb je inmiddels al 'n keer een computer met MIDI erbij? ;)
Dan even de AZ-1 aansluiten op MIDI-OX en kijken wat hij doet qua MIDI Messages, dat verklaart vaak een hoop...
Blijft die sustain button soms hangen?

PS je hebt niet per ongeluk AZ-1 MIDI OUT -> MC303 MIDI IN en MC303 MIDI OUT -> AZ-1 MIDI IN ofzo?
(geen idee of de AZ-1 ook MIDI IN heeft, trouwens...)
Misschien dat in dat geval namelijk de MIDI OUT van de MC303 werkt als "soft thru" en je daardoor een MIDI feedback loop krijgt. Je kan dan even proberen "soft thru" uit te zetten op de MC303.

Het probleem zit erin dat die Casio in het beukhok ligt.. Het repetitie hok, dus geen computer met midi apetjoek aanwezig.

De casio zit direct op de midi in van de mc-303, dus geen lussen. Als je een gewoon keyboardje aan de mc-303 hangt dan werkt alles gewoon naar behoren.

Als een bepaalde noot hangt, kan je die noot dan nog eens laten klinken (wat dan resulteert in 2 noten van dezelfde hoogte)?

Zoniet, ja dan zal op een of andere manier (vuil ofzo) de contacten van de toets blijven hangen terwijl de toets zelf weer omhoog komt, als dat al mogelijk is.

ben jaloers op je maat, voor hoeveel heeft ie m gescoord en waar?=)

Hey,

cool apparaat! Ik heb hem ook! Voor foto's live zie: www.orpheo.nl.

Ik heb er een manual van. Instellen van parameters is heel simpel. Dat kun je met het knopje "define" doen. Als je deze ingedrukt houdt en je beweegt vervolgens een controller of drukt op een knopje van een midikanaal dan kun je er een andere waarde aan toewijzen met de nummertjes toetsen. Erg makkelijk! Zo kun je je controllers en midikanalen instellen. Als je klaar bent met instellen moet je nogmaals op "define" drukkken.

Het probleem wat je met de 303 hebt zou wel eens voort kunnen komen uit een losse midi-output van de AZ1. Ik heb iets vergelijkbaars gehad toen ik de mijne had gekocht. Daar was nogal enthousiast mee rondgelopen door iemand die de lengte van zijn kabel niet altijd goed in de gaten hield :-). Kortom, midiverbinding beetje losgeschoten. Daardoor vielen vaak de helft van de midicommando's weg en gebeurden er rare dingen. Even met een soldeerbout aanstippen van de puntjes waarmee de midipoort op de print zit was genoeg om het weer te laten werken.

Als je een kopietje van de manual wilt hebben, PB me maar even, dan kopieer ik hem voor je en stuur ik hem op. Hij is trouwens niet erg boeiend hoor, staat weinig nuttigs in, alleen dat over die "define" knop is iets wat je even moet weten, de rest is fairly simple :).

Groeten,

Rutger

ps. Kick ass ding he! Ik vind het zo cool dat als je de bender omhoog (als ie om je nekt hangt omhoog dus!) bendt dat de noot dan omhoog gaat. Dit is precies omgekeerd met een liggend keyboard! En 2 Modwheels is ook erg fijn :).

pps. Wat betreft prijs, ik was de lucky bastard die een az1 vond in Oostenrijk op ebay.de. Had dus een losse midipoort, verder hardstikke ok! Ik heb hem voor 90 euro inclusief vervoer gekocht!!

Inmiddels hebben we een daverend succes gehad met de band en helaas was de AZ-1 er niet bij. Hij zit nu in de reperatie.

We hebben het met een Yamaha SHS-10 opgelost, met ijzeren schakelketting als band. Ok moi! :)

Zodra de Casio weer klaar is gaan we weer aan de slag!

Back