basgitaar afmixen HELP!!

Kikker

Stamgast
ik ben op dit moment bezig met de productie van wat reggae/dub nummers van een reggae band waar ik in speel, maar nou ben ik bezig met de basgitaar en ik krijg het niet voor elkaar om die lekker te laten klinken
ik bedoel dus heel zwaar en hard maar niet oversturen, de basgitaar is (heel goedkoop) opgenomen door de mic ingang van de geluidskaart en is van wel redelijke kwaliteit maar hij komt niet lekker uit in de hele mix, alleen als ik hem veel te hard zet en alle andere geluiden weggedrukt worden (vooral de kick en de snare), maar als ik er nou een bassamp (vst) overheen zet word het geluid gigantisch lelijk hoe ik het ook instel, krijg dan echt zo'n wuhhh wuhhh geluid terwijl ik woemp woemp (volgen jullie me nog?) wil.
Heb greenamp en amplitube al geprobeerd (demo versies) maar hij wil gewoon niet zo klinken als de bas in van die ouwe lee perry en king tubby tracks...

ik zal zo een kort sampletje van de basgitaar hier neer zetten (onbewerkt) misschien dat iemand een idee heeft wat er verkeerd gaat qua opname en afmixen
opnemen via de mic ingang van de geluidskaart is natuurlijk niet echt ideaal dat snap ik ook wel maar we moeten ff sparen voor een voorversterker en volgens mij gaat het er alleen maar om dat het mic signaal word omgezet naar een line signaal en dat gebeurt wel...

oja de basgitaar is een fender precision bas

en dit is nou een baslijn zoals ik bedoel voor de duidelijkheid
kort stukkie maar heb ff geen webspace waar ik 'm kwijt kan

bassie...

bassie...

Ik neem mijn bas altijd op via mijn ME8B (multi-effect voor bas)... koptelefoonuitgang in de line in van mijn SB pluggen. Heel lomp maar het werkt wel. Zelfs mijn contrabas neemt -ie heel aardig op. Maar kun je niet via de line-out van de basversterker van jullie bassist opnemen? Ik dacht dat de meeste versterkers wel een lijnuitgang hadden. Ik denk dat het probleem is dat het signaal van de bas te zacht binnenkomt, en als je dat dan software-matig oppompt wordt het er niet mooier op. Heb ik ook ooit eens geprobeerd, en het bleef bagger, wat ik er ook mee deed.

Hier kun je een niet-af trackje beluisteren waar ik mijn contrabas (en ook mijn ouwe six-string zit ergens verstopt trouwens ;) ) via de ME8B heb opgenomen. Ik verzoek eenieder niet al te veel te letten op vocale kwaliteiten in deze track ed... het betreft hier mijn Mentula-project, waarbij ik en een vriend van me Latijnse teksten op een beat zetten. Dit gedichtje heet 'Ne Futuat', wat zoiets betekent als 'Om maar niet te hoeven neuken'. Is een van de eerste dingen die ik met mijn PC opgenomen heb...

Ik zal kijken of ik binnenkort wat zinniger dingen kan opnemen met mijn bas.

Succes er mee in elk geval!

hallo,

ik ben zelf regelmatig bezig met opnemen van reggae bass en het gene waarom jouw bass zo K.u.t. klinkt is volgens mij omdat er alleen(!) maar bass in zit het gene is als je bijv naar de bass van robbie (shakespear) luister op veel oude dub plaatjes hoor hoe stom het ook klinkt verdomde weinig bass integenstelling tot hoeveel laag mid je hoor. hmm maar daar help ik je natuurlijk niet mee.... jouw probleem is zo;n beetje hetzelfde als veel mensen met bijv de kick hebben ze denken hoe meer bass hoe beter dus draaien ze al het hoog (incl midden) weg en boosten al het laag waardoor je m goed voel. maar het gene is daardoor heb al de definitie van dat instrument om zeep geholpen en hoor je m totaal niet in de mix. nog iets zo'n processor als maxxbass (een bass enhancer plug in ) werkt niet door bass te produceren en dat te mengen met je signaal maar door harmonischen (tonen boven de bass want je gehoor kan aan de hand van harmonischen de grondtoon bepalen en horen OOK ALS DIE ER NIET IS ) dat is ook de reden dat je bass kan horen op van die mini computer speakertjes je hoort geen bass want dat kunnen ze namelijk niet weergeven want dat is vanwege hun formaat fysiek onmogelijk maar je hoort de harmonischen er boven en daardoor kan je de grondtoon "reconstrueren". het gene is die harmonischen erboven heb je niet als je je bass DI direct in je geluidskaart vooral niet als je je tone knop dicht draai want met di'en hoor eigenlijk alleen de snaar en jij wilt REggae dus je wilt de versterker en de speaker en de ruimte en de overspraak van de bass op de drummicrofoons een schijtlading API voorversterkers horen.....hmm... ja dan zit er nix anders op dan deleten wat je hebt en het opnieuw op te nemen en dit keer te proberen om m niet zo ontiegelijk dof op te nemen (wat er niet is kan je ook niet boosten met een equalizer!?!?!?) en natuurlijk het liefst met een goede mic en een mooie versterker (al dan niet gericht op de drums!!Overspraak!!!) om je toch nog hoop te geven ik heb zelf hele bruikbare bassjes opgenomen gewoon met een di door een mixer en dan bijv amplitube in. oh ja nog iets als je je bass in een mic in doe dan heb je een veel te groot impedantie verschill en dan kan het zijn dat je pickups moeite hebben met het aansturen van je geluidkaart input wat weer kan lijden tot een kloterigere sound zorg bijv met een DI er voor dat die impedantie word aangepast anders is het roeien tegen de stroom in..... tis laat dus ik hoop dat je hier nog wat aan hebt

groeten,

thomas

nu speel ik zelf ook een beetje bas en het opnemen van basgitaar is niet echt makkelijk maar wat een erg goede manier is deze op meerdere sporen op te nemen:

je neemt liefst een sm57 microfoon en neem met deze op vanaf de basbox, een beetje schuin er op. niet te dichtbij.
daarna neem je op een ander spoor direct op in de mengpaneel (voorversterkers hierin bepalen natuurlijk ook veel) vanuit de lineout van de basversteker (of zelfs gewoon direct je bas in de mengtafel!)

deze sporen ga je dan mixen...

het mooie van basgitaar is dat de versterker 70% van het geluid bepaalt dus als je de versterker overslaat dan mis je gewoon een hoop geluid.
een optie is om bijv. een baspod te gebruiken van line6, hier zijn ook wel goede resultaten mee te behalen..

het is natuurlijk zo dat als je goed hebt opgenomen het afmixen wat beter gaat...:)

ik kan ook alleen maar beamen dat voor een beetje sound je gewoon een versterker nodig hebt met een mic ervoor.

daarna neem je op een ander spoor direct op in de mengpaneel

wat je ook kan doen is je signaal splitsen. met een beetje di heb je een gebalanceerde uitgang voor naar je mengtafel en een ongebalanceerde voor naar je bass versterker. heb je meteen ook geen impedantie problemen.

thomas

ik heb een Behringer cheap-ass bass versterker met 'tape-out' uitgang. Deze koppel ik aan mijn mengtafel en na wat eq'en gaat dat direct naar de compu. Dat gaat hartstikke goed!
De invloed van een bass versterker moet je namelijk niet onderschatten IMO.
Met mic opnemen van de bass versterker heb ik nog geen ervaring..

Voor een voorbeeldje: http://www.wire.fm/board/two-song.php?id=7436

Origineel geplaatst door cangoeroes

een optie is om bijv. een baspod te gebruiken van line6, hier zijn ook wel goede resultaten mee te behalen..

Hiermee zijn idd heel errug goede resultaten te behalen !
De behringer-variant hiervan werkt ook fijn, maar er is een groter verschil tussen line6 en behringer bij de bass-podjes (al dan niet XT en/of pro) als bij de "gewone" gitaar-podjes.
De gitaar-podjes ontlopen elkaar niet veel kwa klank, terwijl de behringer bass v-amp toch wel heel duidelijk zijn meerdere moet erkennen in de line6 bass-pod.

Origineel geplaatst door Kikker
ik bedoel dus heel zwaar en hard maar niet oversturen

Daar hebben we dus een compressor voor. Voor een echte basgitaar is dat zelfs nog belangrijker dan voor een synthbass.

ik zal zo een kort sampletje van de basgitaar hier neer zetten (onbewerkt) misschien dat iemand een idee heeft wat er verkeerd gaat qua opname en afmixen

Het voorbeeld is niet samengemixed met andere tracks dus dan kunnen we ook geen idee krijgen van wat er verkeerd gaat met afmixen!

Origineel geplaatst door cangoeroes
het mooie van basgitaar is dat de versterker 70% van het geluid bepaalt dus als je de versterker overslaat dan mis je gewoon een hoop geluid.

Uhh... nee dat is niet zo. Een versterker kan idd je geluid een bepaalde klank geven (daarom gebruikt Mark King bijv. altijd Trace Elliot versterkers), maar elke bas heeft in principe zijn eigen geluid. Is met name combinatie van hout, elementen, snaren en de bassist. Als je onversterkt aan de snaren van een bas plukt hoor je al het karakter van het instrument. En als je een beetje een kwaliteitsbas hebt bepaalt je bas echt wel meer dan 30% van het geluid hoor.

Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk versterker-invloeden kwijt te raken, dat is vooral van belang als je contrabas wilt opnemen. Het directe geluid is gewoon veel mooier. In het bijzonder voor contrabas, maar ik vind dat al mijn bassen hun compleet eigen klank hebben die het best tot uiting komt zonder al te veel versterker poespas.

ja die 70% was ook maar om een punt te maken... is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk... of muziekstijl...

wat betreft contrabas is het zowiezo een geheel ander verhaal.. da's een acoustisch instrument dus moet je dat anders benaderen... aangezien een electrische bas electrisch is bepaald toch de versterker een hoop... maar dat is mijn filosofie/mijn manier... iedereen zal het weer anders doen...

een contrabas zou ik bijv. met 2 condensator micro's opnemen een op de kast en de ander bij de hals... waarschijnlijk hoeft die helemaal niet versterkt te worden... de acoustiek van de ruimte/vloer is hier misschien wel het speakercabinet (??)

maar je hebt wel gelijk wat betreft het geluid uit de bas zelf natuurlijk... het is volgens mij een combinatie van alles... zoals met alles...:)

eens, helemaal mee eens.

Contrabas opnemen is idd het mooist met een goede condensator mic recht voor het instrument. Is alleen wel verrot lastig! het moet dan verder helemaal stil zijn in de ruimte, dus goede koptelefoon is vereist. Versterken is trouwens wel nodig in live situaties, daar is werken met een mic niet te doen. ik heb een piezo element in de kam, en dat gaat aardig goed. Je hebt alleen wel te veel definitie in het hoog, en je mist laag, waardoor je de warmte mist. Maar daar kun je weer wat aan doen met een goede EQ.

Helaas heb ik geen condensator mic =( anders wist ik het wel hoe mijn contrabas op zou nemen. Is nu toch nog steeds behelpen met m'n ME8B...

Ik zat trouwens net nog een beetje te bassen, en ik moet wel zeggen: als je slapt bepaalt je versterker wel voor een flink deel je geluid. Slappen op mijn verrotte ouwe huiskamer versterkertje klinkt toch wel wat anders dan over een goeie Trace Elliot bijv., ook al speel ik op mijn Blade, die bijna overal wel goed klinkt...

Hoe komt het dat die file in stereo is? Is dit omdat het een mixdown is, of heb je
het in stereo opgenomen?
Het kan de MP3 encoding zijn, maar er is in ieder geval een verschil in volume op
beide kanten...

Wat betreft de opname:
1) Als je het in stereo doet, vanaf nu in mono :) Het heeft qua mix geen nut om
het stereo op te nemen (behalve als je van een amp opneemt), het kan je alleen
maar phase problemen opleveren.

2) Koop een DI, en zorg dat je je signaal op z' minst op line-level je soundcard
binnenstuurt. Natuurijk is een goede preamp met een instrument input vaak
van goede invloed op je geluid, maar met een DI zou je al een heel eind op weg moeten
komen. Als je soundcard het kan, ga dan natuurlijk gebalanceerd in.

3) Probeer luider je soundcard binnen te gaan. Piek level van je MP3 is -9.27 Db.
Da's weinig... als je bas dan ook nog eens veel ruist (draai weg van je computer monitor,
straks meer hierover), dan vul je al gauw je hele mix met ruis... en dat moet je dan weer
controleren met een gate, die misschien wat van je geluid afsnoept, etc. etc. Opnieuw,
een DI of preamp kan dit voor een deel oplossen.

4) Sta niet met de pickups op de PC monitor gericht als je opneemt... (je opname klinkt
er een beetje naar?)... Ten eerste komt er dan meer ruis en hum in je geluid, en wat ik
altijd ervaar is dat een bass dan z'n punch verliest. Zal ook wel met de electromagnetische
straling op de pickup te doen hebben.

5) Zoals Triphonius Z al opgemerkt heeft: het zijn je mids die de bas hoorbaar maken in de mix,
en het laag wat je in de maag slaat... (ok, da's een beetje simpel voorgesteld, maar het werkt
ongeveer wel zo). Er zijn veel manieren om meer mids te genereren, speel met de pickups op
je bass, tube-preamps hebben ook nogal de neiging om de lage mid mooi naar voren te brengen,
en de combinatie van amp/cabinet werkt helemaal goed.
Verder werkt distortion ook erg goed (het hoeft er helemaal niet zo dik op te liggen als je denkt
hoor!), en als laatste EQ. Als je geen echt goed EQ hebt, dan wil je liever niet aan je bass komen...
klinkt snobistisch, maar vergeet niet dat bass het belangrijkste instrument in een mix is, en als
de bass niet werkt, de song ook niet zal werken...

6) Als je een cabinet opneemt, zorg dat je opnameruimte goed gedempt is... je wil niet een
zooitje super lage weerkaatsing je mooie geluid weer verknallen. Shure SM-57 werkt erg goed,
zal je ook niet teveel hoeven compressen. Met een condenser een cabinet opnemen (niet al te
dichtbij!!) heb je wat misschien wat meer flexibiliteit in het soort geluid dat je zoekt (dmv. plaatsing,
compressie).

7) Compressie: Hier kan je veel doen. Als je een analoge compressor hebt, kan je de compressor wat
laten overschieten, dat genereert vaak nog dat extra beetje attack. Met wat meer attack valt een
bass voor ons oor wat makkelijker te volgen in een mix. Pas op met overcompressie, hierdoor kan
je punch verliezen, en je audio-wave(form) kan letterlijk geplet worden, waardoor je een deel van
je laag verliest.
Algemene settings voor een lekkere punchy bass: niet te snelle attack (speel met de attack, hoor
wat het met je geluid doet!), release niet te kort zodat de noot weer te snel opkomt, lang
genoeg om je noot lekker vlak te houden, maar ook weer niet zo lang dat ie de attack neerslaat
van je volgende noot...

8) EQ: Het oude gezegde: Niet boosten maar weghalen... en dit geldt zeker met bass! Erg weinig EQ's
kunnen bass boosten zonder er een zooitje van te maken... Probeer eens een dip van 4dB van
60 tot 300 Hz te sweepen, en kijk eens hoeveel verschillende bass-geluiden je kan creeeren!

9) In de mix: Zorg dat je mix van drums en bass op en top grooft, (eventueel een beetje side-chaining
om de bass minder in de weg te laten zitten t.o.v. de kick, misschien een beetje corrective EQ) en dan
lekker weer de rest erbij mixen...

Inderdaad, bass is het belangrijkste element in een ritme-gedreven track, en je kan er maar beter voor
zorgen dat ie goed is, anders is de rest ook klote :D

Success ermee.

Mvg.

CoolRunning

Laatst gewijzigd:
coolrunning heeft gewoon helemaal gelijk
dat wou k net allemaal zeggen, maar hij iz me weer voor
:) :) :)

Origineel geplaatst door Funktaztic
coolrunning heeft gewoon helemaal gelijk
dat wou k net allemaal zeggen, maar hij iz me weer voor :) :) :)
:dubbel:

Back