Nord Modular G2X

Re: Re: Niet onder de indruk

Re: Re: Niet onder de indruk

Origineel geplaatst door n0_key
Om dan te zeggen dat je vervolgens met zo'n "standaard" VA het gehele klankspectrum van die modulaire bak beslaat is natuurlijk je reinste onzin.

Alsof welke luisteraar dan ook zou rechtveren en roepen : "Jeezes, hoor ik daar een G2 ?" Kom nou.

En ja, een Virus vet vinden klinken is natuurlijk weer een kwestie van smaak, maar als je werkelijk zoveel gezien en gehoord hebt als je altijd beweerd, dan geeft ook dat weer te denken... [/B]

Al bezit ik em zelf niet, de Virus is best heel punchy. Das geen kwestie van smaak maar van vaststellen.
Daarom zal éénieder met oren aan zijn hoofd dat beamen.

Re: Re: Re: Niet onder de indruk

Re: Re: Re: Niet onder de indruk

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Alsof welke luisteraar dan ook zou rechtveren en roepen : "Jeezes, hoor ik daar een G2 ?" Kom nou.

Al bezit ik em zelf niet, de Virus is best heel punchy. Das geen kwestie van smaak maar van vaststellen.
Daarom zal éénieder met oren aan zijn hoofd dat beamen.

Kronkel kronkel... Dat is ook niet wat je eerder zei, is het wel. We zitten hier op het synthforum, niet op het gemiddelde luisteraarsforum... Diezelfde luisteraar zal ook niet roepen: "He, ik hoor een Nordlead 1 met expension!!!" De gemiddelde luisteraar weet tenslotte niet eens wat ie hoort, maar dat heeft tegelijkertijd weer geen fuck te maken met het vergelijken van een NL1 en een G2.

Beweren dat een G2 niets kan voortbrengen wat een NL1 ook niet kan is gewoon gelul en je weet het.

En over die Virus, tja, misschien heb je gelijk, maar ik vind het nogal slappe hap... Heeft vast te maken met waar ik dan weer mee werk...

Vind het beestje zo op het eerste gezicht niet klinken en echt bijzonder.
Maar je mag een synth ook niet op z'n presets afrekenen.

Denk dat hij pas aan gezicht wint als je er ook daadwerkelijk zelf mee aan de slag gaat.

stop toch allemaaal eens met al dat heen en weer gezeik ;
de euro synths zijn gewoon de uiltieme top ,of het nu clavia,waldorf ,acces of mijn grootmoeder is ,ze kinken allemaal meer dan behoorlijk

en die nord modular g2 dat is gewoon reaktor in een heel mooi vrouwelichaam.........heeft er iemand condooms?

Re: Niet onder de indruk

Re: Niet onder de indruk

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik heb het al dikwijls gezegd (en terecht denk ik ) : er is de laatste 10 jaar nog amper een apparaat verschenen dat werkelijk brokken maakte en uniek was door de gebruikte techniek en zijn klank. De enige uitzondering daarop is de Hartmann Neuron. Die maakt gebruik van een klanksynthese vorm die nog steeds in zijn kinderschoenen staat en dringend aan door-ontwikkeling toe is : realtime spectrale synthese.

Real time spectrale synthese... Wauw :)
De naam zegt het al, dat moet wel goed zijn, dat crossfaden tussen die samples...

Wat betreft de G2: er is een leuke update op komst. Een goede uitbreiding van het aantal modules, met een enkele die weer heel speciale 'muzikale' effecten kan maken, die ik nog nooit op een synth gezien noch gehoord heb.

Wout

Origineel geplaatst door the tall lad
de euro synths zijn gewoon de uiltieme top ,of het nu clavia,waldorf ,acces of mijn grootmoeder is ,ze kinken allemaal meer dan behoorlijk
En vergeet Elektron niet...

Ik moet bekennen dat die G2X precies erg interessant is, maar ik heb een aantal vragen daarrond. Misschien kan iemand me verderhelpen? ;)

1) Er is steeds sprake van de editor op PC. Verlies je functionaliteit/mogelijkheden als je geen PC gebruikt?
2) Ik doe alles via MIDI en val bijgevolg terug op de multitimbraliteit van de synth. Hoe is de G2X in het multitimbrale gebruik?
3) Hoe is ie in hands-on gebruik t.o.v. bv de Virus C? Ik weet wel dat de één een recht-toe-recht-aan VA is en de G2X een volledig modulair systeem, maar kan je de G2X bv aanpassen mbv templates om de belangrijkste functies onder de knoppen te steken?

Met dank bij voorbaat :) :) :)

:doei:

Origineel geplaatst door Danny

1) Er is steeds sprake van de editor op PC. Verlies je functionaliteit/mogelijkheden als je geen PC gebruikt?
[/B]

Dan heb je gewoon een presetbak. Je zult eerst de geluiden via de computer in de Nord moeten krijgen. Of het nou een zelfgemaakt patch is of een gedowloade.

Geen. De USB-verbinding naar de PC is er om patches over te sturen en/of te maken. Die verbinding is realtime dus alles wat je op de G2 maakt verandert in de PC-editor en vice versa. Stand-alone zijn de patches nog steeds op de synth zelf aan te passen overigens.

2) Ik doe alles via MIDI en val bijgevolg terug op de multitimbraliteit van de synth. Hoe is de G2X in het multitimbrale gebruik?

Je hebt 4 slots dus ook 4 individueel aan te sturen parts. Het aantal stemmen per slot hangt af van de complexiteit van de patch en kan dus wel flink varieren. Er is overigens een expansionboard te koop om dat maximum flink omhoog te krikken.

3) Hoe is ie in hands-on gebruik t.o.v. bv de Virus C? Ik weet wel dat de één een recht-toe-recht-aan VA is en de G2X een volledig modulair systeem, maar kan je de G2X bv aanpassen mbv templates om de belangrijkste functies onder de knoppen te steken?

Yep. En door het slimme systeem heb je _heel_ erg veel draaiknoppen om functies aan toe te wijzen.

Origineel geplaatst door Saskija
Geen. De USB-verbinding naar de PC is er om patches over te sturen en/of te maken. Die verbinding is realtime dus alles wat je op de G2 maakt verandert in de PC-editor en vice versa. Stand-alone zijn de patches nog steeds op de synth zelf aan te passen overigens.

Dus je hebt geen PC nodig om je eigen patches te maken (ook al zou het misschien wel overzichtelijker zijn met)

Je hebt 4 slots dus ook 4 individueel aan te sturen parts. Het aantal stemmen per slot hangt af van de complexiteit van de patch en kan dus wel flink varieren. Er is overigens een expansionboard te koop om dat maximum flink omhoog te krikken.

Is dat BIJ de reeds ingebouwde expansie (dus 32 'ingebouwde' stemmen + de voice expansion)?

Yep. En door het slimme systeem heb je _heel_ erg veel draaiknoppen om functies aan toe te wijzen.

Nog een vraagje: Bij de Virus C (heb jij die ook niet?) heb je per stem 3 oscillatoren, zodat de 32-stemmigheid vrijgoed gegarandeerd blijft (behalve in erg complexe sounds, maar dan zou je nog minimum 24 stemmen over moeten houden). Heb je er enig idee van hoe de G2X op dat gebied werkt? Heb je per stem een aantal oscillatoren of ga je een stem per oscillator gebruiken, zoals dat bij de meeste romplers het geval is?

In ieder geval bedankt voor de feedback :okdan:

Dus je hebt geen PC nodig om je eigen patches te maken

J e kunt op de G2/X de settings in bestaande patches aanpassen (bijv filter aanpassen) en die veranderingen opslaan als variations, maar je hebt de PC of Mac nodig om een bestaande patch te wijzigen (extra filter toevoegen) of om een nieuwe te maken.

Is dat BIJ de reeds ingebouwde expansie (dus 32 'ingebouwde' stemmen + de voice expansion)?

De G2X heeft de expansie al ingebouwd, de G2 heeft geen expansie en dus minder polyfonie.

Nog een vraagje: Bij de Virus C (heb jij die ook niet?) heb je per stem 3 oscillatoren, zodat de 32-stemmigheid vrijgoed gegarandeerd blijft (behalve in erg complexe sounds, maar dan zou je nog minimum 24 stemmen over moeten houden). Heb je er enig idee van hoe de G2X op dat gebied werkt? Heb je per stem een aantal oscillatoren of ga je een stem per oscillator gebruiken, zoals dat bij de meeste romplers het geval is?

De meeste synths (en ook mijn Virus-C :) ) hebben een voorgedefinieerd signaalpad en daarvan kun je precies vooraf zeggen wat de maximale meerstemmigheid zal zijn. De G2 is modulair en dus volledig configureerbaar, de opbouw van de synth staat niet vast. Je kunt zelf bepalen hoeveel oscilatoren, filters, LFO', effecten je gebruiken wilt en hoe ze in verbinding met elkaar staan - mits er genoeg DSP-kracht voorhanden is. Het aantal stemmen hangt dus volledig af van de complexiteit van een patch. Een simpele patch met eenvoudige modules zal daarom meer stemmen opleveren dan een heel ingewikkelde met modules die veel DSP-power slurpen.

@Saskija: Thanks voor de uitleg. Hoewel de G2X sonisch interessanter lijkt, denk ik dat een Virus C beter bij me past. Vooral de nood aan een computer om eigen patches voor de G2X te maken, zit me in de weg (extra investering). En 't is niet dat een Virus C slecht is ;) .

Ideaal zou natuurlijk zijn om ze beiden te hebben ... maar dan eerst effe met de Lotto meedoen en winnen (of een bank overvallen :D ).

NB. Ligt het Fin-forum eruit of zo? Probeerde gisteren al de ganse dag en vandaag ook ... nog steeds zonder succes.

Als je geen PC gebruikt (of wilt gebruiken) voor je muziek moet je vooral geen G2 kopen want dan heb je er niet zoveel aan. Daarbij komt ook nog dat de G2 een stuk complexer is dan een Virus. Dat hoeft geen bezwaar te zijn want je kunt er ook heel veel plezier van hebben met alle patches die er voor uitkomen - maar dan heb je weer die PC nodig om ze van je harde schijf in de G2 te zetten.

Het Fin-forum ligt er bij mij ook uit. Worton.com is nergens te vinden. Da's al de zoveelste keer dat er gerommel is met die server. :erm: ;{

Origineel geplaatst door Saskija
Als je geen PC gebruikt (of wilt gebruiken) voor je muziek moet je vooral geen G2 kopen want dan heb je er niet zoveel aan. Daarbij komt ook nog dat de G2 een stuk complexer is dan een Virus. Dat hoeft geen bezwaar te zijn want je kunt er ook heel veel plezier van hebben met alle patches die er voor uitkomen - maar dan heb je weer die PC nodig om ze van je harde schijf in de G2 te zetten.

Het Fin-forum ligt er bij mij ook uit. Worton.com is nergens te vinden. Da's al de zoveelste keer dat er gerommel is met die server. :erm: ;{

Thanks voor de feedback :okdan:

kan de rack G2 ook uitgebreid worden met de expansie? Wil ik nog wel ff weten voordat ik 'm ga halen...

Origineel geplaatst door Hazes
kan de rack G2 ook uitgebreid worden met de expansie? Wil ik nog wel ff weten voordat ik 'm ga halen...

Simpel: JA!

Wout

Kan iemand me vertellen of de PSU in de G2 key 110V-240V is? Toch handig als je naar Amerika gaat of andersom :)

Origineel geplaatst door Danny
Vooral de nood aan een computer om eigen patches voor de G2X te maken, zit me in de weg (extra investering).

Des specs voor de editor zijn: PC Pentium II, 500 MHz, USB-port, 128 MB RAM, Windows 98SE/2000/XP
Dit zou je voor een dikke 100€ wel moeten kunnen scoren. Met een beetje geluk vind je deze zelfs gratis.

Hellow,

Is de G2X eigenlijk al uit? volgens mij moet hij in juli komen. of heeft hij weer de bekende clavia vertraging. heeft iemand hier al aan het toetsenbord mogen zitten? is het een goed toetsenbord? wat zullen de kinderziektes zijn? kun je bijv. verwachten dat de aftertouch niet naar behoren werkt en dat bijv. een half jaar later clavia stiekum een nieuw toetsenbord lanceert.

Grtz Brmz

Hoi Bram,

De G2X wordt pas in week 32 verscheept.
Nederland is waarschijnlijk niet het eerste bevoorradingspunt, dus... geduld. (eind september? Behalve als je hem al besteld hebt)

Ik heb aan het toetsenbord mogen zitten, sterker, de G2X staat naast me terwijl ik dit type, maar dat zal je wel niets verbazen... Ik heb hem nu een weekje, of zo. (serie # MF 10003)
zie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=31770&highlight=betrapt

Ik vind het een zeer goed toetsenbord, iets minder zwaar dan de Electro, maar zwaarder dan de Leads.

Er zitten trouwens leuke drumgeluiden in, gemaakt door een zekere bramszz of zo :)

Ik zou zeggen... Niet weer eens tijd om naar Den Haag af te reizen?

Wout

Back