Happeringen door geluidskaart of geheugen?

D.S.

Nieuwkomer
Hallo,
Ik heb een tijdje geleden een demotje gemaakt voor een band.
En op het einde kwam ik uit op iets van 16 sporen met veel inserts erbij noem t maar op.(in cubase sx)

maar dan ging mijn pc toch wel over z'n nek, hij ging happeren bij t live afspelen van de mix...
de mixdown zelf ging gelukkig wel goed...

Nu dacht ik dus eerst komt omdat k nog te weinig geheugen heb...
(mijn pc is een Dual pentium 3 1000 Mhz met toen 512 mb geheugen)
dus k heb er van de week 512 mb bij gekocht zodat k op de 1 GB zit, dat zou denk k wel genoeg moeten zijn...

maar nu merkte ik dus dat die als nog ging happeren....

zou dat misschien kunnen liggen aan men geluidskaart? (creative LIVE 5.1 (don't ask why :stupid ) )
maar ik weet niet of je daar een zwaardere kaart voor nodig heb ofzo want volgends mij gebeurt dat rekenwerk in t geheugen en processor en ni in die kaart..

Ik weet nu niet of ik mijn geheugen voor nix heb gekocht maar k zou t wel zonde vinden...

als iemadn weet waar het aan ligt zou k dat graag willen weten :)
alvast bedankt!
Dave

Welk besturingssysteem gebruik je ? staat mij iets bij dat W98se alles boven 512 eigenlijk niet gebruikt.
Wat voor harde schijf heb je ? Heb je gezien of je cpu het erg druk heeft, via een monitor prg ?

Ik werk onder windows 2000...
dus hij gebruikt wel de volledige 1048 mb geheugen...

als k hem live laat afspelen gebruikt die allebei men processoren maar niet volledig.. iets van 80%..
dus dat kan een knel punt zijn misschien maar ik vind 2 x 1000 Mhz toch best veel als je soms hoort dat sommige mixen maken met een 500 Mhz systeempje...

groeten dave

Defragmentatie van je harde schijf?
Of heb je een aparte partitie/HD voor audiosporen?

Kan ook zijn dat dual CPU juist ervoor zorgt dat het niet lekker gaat. SX1 wilde daar nog wel eens over vallen staat me bij. SX2 zou dat beter moeten kunnen.

En je zou de ASIO latency ook wat hoger kunnen zetten zodat je CPU's meer tijd hebben om ea te mixen. Desnoods sporen bouncen anders.

hmmm staat de bussnelheid van je processoren goed?

K zal is proberen men harde schijf te defragmenteren maar k denk dat dat niet veel uit maakt..
omdat het een aparte partitie was waar weinig opstond...

Ik heb de mix in eenste instantie gemaakt met sx 1 daar ging hij ook op happeren.. maar ik heb nu ondertussen sx 2 en als ik het zelfde project (opgeslagen onder sx1 ) open met sx 2 happert hij nog steeds...

dat met die asio driver zal ik even gaan proberen dat is misschien wel een goed idee..
moet ik dat onder cubase doen of in de drivers van windows?

verder is men bas snel heid 133 Mhz jammer genoeg beetje laag maar dat kon toen niet sneller met een pentium 3...
ik ben wel van plan om het optevoeren naar 146 zodat mijn processoren ook op 1100 Mhz gaat draaien...

maar zo te horen ligt het dus zeker wete niet aan die creative LIVE kaart...
dat dacht ik eigenlijk had k ook liever gehad dat is makkelijekr te vervangen :D

maar allemaal alvast bedankt

Hehe.. een Creative Live! zal je zeker niet ver brengen, probeer ergens een M-Audio Audiophile op de kop te tikken. Die doen hun werk behoorlijk (nieuw kost hij 200 euro)

In tussentijd kan je best de latency verhogen in Cubase. En voor de rest, zoals hierboven al vermeld, HD defragmenteren en Windows een beetje tweaken.

Back