hoe krijg je ranzigheid?

Dobre

Ouwe rot
hoe krijg je ranzigheid?
of:
hoe laat je een track pompen, zuigen, ruizen, funken? hoe laat je de bassen grommen, de drums beuken, de synths huilen, de mixer zuchten, de speakers sidderen, de buren klagen?

Groen LEDje: fout
Rood LEDje: goed

Een beetje zoals Prins Albert de Belgische verkeersregels interpreteert.

Ringmodulatoren en distortion.

Maar je hebt natuurlijk ook nog gewoon ranzige muziek. Ik denk dan bv aan 'Divine'. Foute disco met ranzige teksten...'shoot your shot'. ;)

Reaktor gebruiken ;)

booty music roxx

maar goed....licht oversturen.....lo-fi effecten....FM.....

"it's all about the one" voor de broodnodige funk

ranzige baslijnen.....waar het vet vanaf druipt...zowel door melodie als timing en geluid...

wees niet bang om te oversturen...zolang het goed klinkt..

en last but not least: minder is meer

Olaf

drums door je compressor: bijv. een drumloopje, hi-hats en snare op 1 groep, hierdoor krijgt je een soort van samenhang tussen de elementen en gaan je drums 'zuigen' en ze lijken zelfs iets meer te gaan swingen...ook leuk is om dan je bassdrum er ook nog bij te prikken voor extra zuigkracht, of prik je bassdrum in de sidechain...

de bitcrusher: haal je samples door een bitcrusher om het oude 8 bit effect te krijgen. ook wel bekend van de eerste emu en ensoniq samplers. werkt erg goed op congaloopjes! wat ik vaak doe is een sample in logic bewerken (compressen, bitcrushen etc.) vervolgens laad ik de sample in recycle hak 'm in stukken en stuur 'm dan naar m'n emu sampler. in de sampler pitch en filter ik vaak de losse elementen nog een keer via een envelop en route dan de loop door m'n compressor (los of in een 'drumgroup').

laat dingen gerust scheef lopen: voor extra swing en funk, niet alles proberen recht te trekken, of niet overal de tikjes uit proberen te editen. laat gerust horen dat iets een sample is, of laat de partij die je hebt gespeelt gewoon eens staan zonder direct naar de quantize knop te grijpen. of gebruik verschillende quantize waardes doorelkaar. bijv een geshuffelde hi-hat met een rechte snare en een niet ge-quantiseerde bassline.

geluiden timestretchen: sample je synths en stretch ze eens een keer...desnoods timestretchen, timecompressen, etc etc etc.

gebruik modulatie: laat je baslijn leven, gebruik je modulatiewiel of aftertouch op strategische plekken in je muziek. hierdoor wordt je baslijn minder steriel.

gebruik je oude cassettedeck: maak eens een opname met je vergeten cassettedeck, lekker oversturen en je krijgt een apart soort banddistortion.

gebruik een dictafoon: je krijgt een te gek effect als je een geluid over je speakers afspeelt en je neemt dit op met een dictafoon. of zet de deur van je studio open en ga in een andere ruimte staan met je dictafoon. instant lo-fi reverb!

koop een een paar kinder-walkietalkies bij de speelgoedwinkel: stuur een geluid er doorheen en houd de walkietalkies bij elkaar voor geinig rondzingeffect...door de afstand te varieren krijg je een maf theremineffect.

lekker ranzig hoor!

:W

Een beetje zoals Prins Albert de Belgische verkeersregels interpreteert. [/B]

Je bedoelt allicht Prins LAURENT, Albert (the king) is zelf een motorfreak.

It's all in the family zullen we maar zeggen.

Distortion na reverb. Bijvoorbeeld een basskick met een reversed reverb er achter, daarna oversturen. Warmduscher gebruikt dit effect volgens mij vaak ik geloof ook in 10 kleine bassdrums. Ook maak ik hier hele ranzige pads mee.

Ranzig en vet

Ranzig en vet

Ranzigheid is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het gevaar bestaat dat het "te ranzig" (overstuurd) wordt zodat de dynamiek uit de muziek verdwijnt. Wat dat betreft heeft Olaf helemaal gelijk met : minder is meer!

Wat ik goed ranzig vind klinken is een "rotation phaser" over de distortion gooien. Door het stereo-effect lijkt het door je hoofd te gaan!!! Niet te lang, niet te vaak; Geniet met mate, zegmaar.
Ik heb dat effect trouwens ook even toegepast in "Externalize" (zie de
DSF dbase)

Re: Ranzig en vet

Re: Ranzig en vet

Origineel geplaatst door Oxy-Yan
Ranzigheid is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het gevaar bestaat dat het "te ranzig" (overstuurd) wordt zodat de dynamiek uit de muziek verdwijnt. Wat dat betreft heeft Olaf helemaal gelijk met : minder is meer!
[/URL])

Helemaal mee eens, ik heb pas geleden gemerkt dat een nummer ranzig maken helemaal niet zo moeilijk is, maar wil je verder met je nummer (uitbrengen ofzo) heb je er nix aan dat je nummer naar een lo-fi taperecording klinkt.
In de hand houden dus die effecten, dat is het moeilijkste en hetgene waar je de meeste tijd aan moet besteden.

wat ook lekker werkt is een reverb over je drumtrack en pas dan een compressor erover...dan gaan de reverb tails ook lekker mee pompen...kan heel tof klinken

Olaf

Origineel geplaatst door bikkel
Distortion na reverb. Bijvoorbeeld een basskick met een reversed reverb er achter, daarna oversturen.

Klopt dit doe ik met de quadraverb. De kick word super hard en zuigend.

Re: Re: Ranzig en vet

Re: Re: Ranzig en vet

Origineel geplaatst door Origin X

Helemaal mee eens, ik heb pas geleden gemerkt dat een nummer ranzig maken helemaal niet zo moeilijk is, maar wil je verder met je nummer (uitbrengen ofzo) heb je er nix aan dat je nummer naar een lo-fi taperecording klinkt.
In de hand houden dus die effecten, dat is het moeilijkste en hetgene waar je de meeste tijd aan moet besteden.

Als het allemaal heel erg ranzig klinkt dan nog even een zeer heldere hihat pattern met wat swing erbij en het klinkt weer lekker!

Arv

In principe distort ik in principe alles standaard. Alleen leads laat ik meestal met rust. Wat er aan extra frequenties bij komt wat ik niet kan gebruik filter ik er gewoon uit met EQ.

Maar ja nou maak ik ook geen muziek die je ooit op Fresh Fruit zou kunnen horen ;)

Back