drums door je compressor: bijv. een drumloopje, hi-hats en snare op 1 groep, hierdoor krijgt je een soort van samenhang tussen de elementen en gaan je drums 'zuigen' en ze lijken zelfs iets meer te gaan swingen...ook leuk is om dan je bassdrum er ook nog bij te prikken voor extra zuigkracht, of prik je bassdrum in de sidechain...
de bitcrusher: haal je samples door een bitcrusher om het oude 8 bit effect te krijgen. ook wel bekend van de eerste emu en ensoniq samplers. werkt erg goed op congaloopjes! wat ik vaak doe is een sample in logic bewerken (compressen, bitcrushen etc.) vervolgens laad ik de sample in recycle hak 'm in stukken en stuur 'm dan naar m'n emu sampler. in de sampler pitch en filter ik vaak de losse elementen nog een keer via een envelop en route dan de loop door m'n compressor (los of in een 'drumgroup').
laat dingen gerust scheef lopen: voor extra swing en funk, niet alles proberen recht te trekken, of niet overal de tikjes uit proberen te editen. laat gerust horen dat iets een sample is, of laat de partij die je hebt gespeelt gewoon eens staan zonder direct naar de quantize knop te grijpen. of gebruik verschillende quantize waardes doorelkaar. bijv een geshuffelde hi-hat met een rechte snare en een niet ge-quantiseerde bassline.
geluiden timestretchen: sample je synths en stretch ze eens een keer...desnoods timestretchen, timecompressen, etc etc etc.
gebruik modulatie: laat je baslijn leven, gebruik je modulatiewiel of aftertouch op strategische plekken in je muziek. hierdoor wordt je baslijn minder steriel.
gebruik je oude cassettedeck: maak eens een opname met je vergeten cassettedeck, lekker oversturen en je krijgt een apart soort banddistortion.
gebruik een dictafoon: je krijgt een te gek effect als je een geluid over je speakers afspeelt en je neemt dit op met een dictafoon. of zet de deur van je studio open en ga in een andere ruimte staan met je dictafoon. instant lo-fi reverb!
koop een een paar kinder-walkietalkies bij de speelgoedwinkel: stuur een geluid er doorheen en houd de walkietalkies bij elkaar voor geinig rondzingeffect...door de afstand te varieren krijg je een maf theremineffect.
lekker ranzig hoor!