sublaag (hardcore)kick strak krijgen

de samplerate veranderen, dit vereist een berekening...dat is resamplen.

Origineel geplaatst door hansbakker
de samplerate veranderen, dit vereist een berekening...dat is resamplen.

Uh... en filters/fx toepassen op je droge sample en deze vervolgens opnieuw (intern) uh... ?....? ;)

Volgens mij is resample'n niets anders dan de mogelijkheid hebben om de output (het bewerkte signaal) opnieuw te sample'n. Sommige samplers bieden deze functie zonder dat je fysiek de output met de input moet verbinden. Dan noemen ze dat resample'n.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Uh... en filters/fx toepassen op je droge sample en deze vervolgens opnieuw (intern) uh... ?....? ;)

Volgens mij is resample'n niets anders dan de mogelijkheid hebben om de output (het bewerkte signaal) opnieuw te sample'n. Sommige samplers bieden deze functie zonder dat je fysiek de output met de input moet verbinden. Dan noemen ze dat resample'n.

Het lijkt me sterk dat ze dat zo noemen... Welke samplers dan??

Origineel geplaatst door The Unholy
Het lijkt me sterk dat ze dat zo noemen... Welke samplers dan??

Uh...

RS7000
Motif
ES-1
Ik dacht sommige E-mu's

Meer?

De term wordt (voor zover ik denk te weten) ook in bepaalde softwarepakketten/WAV editors gebruikt, zoals SoundForge. Daar wordt wel bedoeld het converteren naar een andere sample-rate.

Uh...

RS7000
Motif
ES-1
Ik dacht sommige E-mu's

Meer?

De term wordt (voor zover ik denk te weten) ook in bepaalde softwarepakketten/WAV editors gebruikt, zoals SoundForge. Daar wordt wel bedoeld het converteren naar een andere sample-rate.
idd, kan ook met Yamaha's en Ensoniq's...vooral die Ensoniq's zijn cool (ASR-10 enzo), vette fx (ala DP4 geloof ik) erover keilen en dan weer resamplen zoda je er weer nieuwe fx over kan keilen enzo :okdan:

Uh...

RS7000
Motif
ES-1
Ik dacht sommige E-mu's

Meer?

Ik heb een akai sampler, soundforge en nog wat programma's waarin resamplen converten is. Maar het klinkt idd logischer dat het opnieuw samplen betekend...

Dat converten gebeurt door het te re-samplen. ;)

Yep....zo noemen ze het ook in m'n E-Mu e4xt Ultra..

Ik heb ff een kick gemaakt zodat we beter weten waar we t over hebben:

http://members.chello.nl/ctjj/kickjez.mp3

Hierbij heb ik dus dat gewoemwoemwoem, een soort laag ook dat iets naast de attack loopt en de energie eruit haalt. ik kon er niet meer laag in pompen, dan werd t helemaal te erg. Wat ik me afvraag is of jullie het ook horen, zodat ik uit kan sluiten dat 't aan m'n monitors ligt. En als jullie 't ook horen, wat kan ik eraan doen om het te verhelpen?

Alvast bedankt :)

kick is trouwens een Nova, doorgelust op m'n mixer, gesampled (met m'n sampler, jawel :D) en in Soundforge wat ge-eq'd

Ik vermoed dat ik ongeveer eenzelfde soort probleem heb!
Ikkan alleen je sample niet luisteren, omdat je hem waarschijnlijk al van je site gehaald hebt.

Is het altijd zo, dat als je distortion op de kick zet, dat de kickgolf uiteindelijk een soort blokgolf wordt, waardoor het mooie diepe sub-laag uit de kick verdwijnt??
Hoe krijgen de pro's de kick dan toch in het hele freq. spectrum zo vol??

Meer kanalen gebruiken.

Mijn record is 8 op dit moment. :) Krijg je een redelijk dik, zwaar en compacte kick van. Hehe.

Origineel geplaatst door mikeyd

Hoe krijgen de pro's de kick dan toch in het hele freq. spectrum zo vol??

Meer dan 1 kick gebruiken...;)

Ik zou idd meerdere kick over elkaar zetten. Deed ik eerder in Fruityloops. Bijvoorbeeld 1 heldere wat hoge "hamerslag" kick met wat doffe 909 kick en daaronder een lomp zware 808 kick die net iets later speelt als de andere 2.

Kicks layeren en apart eq-en tot een kick werkt erg goed, vind ik. Doe nu hetzelfde in m'n xl7.

misschien helpt wat expirimenteren met een eq (of lp filter) in de sidechain van je compressor.

Ik heb zo'n la-audio compressor. Die zijn echt aan te raden voor dit soort doeleinden. Daar zit nml al een lp-filter in de sidechain ingebouwd. Met een extra knop kan je buiten de normale instellingen zoals ratio etc. ook de frequentie regelen.
Dan werkt de compressor alléén op bijv lp 200hz; dus alles onder 200hz. Met de juiste frequentie, een ietwat langere attack (de attack van de kick wil je houden) en korte release instellingen, en niet te vergeten de juiste makeup gain, zorg je ervoor dat het laag in de kick helemaal omhoog gehaald wordt. Je doel moet zijn om het sub helemaal dynamiekloos te maken. Je ziet dat heel duidelijk op je VU metertje. Deze blijft constant "hangen" op een bepaalde amplitude. Wanneer je dát hebt, dan merk je dat de bas heel hard en laag gaat, maar als het goed is, is je mix nog open.

Dus een eq of beter lp op je sidechain! :geslaagd:

Als de kick van zichzelf niet "diep" of "dik" genoeg is, neem je een willekeurige synth, maakt hiermee een vet en laag bass geluid d.m.v. een juiste adsr instelling en envelope sterkte via een lowpassfilter en dit geluid layer je met de kick. Geeft bij mij altijd het beste resultaat! Op deze manier kan je de kick echt heeel dik maken. Hierna kan je evt. nog met eq en compressie gaan klooien.

Back