de grote * hoe patch je dit * thread

SpaceAgent202

Sinds 2001
ik heb een probleempje,
wil iets patchen maar weet niet hoe het moet. :)

ik heb 2 lfo die samen een nieuwe golfvorm moeten vormen om vervolgens weer iets mee te moduleren.
beste is denk ik om het te verduidelijken met een plaatje, zie hieronder.
hoe kom ik tot de onderste resultante als ik 2 bovenstaande lfo's tot mijn beschikking heb?

Attachments

• untitled-4.jpg
    untitled-4.jpg
    26,6 KB · Bekeken: 131
Ik denk dat de waveshaping recombination synthesis module (C) van de Wolfers Kassen synthesizer Research Laboratories hier uitkomst kan bieden.

Deze module is compatible met de meeste modulaire systemen!

De bewerking in kwestie zou een vermenigvuldiging zijn, maar dan moet je wel een blokgolf hebben met een 'midden' als benedengrens (hoe heet dat ook al weer? Positieve DC-component?) en niet een die vrolijk doorschiet naar omlaag (zoals de meesten dat doen). Wil je dit op je Virus doen, dan zou ik 't denk ik proberen te vergeten voor een tijdje - volgens mij heeft die wel uitgebreide patching, maar geen 'positieve' blokgolven, en al helemaal geen vermenigvuldiging. Ik weet niet of de Q het wel kan, volgens mij heeft die wel aritmetische modulaties - maar pin me er niet op vast. Je kunt horen of de golf die je bijv. op de pitch loslaat een 'midden' heeft - als de 'invloed' van de modulatie groter wordt gaat de toon bijv. van C1-C2-C1-C0-C1-C2 etc. Zit 'ie positief, dan zou hij bij een groter wordende invloed alleen maar omhoog in toon mogen gaan.

Met een Micromodular of hoger moet het toch wel te doen zijn ;). Maar ik weet niet wat de Virus nog meer voor patchgeheimen heeft.

Je zou ook, in een simpele modulaire opzet, lfo2 door een vca kunnen gooien, en het niveau van die vca door lfo 1 laten moduleren (soort gate idee dus)

Origineel geplaatst door 6 trak
maar erm bass,

roel

Eeeh dat LFO 2 plaatje is toch gewoon een envelope ?? :confused:

Je kiest voor LFO een blokgolf en die laat je aansturen met een envelope met attack tijd 0...

Origineel geplaatst door Bass
Eeeh dat LFO 2 plaatje is toch gewoon een envelope ?? :confused:

Je kiest voor LFO een blokgolf en die laat je aansturen met een envelope met attack tijd 0...

lijkt me gewoon een zaagtand ;)

Origineel geplaatst door Slipperman
lijkt me gewoon een zaagtand ;)

Nou dan neem je voor LFO 2 een zaagtand...en die laat je LFO 1 blokgolf moduleren...

Ik zie het probleem niet...
Met mijn Nova kan het en met een MS2000 ook..

Ik begrijp de vraag wel maar niet waarom je hem stelt. Ik ga namelijk ervan uit dat je zelf heel goed weet dat een simpele vermenigvuldiging van beide golf-vormen het gewenste resultaat oplevert. Een discussie over de praktische uitvoering is naar mijn mening volkomen zinloos indien je niet aangeeft met welke synth je dit wilt doen. Met andere woorden: Zit je ons nu hier in de zeik te zetten of niet?

Re: de grote * hoe patch je dit * thread

Origineel geplaatst door Roel
ik heb een probleempje,
wil iets patchen maar weet niet hoe het moet. :)

ik heb 2 lfo die samen een nieuwe golfvorm moeten vormen om vervolgens weer iets mee te moduleren.
beste is denk ik om het te verduidelijken met een plaatje, zie hieronder.
hoe kom ik tot de onderste resultante als ik 2 bovenstaande lfo's tot mijn beschikking heb?
Beter!!!!!

Dit komt mij heel bekend voor! Uiteindelijk was het toch gelukt met mijn doepfer.
Zonder mijn hulp!

Je zou het alleen ff in je virus C gaan proppen.

Gewoon een SIDStation pakken!

Ehm.

Je moet volgens mij switchen tussen de 2 LFO's en dat switchen laten triggeren door de pulse. Want als je simpelweg gaat optellen ziet het er anders uit. Dus als de pulse omhoog gaat moet de mixer 100% saw inmixen, en als de pulse dropt dan moet de mixer 100% pulse inmixen.

Origineel geplaatst door Ionide
Je zou ook, in een simpele modulaire opzet, lfo2 door een vca kunnen gooien, en het niveau van die vca door lfo 1 laten moduleren (soort gate idee dus)

Oh ja, nu ik het nog eens goed lees lijkt dit dus inderdaad wat ik bedoel. Lijkt me dat dit moet werken dus.

kijk ! ik was er na wat rondvragen zelf ook al uit.

Het probleem is als je dit gaat doen met LFO's waarvan de waarden ook beneden 0 Volt kunnen komen.
Zo snel het voltage negatief kan worden (ligt weer aan je systeem) heb je een voltage offset nodig om het geheel op te schuiven naar een range van 0 tot x Volt in plaats van - x Volt naar + x Volt., maar dit is middels een voltage-offset-module ook te bereiken, en ja, als je daarna idd de multiplier gebruikt, ja dan lukt het!

btw johnny, het is op virus ook gelukt hoor :biertje:

Het probleem is als je dit gaat doen met LFO's waarvan de waarden ook beneden 0 Volt kunnen komen.
Een VCA werkt alleen maar op het positieve gedeelte. Alles onder de nul is nul, dus dan heb je nog het probleem dat de VCA maar half opengetrokken wordt. Een lineaire is dan geschikter dan een exponentiele. Of je versterkt hem, dan ben je er ook.

vandaar de offset dacht ik

-2.5 naar +2.5 wordt dan
- 0 naar +5

dan kun je m wel helemaal opengooien
Een VCA gaat vaak tot 8 of nog hoger (denk aan een ADSR! ).. Een exponentiele VCA is met 0 tot 5 volt bijna constant dicht... Gewoon een mixertje in met een dc spanning en je bent er...

VCA van doepfer:
a130_d1.gif

Back