Welke zijn NIET de moeite waard?

EternalFall

Ouwe rot
Ik las ooit eens in een artikel in SOS magazine, bij een bespreking door Paul Nagle, dat door de heropleving van analoge gear, een hele hoop synthesizers die vroeger al niet de moeite waard waren, meegenieten van deze heropleving.

Hierdoor zijn een hele hoop mensen alles wat analoog is gaan opkopen, tegen overdreven prijzen, om dan alleen maar vast te stellen, dat ze hierdoor een hele hoop geld hebben verloren.

Met andere woorden: welke analoge synthesizers kan je beter NIET kopen?

Volstaat het dat een synth analoog is om er iets nuttigs mee te doen?

Bijvoorbeeld: ( Uit eigen ervaring): een Korg delta strings: ziet er echt stoer uit, maar zeer beperkt

Misschien kunnen we op die manier ene lijst samenstellen, van synthesizers die je beter kan mijden.

Ik ben benieuwd

Take care

EF

Die lijst is heel erg moeilijk voor algemeen gebruik op te stellen.
Wat verwacht je van een analoog?

Er zullen musici zijn die beslist nooit met een Formant willen werken, want je weet nooit of de maker wel kundig genoeg was, maar ik ken zeer goede sounddesigners, die er het liefst mee werken.

Wat kan je met een EMS VCS3? Meestal is er geen keyboard bij, dus...
Maar Tod = God kan echt niet zonder...

Hoe staat het met Midi?
Een Moog Modulair uit de zestiger jaren is best leuk, maar als je die wilt midificeren, dan moet je wel Zimmer heten ;)

Wout

Ha, ik bedoelde eigenlijk: sommige redelijk beperkte ( of zelfs slechte) analoge synths profiteren mee van de analoge "revolutie", waardoor zij ten onrechte ook profiteren van de prijzen die daarvoor gevraagd worden.

Zoals ik al zei bijvoorbeeld een Korg Delta; qua uiterlijk heeft hij een algemene gelijkaardige uiterlijk als de MS10 en 20 reeks, maar is in feite een heel beperkte synthesizer ( strings en heel beperkte bas)

Als iemand pas begint met hardware, omdat analoge sounds "in "zijn, en hij gaat op zoek,is de kans groot dat hij veel te veel betaalt, voor iets wat geen "klassieker"is zoals bijvoorbeeld een Juno-106, of een MS20, maar wel analoog.

Hij komt dan thuis met een analoge surrogaat, die iets goedkoper is, maar in feite toch overprijsd was, en misschien helemaal niet zo goed klinkt.

Voorbeeld, de synthesizers van Kawai en Teisco: welke is echt de moeite waard, en welke niet?

Ik hoop dat mijn vraagstelling juist omschreven is nu.

Thankx

Take care

EF

Origineel geplaatst door EternalFall
Voorbeeld, de synthesizers van Kawai en Teisco: welke is echt de moeite waard, en welke niet?
absoluut geen foute synths...
het ligt er maar net aan (en dat geld voor bijna elke synth) hoe kundig genoeg je bent om er iets bruikbaars uit te halen...

Hm ja..... nouja, het ene analoog is het andere niet, dat klopt.

Sommige klinken dik, andere iel, sommige zijn stevig gebouwd en makkelijk te repareren, andere niet.... kijken welke heb ik nu gehad.... in volgorde:
juno-106, Matrix-1000, Teisco 110-F, MS-10, MS-20 (&SQ-10), system 100 model 101, 303, cs-30.... en binnenkort Maxikorg.

M'n minst toffe vond ik de Teisco maar misschien omdat ik toen analoog nog niet zo goed begreep... juno; jah klassieker, je weet wat je krijgt, matrix-1000 HEEL mooie geluiden, maar niet normaal te editten, MS'jes... ranzige filter, wel leuk experimenteren en schreeuwen en vooral leren op de ms-20, system 100 gaf erg vol en rond geluid, one of a kind lijkt me, maar was niet grandioos tweakbaar... 303 vetste house-bas geluid ooit dat mede door sequencertje echt gaat funken en swingen, en de cs-30 is behoorlijk een synth voor het experiment, je raakt er nauwelijks op uitgetweakt, maar het geluid is naar mijn smaak niet vol genoeg.... doet gewoon geen goeie bas in mijn opinie... en van m'n aankomende Maxikorg verwacht ik wat special FX door de stereo mogelijkheden, met name door de dubbele ringmod... en de samples op internet klinken heerlijk 70s stoffig so far.... ik hoop ook wat mooie bassen en "realistische" fluitgeluiden te kunnen maken door 1 synth in te zetten voor het aanslag ruis-hisje, en 1 synth voor de toon. Hij schijnt ook goed keelgeluiden te kunnen doen.... "the human larinx" qua filtersettings nabootsen zou moeten kunnen.

Het is maar wat je verwacht van je analoogje!

die delta is toch wel een aardig voorbeeld.
natuurlijk kan je heel genuanceerd aan de gang gaan: alle waar naar zijn geld, voor elk wat wils, bla bla bla, maar voor de frisse analoogontdekker die ook eens een verdwaalde future music uit 1995 heeft gelezen is de delta inderdaad een echte instinker. alle schuiven en knoppen die er op zitten ten spijt, het is het allemaal net niet. op zich zit het er allemaal op, vco vcf vca adsr bla bla bla, maar het klinkt net naar niks.
en ja, dit weet ik doordat ook ik ging voor de delta die wel 1000 gulden waard was volgens de verkoper, ik ruilde hem voor een poly800 en een evs-1 (toen nog wel 300 per stuk waard ongeveer). ik weet al lang niet meer wie de verkoper toen was, maar de kans is groot dat ik intussen al weer iets aan hem heb overgedaan, en dan spring ik er wel weer uit (hèhèhè). ik heb er sowieso van geleerd.
maar dan toch: als je de ruimte hebt en voor elk lullig geluidje wel een bak wil neerzetten, heeft ook de delta zijn charme, maar dan toch niet voor meer dan 150-200 euro.

overigens zag ik in het lijstje van dob ook wat van die synths voorbijkomen, waarbij ik gemengde gevoelens heb gehad; ben benieuwd wat je van de maxikorg gaat vinden.

Nou ik heb ooit een Korg Polyphonic Ensemble gehad..
Toendertijd gekocht omdat Jarre hem heeft gebruikt...duh!
Uiteindelijk was het gewoon een karakterloze presetbak met een vage filter-regeling en ik had er weinig aan..

Het is natuurlijk erg persoonlijk maar ik zou ook nooit 350 Euro betalen voor bv een Juno 106...zwaar overschat ..
Daarentegen is een MS20 bv wel goed vanwege de uitgebreide mogelijkheden, audio in enz..

Alles zou tegenwoordig zonder MIDI per saldo goed en 'vintage' zijn maar dat is echt niet zo...

Ik denk dat als je een beetje een "normale prijs" (welke is dat dan?) voor een synth betaald, elke synth wel interessant is.

Korg poly-800 is best grappig voor 100 euro. Net zoals die Siel en Elka expanders. Teisco's zijn ook best leuk, sommige zijn wel een beetje beperkt, maar de klank is prima.

Trouwens, als je de poly-800 als voorbeeld neemt. Deze moest vroeger rond de 2000 gulden kosten. Tegenwoordig koop je die voor een tiende van de prijs. Waarom mijden dan? Ook al is het een opgevoerd orgel.. ;) :dubbel:

De enige synth die ik heb gehad en waar ik weinig aan vond was de Korg MS-10. Leuk filter, maar veel te beperkt.

Misschien dat we stiekem kunnen concluderen dat niet alle oude analoge Korg's de moeite waard zijn? :confused:

Origineel geplaatst door OnAcid

De enige synth die ik heb gehad en waar ik weinig aan vond was de Korg MS-10. Leuk filter, maar veel te beperkt.

Misschien dat we stiekem kunnen concluderen dat niet alle oude analoge Korg's de moeite waard zijn? :confused:

hohoho...... de MS filter is wel one of a kind, of niet dan? Wil je dat geluid, moet je een MS hebben of een clone.... als ik het geld en de plek had zou ik zeker de MS-jes erbij hebben willen staan, hoor... ook de 10!

Origineel geplaatst door dob
hohoho...... de MS filter is wel one of a kind, of niet dan? Wil je dat geluid, moet je een MS hebben of een clone.... als ik het geld en de plek had zou ik zeker de MS-jes erbij hebben willen staan, hoor... ook de 10!

Precies, de MS-jes zijn toch wel een slag apart.
De MS10 heeft ook een hele karakteristieke sound en wordt ook nog steeds veel gebruikt.
Kijk bv. naar Tom Holkenborg (Junkie XL), die is ook helemaal weg van dat ding...

Frappant, Korg is IDD erg varierend in resultaat...

1 apparaat wat me erg tegenviel was de Korg Polysix..
Leuk voor strings maar verder erg saai...
maarja hij had ook maar 1 oscillator :stupid (wel met sub, maar dat telt niet vind ik..)

er zijn ook een heleboel nieuwe synths niet de moeite waard.
ligt er aan wat bij je past, wat je "sound" is
het komt er toch op neer dat je alle synths moet proberen die je aanspreken
dan blijven er vanzelf een paar over die voor jou zijn

Re: Welke zijn NIET de moeite waard?

Origineel geplaatst door EternalFall
Ik las ooit eens in een artikel in SOS magazine, bij een bespreking door Paul Nagle, dat door de heropleving van analoge gear, een hele hoop synthesizers die vroeger al niet de moeite waard waren, meegenieten van deze heropleving.

Bijvoorbeeld de Roland System 100 Model 101.

attachment.php

Eigenlijk kan-ie zo goed als niks. Maar één osc, wel wat patchbaar, maar niet iets wat (bijna) niet elke andere synth ook kan. En toch: het is Roland, het is jaren '70 en je kunt 'm onderdeel laten uitmaken van een heel System 100.

sys100.jpg

En dus wordt er gewoon 800 euro (!!!) voor gevraagd (normale vraagprijs; dit is maar één van de vele voorbeelden). Volgens mij is dat bedrag voor zeker 90% gebaseerd op nostalgie en de foto van de System 100.

Zo'n heel systeem is dan wel weer interessant misschien voor 800 Euro..

800 voor een System 100 zei je? Kijk dan maar eens hier...

(2200 euro voor dat ding...)

Origineel geplaatst door Leo
overigens zag ik in het lijstje van dob ook wat van die synths voorbijkomen, waarbij ik gemengde gevoelens heb gehad; ben benieuwd wat je van de maxikorg gaat vinden.

ik weet het al.

Had die Delta dan geen unieke features wat hem weer onderscheidde van de rest toen hij uitkwam?
Zoals de audio input e.d.

En wat vinden jullie bijv. van de JX8P tov van een Teisco bijv? ze klinken beiden relatief dunnetjes vond ik

Cheimoon wat is dat nou voor opmerking hij kan wat iedere synht ook kan?
Die system 100 oscilators komen behoorlijk in de buurt van de minimoog (zelfde transistors)

En ik heb die zelfde system 100 weer terug gekocht alleen is die even in reperatie

Origineel geplaatst door mono-poly
Cheimoon wat is dat nou voor opmerking hij kan wat iedere synht ook kan?
Die system 100 oscilators komen behoorlijk in de buurt van de minimoog (zelfde transistors)

En ik heb die zelfde system 100 weer terug gekocht alleen is die even in reperatie

hé mono,
gaan we lullig doen over de minimoog??? ;-)

Teisco doet niet onder voor merken als Roland. Vaak zelfs meer features voor minder geld. Sommige modellen kan je ook kopen met de naam Kawai erop. Mocht je zo'n synth aanschaffen en ben je niet tevreden met het geluid dan verkoop je em gewoon weer zonder verlies. Korg Mono/Poly en Juno-60 zijn ook erg goed.

Back