Even een uitleg voor de mensen die het allemaal zien, denken "ik heb geen Nord, nou en?", of terugschrikken voor de gruwelijke hoeveelheid kabels:
We hebben in de telefonie 2 systemen; puls en toonkeuze. Puls kom je tegen bij een draaischijf - als je de schijf een aantal slagen draait krijg je een stel tikjes te horen. Toonkeuze werkt anders, namelijk met behulp van een soort matrix. De schakelaar tussen P en T kan nog op oudere toestellen worden aangetroffen.
Op
http://en.wikipedia.org/wiki/DTMF kun je meer lezen, en dat is waar ik dit ook af heb gehaald.
Code:
1 2 3 A 697 Hz
4 5 6 B 770 Hz
7 8 9 C 852 Hz
* 0 # D 941 Hz
1209 1336 1477 1633 Hz
De frequenties zijn niks anders dan de 'toonhoogtes'. Druk je toets 1 in, dan hoor je 2 sinustonen met de frequenties van 697 Hz en 1209 Hz. Op de meeste synths kun je dit niet zo instellen - de NM laat dit echter wel toe. Een andere methode is proberen om met Coarse en Fine tune zo dicht mogelijk bij de frequentie van de sinus (want dat is het namelijk) te komen, maar dan heb je toch eigenlijk iets als referentie nodig.
De analogie : Nou, vergelijk het met een sjoelbord. Je hebt verschillende hokken met puntentelling (in dit geval de 8 gebruikte frequenties). Ons nummersysteem gaat van de 0 naar de 9 - dus je hebt minimaal 10 hokjes nodig. Dan heb je nog speciale knoppen zoals sterretje en hekje. Dat zijn 12 keuzes. Ik laat voor het gemak even ABCD buiten beschouwing, die zijn hier vrijwel nooit van toepassing.
Knal ik een schijfje (de toon) in een bepaald hokje, dan gaat er een lampje branden ter indicatie "hey, er zit een schijfje in". Da's mooi. Maar, we moeten op onderdelen besparen. 12 van die hokjes zijn te duur, en volstrekt onnodig - je kunt het aantal hokjes minder maken door combinaties te nemen - en in dit geval is dat precies wat er gebeurt.
In de telefoon zitten een aantal heel erg smalle banddoorlaatfilters die reageren als er een signaal binnenkomt. In ons geval zit er dus een extra aan - een logisch circuit dat zegt "als filter 1 en 2 reageren, dan pas geef je een positief signaal door!"
Een sinus is het smalste signaal dat je kunt hebben - 1 enkele harmonische. Pak je een zaagtand, dan heb je er meer, en dan loop je het risico dat je verschillende hokjes tegelijkertijd volstopt, en dan begrijpt het apparaat het niet meer. De tolerantie van de standaard is +/- 1,5%. Ook al kan ik dus niet tot op de decimaal de sinus instellen op de NM, ik kom er dicht genoeg bij in de buurt.
Waar slaat die gele kabelbrei nou op? Nou, elke toon bestaat uit 2 frequenties. Vanuit elk 'cijfer' gaan dus 2 kabeltjes naar de envelopes toe. Ik zou lomp kunnen doen en aan elk cijfer een soort trigger kunnen hangen die 2 oscillators aanstuurt, maar dat hoeft niet - en het geeft me teveel CPU load omdat ik onnodig veel oscillators gebruik.
Als je kijkt zie je dat toon 1 en 2 allebei de 697 Hz frequentie gebruiken. Druk ik dus op toon 1 en 2, dan moet in beide gevallen die toon al gaan klinken. Toon 3 en A doen dat ook, en ik heb A overgeslagen, dus hebben we iets nodig dat triggert als ik toon 1, 2 of 3 indruk.
De schakeling die je daarvoor kunt gebruiken is een zogenaamde "OR". Deze gaat als er een van de binnenkomende signalen positief is op positief staan.
Je kunt deze OR's combineren. Ik had in mijn geval alleen maar OR-schakelingen met 2 poortjes, vandaar dat je steeds de uitgang van de eerste twee doorgekoppeld ziet naar de tweede ingang.
Er is ben ik bang geen 'slimmere' manier om dit te doen... tenminste, niet met de gegeven onderdelen. Ik had eigenlijk liever gezien dat ik de envelope naar een enkele module had gereduceerd, maar er mag maar 1 triggersignaal op binnenkomen.
Andersom is ook een hele leuke uitdaging - om een binnenkomend signaal zodanig te filteren met een smalle banddoorlaatfilter (desnoods in serie geplaatst) dat je kunt 'zien' (of nog beter, kunt horen - door vervolgens een toon te triggeren) welke toets er wordt ingedrukt op een telefoontoestel. Maar ik weet niet of de filters van de NM zo precies kunnen zijn, en je zou er eigenlijk 2 nodig moeten hebben om ze aan elkaar te koppelen

.