Origineel geplaatst door ApenZuur
????????????????????
het zegt mij allemaal weinig.
Misschien zegt dit jou wel iets - bezint eer ge begint, en duik in het onderwerp. We willen je gerust helpen, hier, maar er wordt wel van je verwacht dat je zelf wat moeite doet om te zoeken naar spul; er staan hier al genoeg draadjes op het forum van mensen in gelijke situaties.
Met andere woorden, die 303 en de QY staan er morgen ook nog, en voor misschien wat meer centen (doorsparen is ook een gewoonte die in het begin pijnlijk en lastig is om aan te leren) krijg je ook nog wat beters.
De 303 is een groovebox. De patronen en geluiden die erin zitten zijn vrijwel allemaal puur op electronische muziek, en vooral dance gericht. Je zou 'm in combinatie met een set draaitafels kunnen gebruiken. Je hebt 28 voices polyfonie, een paar effecten, een paar drumkits, en that's it.
De QY is een compositie-tool - Yamaha heeft 't ding gemaakt met een buts standaardgeluiden erin en een minitoetsenbordje zodat je in de bus of trein ook nog wat kan doen. Het ding loopt als 't goed is op batterijen en je plugt er zo een koptelefoon in. Het apparaat dateert uit 1993, de geluiden hoeven dus niet geweldig realistisch te klinken, en wat er in zit zijn zogenaamde 'bread & butter' geluiden - 'echte' instrumenten, en vrijwel geen synthgeluiden (denk ik, dan). Sterker nog, als je naar de periode kijkt zit er hoogstwaarschijnlijk een 4-op FM module in (geen filters dus!) of een gestripte MU/SY engine (samples, maar ook geen filters).
Wat maak je? Van uit dat punt volgt de keuze wat het best bij je past. Al zou ik niemand meer met een MC303 willen opzadelen - er staat een mooie 2ehands 505 te koop die tenminste een display heeft, en je niet wurgt qua songcapaciteit; die denk ik bij de QY ook wat meer voorhanden is.
Wat heb je al staan qua gear? Waar zoek je naar om het aan te vullen? Of heb je gewoon nog niks, en ook maar weinig geld? Wat is je budget?
Wat je je misschien niet realiseert is dat deze vorm van vragen stellen hetzelfde is als de ANWB binnenstappen met de vraag "ik heb de keuze uit een Golf GTI en een Opel Kadett. Welke rijdt het lekkerste op zandweggetjes?"
Acid dus. Nou, vergeet het maar dat ze allebei een goede TB-303 na kunnen doen - de MC komt er nog het dichtste in de buurt. Maar als je al sequencet met Fruityloops (hebben wij ook al een MIDI-interface?) is een 303 kopen of overbodig, of nouja... gewoon lomp. Het ding gaat er van uit dat je er verder niks op aansluit behalve een controller toetsenbord om noten in te spelen, omdat dat makkelijker gaat dan op die kleine plastic toetsjes te rammen.
Zowieso, een MC-303 kost maar 175 euro dezer dagen, en is overal wel op te pikken. Ga je 606 vooral niet bij een muziekzaak inruilen, dan krijg je er gewoon niks meer voor terug. Een QY-20 doet dus schijnbaar nog minder - nou, dit spreekt dus boekdelen over het apparaat in kwestie.
Advertenties en sales :
http://www.marktplaats.nl -
http://muziek.2ehands.nl -
http://www.interface.nl > gear x-change.