Mc 303 of QY20

ApenZuur

FreeTekno AcidFreak
ik moet snel gaan kiezen voor de roland Mc 303 groove box of QY20 yahama.

wat is het veschil??????????????????????????????????

Attachments

• mc303.jpg
    mc303.jpg
    37 KB · Bekeken: 96
qy20

qy20

ik denk dat de 303 meer kan ??

wie weet antwoorD??????????????????

qy20

Attachments

• qy20sm.jpg
    qy20sm.jpg
    15,3 KB · Bekeken: 92
????????????????????
het zegt mij allemaal weinig.

Proton

ik heb zelf alleen maar ervaring met de MC-303... deze heeft, zoals je ziet op het plaatje, wel draaiknoppen etc.
de samples in de MC kun je bewerken met een filter (meestal lowpass), vibrato, portamento etc etc...
verder kun je makkelijker sporen muten. verder zitten er een groot aantal arpeggiator templates in...
de MC-303 is een erg leuke sound module maar in de zin van volwaardige synth moet je er niet te veel van verwachten...

mijn vraag is dus nu (en die mag je jezelf ook stellen): wat verwacht je/wil je er precies mee gaan doen?

gaan doen

gaan doen

het moet gelijk gaan lopen met fruityloops
om tekno acid te maken

ik kan mij tr 606 ruilen tegen 1 van deze 2 naar bij de qy20
krijg ik er 100 euro bij .

qy20

Origineel geplaatst door ApenZuur
????????????????????
Misschien zegt dit jou wel iets - bezint eer ge begint, en duik in het onderwerp. We willen je gerust helpen, hier, maar er wordt wel van je verwacht dat je zelf wat moeite doet om te zoeken naar spul; er staan hier al genoeg draadjes op het forum van mensen in gelijke situaties.

Met andere woorden, die 303 en de QY staan er morgen ook nog, en voor misschien wat meer centen (doorsparen is ook een gewoonte die in het begin pijnlijk en lastig is om aan te leren) krijg je ook nog wat beters.

De 303 is een groovebox. De patronen en geluiden die erin zitten zijn vrijwel allemaal puur op electronische muziek, en vooral dance gericht. Je zou 'm in combinatie met een set draaitafels kunnen gebruiken. Je hebt 28 voices polyfonie, een paar effecten, een paar drumkits, en that's it.

De QY is een compositie-tool - Yamaha heeft 't ding gemaakt met een buts standaardgeluiden erin en een minitoetsenbordje zodat je in de bus of trein ook nog wat kan doen. Het ding loopt als 't goed is op batterijen en je plugt er zo een koptelefoon in. Het apparaat dateert uit 1993, de geluiden hoeven dus niet geweldig realistisch te klinken, en wat er in zit zijn zogenaamde 'bread & butter' geluiden - 'echte' instrumenten, en vrijwel geen synthgeluiden (denk ik, dan). Sterker nog, als je naar de periode kijkt zit er hoogstwaarschijnlijk een 4-op FM module in (geen filters dus!) of een gestripte MU/SY engine (samples, maar ook geen filters).

Wat maak je? Van uit dat punt volgt de keuze wat het best bij je past. Al zou ik niemand meer met een MC303 willen opzadelen - er staat een mooie 2ehands 505 te koop die tenminste een display heeft, en je niet wurgt qua songcapaciteit; die denk ik bij de QY ook wat meer voorhanden is.

Wat heb je al staan qua gear? Waar zoek je naar om het aan te vullen? Of heb je gewoon nog niks, en ook maar weinig geld? Wat is je budget?

Wat je je misschien niet realiseert is dat deze vorm van vragen stellen hetzelfde is als de ANWB binnenstappen met de vraag "ik heb de keuze uit een Golf GTI en een Opel Kadett. Welke rijdt het lekkerste op zandweggetjes?"

Acid dus. Nou, vergeet het maar dat ze allebei een goede TB-303 na kunnen doen - de MC komt er nog het dichtste in de buurt. Maar als je al sequencet met Fruityloops (hebben wij ook al een MIDI-interface?) is een 303 kopen of overbodig, of nouja... gewoon lomp. Het ding gaat er van uit dat je er verder niks op aansluit behalve een controller toetsenbord om noten in te spelen, omdat dat makkelijker gaat dan op die kleine plastic toetsjes te rammen.

Zowieso, een MC-303 kost maar 175 euro dezer dagen, en is overal wel op te pikken. Ga je 606 vooral niet bij een muziekzaak inruilen, dan krijg je er gewoon niks meer voor terug. Een QY-20 doet dus schijnbaar nog minder - nou, dit spreekt dus boekdelen over het apparaat in kwestie.

Advertenties en sales : http://www.marktplaats.nl - http://muziek.2ehands.nl - http://www.interface.nl > gear x-change.

mmmm

mmmm

het komt ik wou een ander soort drumcomputer dan de tr 606
dus wou ik hem ruilen parteculier

nou bood mij iemand die qy20 +100 euro voor tegen de tr 606 te ruilen
was ik heet wel mee eens

maar daarna kreeg ik een reactie met de mc 303 ruilen.

dus als ik die wil moet ik morgen vroeg afbellen

Origineel geplaatst door ApenZuur
????????????????????

In deze post maak je duidelijk dat je op zoek ben naar een andere drumcomputer.

Er z'n trouwens nog genoeg andere toestellen, bv Korg Electribe R , kost tweedehands bijna 'niets', en 't is een drumcomputer, met MIDI (zocht je toch?)

Maar blijkbaar ben je bereid om 'iets' te kopen/ruilen zonder dat je eigenlijk weet wat het is :stupid . Je kan je beter eerst wat verdiepen in de verschillende toestellen die er bestaan, hun mogelijkheden,... en dan een keuze maken. Op het Synthforum vind je voldoende informatie over heel wat toestellen om je hierbij alvast te helpen.

Dan zou ik ze allebei afbellen en wachten tot je je 606 hebt verkocht. Kans dat je er dan wel wat voor terugkrijgt is dan denk ik groter, die QY zie ik persoonlijk niet meer veel heil in (m.a.w., als het niet je ding is is de kans dat je 'm niet meer aan de straatstenen kwijt raakt best groot).

Maar da's mijn advies (m.a.w., jij moet zelf beslissen!).

Eigenlijk jammer dat je 'm hier hebt neergezet bij "overige vragen", dit past beter in "Synths en modules", en dan reageren er ook meer mensen op.

303

303

kan ik de mc 303 wel met fruityloops gebruiken?

als dat kan.......

ik heb wel joystick verrloop kabel naar midi

Attachments

• jma_female.jpg
    jma_female.jpg
    14,9 KB · Bekeken: 87
Ik zou voor de mc-303 gaan.

Echte Acid tekno ga je er niet uit halen, maar dat zal met qy20 ook niet echt lukken.

De mc-303 is een leuke leerbak, vind ik. Je weet meteen of hardware (eventueel in combinatie met software) iets voor je is. Het was mijn eerste bewuste synth en heb hem nog steeds.

De mc-303 zuigt trouwens wel zwaar op het gebied van midi en fruityloops is nou ook geen uitblinker op het gebied van midi, dus mocht je hiervoor gaan bereid je dan vast voor op een hoop frustraties en ellende.

ik zou geen van beiden kiezen.
bedenk eerst wat je er precies mee wilt. je gebruikt al fruityloops, dat is zoveel uitgebreider dan beide apparaten !

verkoop je tr-606, hij zal afhankelijk van de staat 200 - 250 euro op kunnen brengen.
verdiep je ondertussen in het onderwerp en verschillende apparaten. een yamaha rm1x zou misschien al een betere keuze zijn. of misschien een dedicated drumcomputer, of een korg electribe...

Die qy20 werkt wel met PCM samples toch ipv 4 operator FM?

Een QY70 klinkt in ieder geval veel beter dan een MC303 (Zeker de drums)

o dat in ieder geval zeker. de qy drums klinken super vet. maar voor acid tekno zou ik toch iets anders kiezen.

qy20 drums zijn ook erg goed voor dancemania stuff ;)

Mocht ik jou zijn zou ik voor geen van beiden gaan!Ik heb deze 2 onder mijn handen gehad inclusief de roland 505 en 909 enz...

de qy20,mc303-505,zijn mijn grootste miskopen ooit(ik denk van vele mensen hier)
toch heb ik de groovesampler mc-909 nog gekocht en dit was een zeer grote vooruitgang,toch kon de inhoud mij helemaal niet bekoren.Het is een gemakkelijk en mooi toestel,vooral het display,toch zeg ik nee.

Ik heb nog andere bakjes onder mijn handen gehad die al meer mijn ding bleken te zijn zoals...
Yamaha rm1x:Te vergelijken met mc-303 en 505 maar dan veel beter en vetter!!
Korg electribe emx en esx zeker aan te raden voor acid/techno echt vet
Yamaha rs7000:te vergelijken met mc-909,iets moeilijker,maar zeker meer aanteraden.

Ik heb er nog veel onder mijn handen genomen en ze hebben mij zeer veel geld gekost,toch was er geen enkel toestel die mij volledig kon bekoren.nu is alles verkocht en ben ik op softsynths overgestapt.Het kost mij veel minder en met fruity of reason overtref je echt wel al deze toestellen!!!

Ik denk dat het bij u vooral om het gevoel gaat dat je echt met iets bezig bent en dat je wilt tweeken met wat knopjes,zoals velen.Dan is een goede controller iets voor jou.

Voor alle duidelijkheid gaat het hier niet over soft VS hard!!!!

Denk zeker na voor je iets doet want je zou er spijt van kunnen hebben.
De mensen hier zullen je wel verder helpen maar neem meer tijd!!!

Origineel geplaatst door jeetn
Voor alle duidelijkheid gaat het hier niet over soft VS hard!!!!

Denk zeker na voor je iets doet want je zou er spijt van kunnen hebben.
De mensen hier zullen je wel verder helpen maar neem meer tijd!!!

dat is zeker waar, maar veel mensen die al met software werken en willen beginnen met hardware denken vaak dat hardware, welk ding dan ook per definitie beter is dan software. dat is echt niet waar. wees realistisch, en denk na over de mogelijkheden. de dingen die je met fruityloops kan kan je met de meeste hardware niet. vooral voor een beginner zou het in mijn ogen echt een miskoop zijn om een mc-303 of iets dergelijks aan te schaffen. wat je hiermee kan kan je met fruity ook, en makkelijker / beter !

Back