elektro hoe werkt dat nu precies

Origineel geplaatst door funxiun
Ik blijf mij altijd verbazen over het feit dat Chinetti altijd zo bedaard en netjes blijft. Mijn diepste respect, Brian!
Elke nieuwe electro fan is welkom, die ga je niet afblaffen ;)

Alles schijn je tegenwoordig aan iedereen voor te moeten kauwen zodat ze alleen maar hoeven te slikken.
Nog eventjes en we kijken op de zondagavond naar BNN's Electro maken doe je zo.
Tja, het nadeel van genres is dat ze vaak als een maniertje klinken, of het nu trance is of electro, of disco of punk. Dan is het op zich geen raar gevolg dat er mensen zijn die dat maniertje willen kennen en ernaar vragen. En wie wil je verwijten? Het is een kip of het ei achtig dilemma: wie was er eerder, de muziek die als een maniertje klonk of de maker die het als een maniertje beschouwde?
Het enige onderscheidt dat wie dan ook in welk genre dan ook kan maken is door middel van bezieling. Pak je tomaten maar en begin op me te mikken: ik denk echt dat techniek er nauwelijks toe doet in de muziek, ik denk dat als je je technische tekortkomingen goed weet te gebruiken dat je een heel eind kunt komen, misschien nog wel verder dan wanneer je teveel weet. Creativiteit ligt vaak in de tekortkomingen en de drang om iets te creëren met bezieling. (verdomd, dat klint nu wel heel erg kunstaccademie vaag... nou ja...sorry. misschien is de doodsteek van creativiteit wel de drang om alles te willen relativeren en te doorgronden).

Origineel geplaatst door Roel
als (hypothetisch) voor een stijl van nu (neem trance met vocalen ofzo) het softwareprogramma Reason de basis is, dan is het over 30 jaar voor iemand toch ook interessant om te weten dat zulke muziek met reason gemaakt werd en dat dat kwam omdat de illegale markt hoogtij vierde en dat vooral 17 jarige mannetjes met een nieuw gedownloade versie hun stempel op de trancemarkt drukten en en en ....

Ik heb me trance nog nooit zo romantisch voorgesteld ;)

Origineel geplaatst door Chinetti
Tja, het nadeel van genres is dat ze vaak als een maniertje klinken, of het nu trance is of electro, of disco of punk. Dan is het op zich geen raar gevolg dat er mensen zijn die dat maniertje willen kennen en ernaar vragen. En wie wil je verwijten? Het is een kip of het ei achtig dilemma: wie was er eerder, de muziek die als een maniertje klonk of de maker die het als een maniertje beschouwde?
Het enige onderscheidt dat wie dan ook in welk genre dan ook kan maken is door middel van bezieling. [...]

ik denk dat we hieruit kunnen leren als iemand vraagt naar de achtergrond... dan moet je niet het maniertje uitleggen of discussieren over de steeds terugkerende vraag naar het maniertje, maar geef je een idee van de achtergrond zodat iemand zichzelf kan inleven in de situatie en dus met de juiste bezieling iets kan creëren wat in die stijl past .

Ik heb me trance nog nooit zo romantisch voorgesteld ;)
:)

hoe maak je electro...

stel jezelf eens de vraag waardoor bijv. kraftwerk is geinspireerd (bijv. of andere lieden uit vervlogen tijden),
waar luisterden zij naar? wat was hun achterliggende gedachte om hun muziek zo te maken?

veel mensen doen telkens na wat al bestaat, maar wie deden zij na?

denk daar maar eens over na...

een stijl word ook erg bepaald door de mogelijkheden (of juist beperkingen) van gear...
waarom heeft italo bijv. een oct. jumped bassline, dit kan wel eens zijn ontstaan door een 1 key-ed arpeggio...
en zo zijn er zat voorbeelden te bedenken...

mischien heeft men tegenwoordig veel tot zijn/haar beschikking... alles is nu mogelijk, mischien wel te veel...?!

Origineel geplaatst door 6 trak
mischien heeft men tegenwoordig veel tot zijn/haar beschikking... alles is nu mogelijk, mischien wel te veel...?!

Amen ! :halleluja

...en dan toch nog last hebben van gier-luscht.......

Wat ik wel grappig vind:

Heftige reacties als gesuggereerd wordt dat muziek wel eens in een 'vast formaat' (maniertje / trucje, noem het hoe je wilt) zou kunnen bestaan. Net of dat de mogelijkheid tot creativiteit de grond in zou slaan. En alsof je als 'artiest' noooooooit gebruik maakt van een gemeenschappelijk stukje basis, maar altijd opnieuw het wiel aan het uitvinden bent.

Sorry jongens, maar ik vind dat onzin! :)

Laat ik het anders zeggen: in de klassieke muziek is (zover ik het altijd begrepen heb, correct me if I'm wrong) een 'vast formaat' juist een gegeven. In 'eenvoudige dingen' als configuratie (vrij vertaald: gearlist) zoals een strijkerskwartet, cantate-koor of symfonie-orkest. Als ik nu de vraag stel: ik wil symfonische orkestmuziek schrijven, denk je dat iemand dan zal zeggen "jaaaaah, maar daar is niets over te zeggen, véél te persoonlijk"? Welnee: dan kan ik eenvoudigerwijs opzoeken: zoveel violen, zoveel koperwerk, zoveel pauken etc. (bijvoorbeeld, beetje gesimplificeerd).

Maar ook in de muziek zelf zijn er bepaalde 'heilige huisjes': achter bijvoorbeeld het idee van een fuga zit een enorme berg theorie in de vorm van regeltjes, opbouw, stijlfiguren - noem maar op. En ja, dat kan ik gewoon opzoeken in een boekje. Of ik zou daar les in kunnen krijgen, bijv. op het conservatorium...

Om maar helemaal te chargeren: ik vind dat de mooiste stukken muziek (naar mijn smaak, natuurlijk), te weten de orgelwerken van van Bach (fuga's en dat soort werk) juist enorm creatief zijn. Ondanks het gegeven dat ze volgens een bepaald stramien in elkaar zijn geschroefd. Om er dan nog zoiets prachtigs van te maken, da's toch geweldig?
Als fuga's schrijven, door al de beschikbare informatie en regels, zo enorm makkelijk zou zijn, waarom krijgen zo weinig mensen het dan voor elkaar om het muzikaal zinvol uit te voeren? Dàt is nou ware creativiteit!

Kortom, ik vind de vraag van topicstarter eigenlijk een hele normale vraag, anders gesteld misschien: "hoe moet ik nou een nummer in de stijl XXX (electro / trance / hiphop) opbouwen?". Veel mensen (mezelf incluis) zijn namelijk wel degelijk in staat een leuk riffje of melodietje neer te zetten, maar komen qua song-opbouw niet zo ver...

Wat is er dan mooier om van andere 'kenners' op dit vlak hun basisprincipes te horen?
Nog sterker, ik dacht juist dat we op dit forum waren om elkaar te helpen - persoonlijk zie ik liever een goeie vingerwijzing / hint of tip dan een thread als deze - vol met elitair gesnoef. Kogelbrieven... hmmpfff :stupid

Just my 2 cents... ;)

Origineel geplaatst door Hanz
Wat ik wel grappig vind:

Heftige reacties als gesuggereerd wordt dat muziek wel eens in een 'vast formaat' (maniertje / trucje, noem het hoe je wilt) zou kunnen bestaan. Net of dat de mogelijkheid tot creativiteit de grond in zou slaan. En alsof je als 'artiest' noooooooit gebruik maakt van een gemeenschappelijk stukje basis, maar altijd opnieuw het wiel aan het uitvinden bent.

Sorry jongens, maar ik vind dat onzin! :)

Laat ik het anders zeggen: in de klassieke muziek is (zover ik het altijd begrepen heb, correct me if I'm wrong) een 'vast formaat' juist een gegeven. In 'eenvoudige dingen' als configuratie (vrij vertaald: gearlist) zoals een strijkerskwartet, cantate-koor of symfonie-orkest. Als ik nu de vraag stel: ik wil symfonische orkestmuziek schrijven, denk je dat iemand dan zal zeggen "jaaaaah, maar daar is niets over te zeggen, véél te persoonlijk"? Welnee: dan kan ik eenvoudigerwijs opzoeken: zoveel violen, zoveel koperwerk, zoveel pauken etc. (bijvoorbeeld, beetje gesimplificeerd).

Maar ook in de muziek zelf zijn er bepaalde 'heilige huisjes': achter bijvoorbeeld het idee van een fuga zit een enorme berg theorie in de vorm van regeltjes, opbouw, stijlfiguren - noem maar op. En ja, dat kan ik gewoon opzoeken in een boekje. Of ik zou daar les in kunnen krijgen, bijv. op het conservatorium...

Om maar helemaal te chargeren: ik vind dat de mooiste stukken muziek (naar mijn smaak, natuurlijk), te weten de orgelwerken van van Bach (fuga's en dat soort werk) juist enorm creatief zijn. Ondanks het gegeven dat ze volgens een bepaald stramien in elkaar zijn geschroefd. Om er dan nog zoiets prachtigs van te maken, da's toch geweldig?
Als fuga's schrijven, door al de beschikbare informatie en regels, zo enorm makkelijk zou zijn, waarom krijgen zo weinig mensen het dan voor elkaar om het muzikaal zinvol uit te voeren? Dàt is nou ware creativiteit!

Kortom, ik vind de vraag van topicstarter eigenlijk een hele normale vraag, anders gesteld misschien: "hoe moet ik nou een nummer in de stijl XXX (electro / trance / hiphop) opbouwen?". Veel mensen (mezelf incluis) zijn namelijk wel degelijk in staat een leuk riffje of melodietje neer te zetten, maar komen qua song-opbouw niet zo ver...

Wat is er dan mooier om van andere 'kenners' op dit vlak hun basisprincipes te horen?
Nog sterker, ik dacht juist dat we op dit forum waren om elkaar te helpen - persoonlijk zie ik liever een goeie vingerwijzing / hint of tip dan een thread als deze - vol met elitair gesnoef. Kogelbrieven... hmmpfff :stupid

Just my 2 cents... ;)

wat schrijf jij altijd lange verhalen hanz....maaruh...je geeft wel goed weer wat het probleem hier is.

Door sommigen wordt muziekmaken voornamelijk als vakmanschap gezien. Duidelijk omschreven ambt met allerlei technieken die je kan leren, boekjes die kan lezen en regels waaraan je je te houden hebt.

Anderen kijken er meer tegenaan als een kunstvorm waarin niets vast staat en het aan de interpretatie van de kunstenaar wordt overgelaten hoe/wat/wanneere en op welke manier je het doet...

Een kunstenaar wordt meestal boos als je vraagt: "He, mooi schilderij! Leg ff uit hoe dat werkt, zo'n mooi schilderij maken, dan maak ik er zelf ook ff eentje!"

Ai hoop joe ketsj mei drift.....

Ik zit persoonlijk ergens middenin.

Origineel geplaatst door Nolet
Door sommigen wordt muziekmaken voornamelijk als vakmanschap gezien. Duidelijk omschreven ambt met allerlei technieken die je kan leren, boekjes die kan lezen en regels waaraan je je te houden hebt.
conclusie: voor jezelf uitzoeken maar dan ook geen vragen stellen (op een sf ofzo)...

conclusie: voor jezelf uitzoeken maar dan ook geen vragen stellen (op een sf ofzo)...

Dus je mag hier alleen maar komen als je alles al weet?
Dat zal een lekker gezellig clubje worden! Bahhhh...

Trouwens, ik snap niet waar die [kwoot]"kwaadheid"[/kwoot] nou vandaan komt als iemand een wat simpeler vraag stelt.
Wil niet zeggen dat ik er zelf ook helemaal vrij van ben - maar kom op nou... die beledigde reacties - het lijkt hier wel de Kunstacademie - ook altijd zo snel op de kast te krijgen, het gros van die "vrijdenkende" mensen! }:|

Natuurlijk, zelfwerkzaamheid mag je van eenieder veronderstellen.
Maar niet iedereen weet meteen alles te vinden, of leert alles het beste uit een boekje.

Open vraagje: het is toch ook wel eens leuk om iemand te helpen? ook voor jezelf, bedoel ik? :)

6 trak besluit bij deze zich weer te begeven richting achtergrond...

En Nolet besluit er nog een schepje bovenop te doen....

Het gaat om het gemak er van. Heel veel mensen gaan niet eerst zelf googlen of een handleiding lezen en DAN pas vragen stellen.

Ik durf te stellen dat 99% van de technische/vakmanschap zaken die je moet weten om een track te maken in welke stijl dan ook gewoon te vinden is in:

a) een handleiding van je apparaat / software
b) de site van de bouwer van je apparaat / software
c) een tijdschrift als SOS of FM of zelfs Interface

De kunstzinnige kant is niet iets wat je kan bevragen of beschrijven in regeltjes, tips, adviezen of whatever. Dat is zo persoonlijk dat het nooit te bepalen is welke waarde het voor wie heeft.

Als het in een handleiding staat o.i.d. , vind ik dat je volstrekt gelijk hebt. (tenzij het een Roland handleiding betreft)
Luiheid is niet voor niets één der hoofdzonden... :D

Het gaat mij juist om het niveau *tussen* - "hoe haal ik een klank uit m'n apparaat / hoe maak ik een loopje - riffje - deuntje - whatever" en "hoe maak ik een vette trance-hit".

Dus nogmaals: hoe bouw je nou een nummer op? En dan voor een specifieke stijl?

Wat ik ooit, toen ik net aan dit vreselijke forum begon, dacht is: hier wisselen leden vast hun cubase-bestandjes uit.
Dus niet alleen het resultaat van 'n track laten horen, maar ook zien: hoe is dit opgebouwd en tot stand gekomen.
("ik begon met dit melodietje, en toen ben ik verder gegaan door deze drum eronder te loopen. Daarna heb ik er live met m'n VCS de space-effectjes onder gespeeld" tot "intro is 4x deze pattern, dan een break en dan 4x deze pattern")

Maar ik merkte al vlug dat vrijwel iedereen hier erg defensief in is. Misschien uit angst dat iets gejat wordt?
Zelf was ik altijd het creatiefst als ik met een vriend met MOD filetjes aan het prutsen was, en om de week gaven wisselden we de flopjes onderling uit... gingen we verder kloten met de MOD van de ander.

Laatst gewijzigd:
Kijk, hier een deuntje van iemand die zich nooit heeft gestoord aan theorien, boeken, links tips en weet ik veel wat, maar die gewoon een leuk nummer in elkaar heeft gezet

<Zen>Regels zijn er om gebroken te worden. Maar daarvoor moet je eerst die regels kennen...</Zen> :)

Jammer eigenlijk, dat we van de originele vraagsteller niets meer horen!

Trouwens, leuke mixset op je site, Chinetti!

Kijk, hier een deuntje van iemand die zich nooit heeft gestoord aan theorien, boeken, links tips en weet ik veel wat, maar die gewoon een leuk nummer in elkaar heeft gezet en daarmee behoorlijk van invloed was:

Shiver - Subsonic Soundscape

Van de Dave Clarke X-Mix video, ook een aanrader voor den beginner.

Ja maar nu haal je meteen neerlands electro-trots van de plank....das ook niet eerlijk... 8)

Waar is die gast eigenlijk gebleven???

Back