Promoot jij je muziek? Zo ja, hoe (en werkt het)?

bombario

Gepokt en gemazeld
Vrijdag bracht ik voor het eerst sinds lange tijd nieuwe muziek uit. Voorheen deed ik dat via een label en nu doe ik het zelf. Dat betekent ook dat ik zelf de promotie doe.

Ik heb verschillende Dj's gemaild, een launchstrategie bedacht en uitgevoerd voor Instagram en regelmatig wat updates geplaatst via sociale media. Dat is het dan wel zo'n beetje. Dit kan absoluut beter en nu ben ik benieuwd wat jullie doen.

Dus concreet: promoot jij je muziek? Zo ja, hoe... en werkt het?

P.S. Ik weet dat van alles kan, en die opties geven ChatGPT en Google moeiteloos. Wat ik vooral interessant vind, is wat je al hebt gedaan en wat voor jou wel of niet werkte. Dus heb je best (of worst) practices? Ik hoor ze graag 👍

Hier een stuk om bekend te worden :
Reportage Muzikantendag 2024 - Interface.nl
Interface is weer opgestaan uit zijn failisement en gaat door.

Zelf zie ik niet zo veel in muziek als hoofdmoot promotie.
Maar eerder als aanvulling voor singer-writer / cabareteske grappen / zelfpromotie / in dienst-van en :
Aanvulling voor geluid van filmpjes, stimulans om dingen zelf te bouwen met electronica.
In het Interface verhaal blijkt dat men toch een aardige fan-base moet hebben met bekendheid om zalen en ruimtes vol te krijgen.
Om ten minste zo te draaien dat kosten de uitgaven dekken.
Om het break-even punt te bereiken het punt waarop je net zoveel verdient als de kosten die je hebt gemaakt, quitte spelen.

Niet iets dat ik zelf heb geprobeerd, maar ik zie regelmatig betaalde reclames voor muziek in mijn Instagram en Facebook feed, die volgens mij gebaseerd is op artiesten en/of labels die ik volg. Als je dit goed doet is dat misschien wel een hele goedkope en effectieve methode om zichtbaar te worden bij een publiek waarvan de kans groot is dat ze jouw muziek ook leuk zullen vinden. Wat toffe beelden met een kort stukje muziek en een link naar linktree waar je dan verder kun linken naar je bandcamp, spotify, soundcloud, apple music etc.

ik merk dat shorts op youtube vaak snel veel meer views berijken, spurt van ~400views en dan sterft het ineens weer heel hard af best apart nu al meerdere keren gebeurt maar wel een makkelijke manier om snel meer publiek te berijken

1718721741215.png

Niet iets dat ik zelf heb geprobeerd, maar ik zie regelmatig betaalde reclames voor muziek in mijn Instagram en Facebook feed, die volgens mij gebaseerd is op artiesten en/of labels die ik volg.
dit heb ik wel eens gedaan maar die meta ads zijn hartstikke duur, zo 5 euro per dag geloof ik en het bereik valt te betwijfelen.

Vrijdag bracht ik voor het eerst sinds lange tijd nieuwe muziek uit. Voorheen deed ik dat via een label en nu doe ik het zelf. Dat betekent ook dat ik zelf de promotie doe.
Ik blijf erbij dat het bij een label altijd beter is, als dj heb ik labels in mijn favorieten staan op crates.co of beatport en als ik tracks zoek dan sla ik alles over wat van ditto of distrokid of welke uitgever dan ook is, er komen elke dag zoveel tracks bij in het genre potje waar ik in zit te roeren, dat het mij te veel werk is om alles te checken, en mijn ervaring is dat die zelf-releases vaak niet goed genoeg zijn, ik weet dat de meeste dj's dit ook zo doen. Zullen vast een paar pareltjes tussen zitten maar kost gewoon teveel tijd om die te vinden, het is veel makkelijker zoeken op labels die soortgelijke tracks uitbrengen. Daarnaast hebben veel labels al eigen dj promo pooltjes dus dat is dan ook een pré. Succes is nog steeds niet verzekerd, beetje geluk moet je ook hebben en je track moet gewoon goed genoeg zijn.

Ik vind verder submithub wel een geslaagde website, als je op de juiste playlist komt kan je wel aardig wat plays krijgen. Kost wel wat alleen. dailyplaylists.com is gratis, maar minder effectief. Je kan nog hyppedit of repostexchange gebruiken, maar dat is vooral op soundcloud gericht. DJ's mailen is wel een leuke tip! Al veel reacties gehad van dj's die je track hebben gedraaid of dit van plan zijn?

...en mijn ervaring is dat die zelf-releases vaak niet goed genoeg zijn, ik weet dat de meeste dj's dit ook zo doen.

Goed punt, neem ik mee 👍

...en je track moet gewoon goed genoeg zijn.

Daarom doe ik het ook het zelf. Het kan allemaal nog wel wat tandjes beter en nu heb ik alle tijd en ruimte om te experimenteren.

Al veel reacties gehad van dj's die je track hebben gedraaid of dit van plan zijn?

Nauwelijks, maar er ook niet echt bovenop gezeten. Toen ik nog bij een label zat deed ik dit trouwens ook, en dat leverde vrij weinig. Het is echt een kwestie van de lange adem.

Ik promoot bijna elke track die ik release. Gewoon via de Instagram app op mijn telefoon. Heb zelf een doelgroep samengesteld die lijkt te werken.

Mijn recept is: maak een track, maak er een coole video bij. Promoot deze voor 35 euro (5 euro per dag)

Ik promoot vooral om meer volgers te krijgen. Heb bedacht dat streams dan vanzelf komen. (Dit is gevoelsmatig dus nergens op gebaseerd ;) )

Als je wilt kijken, mijn account is:

weet niet of de link werkt. Als je de cartoon kale gabber vind als dstort.official dan is dat mijn account haha

Kom hier een zootje muziek galbakkerij tegen waar je maag van omdraait.
Als er geen antwoord op komt mag het ook weg.
.
.
.
.
.

Kom hier een zootje muziek galbakkerij tegen waar je maag van omdraait.
Als er geen antwoord op komt mag het ook weg.

Ik promoot bijna elke track die ik release. Gewoon via de Instagram app op mijn telefoon. Heb zelf een doelgroep samengesteld die lijkt te werken.

Mijn recept is: maak een track, maak er een coole video bij. Promoot deze voor 35 euro (5 euro per dag)

Ik promoot vooral om meer volgers te krijgen. Heb bedacht dat streams dan vanzelf komen. (Dit is gevoelsmatig dus nergens op gebaseerd ;) )

Als je wilt kijken, mijn account is:

wel benieuwt, hoe veel meer wordt een filmpje dat je promote/betaald meer gekeken dan eentje die je niet promote?

en wel leuk gedaan met de camera effecten op de AI art, maakt het toch net wat interessanter dan het gross daarvan

Het verschilt. Als de video leuk gevonden wordt dan komen er best wat volgers bij.
Bij promotie: Schat ongeveer 50-100 volgers, en 350 tot 700 likes.

Zonder promotie: 0-10 nieuwe volgers en 0-100 likes.

Je krijgt met promotie dus veel volgers en likes bij. Het gaat mij vooral om de volgers.

Zonder promotie zijn er denk ik weinig mensen die je niet volgen maar toch je video te zien krijgen.

Leuk idee, daar ga ik eens mee spelen. Hoe maak je die video's? Je tijdlijn ziet er top uit, complimenten 👍
Thanks! Plaatjes maak ik met mid-Journey, die bewerk ik met effecten in cap-cut.

De cartoon achtige hakken filmpjes zet ik van video om naar cartoon style met stable diffusion.

Thanks! Plaatjes maak ik met mid-Journey, die bewerk ik met effecten in cap-cut.

De cartoon achtige hakken filmpjes zet ik van video om naar cartoon style met stable diffusion.

Zeer verzorgde insta! Ik denk dat het zo wel impact maakt zo, die plaatjes en filmpjes springen er echt wel uit. Wat wel zo is dat je in een redelijk duidelijk afgebakend genre zit, met veel loyale fans, ik kan me voorstellen dat je met zoveel volgers op een gegeven moment ook andere inkomstenbronnen kan genereren. Of wat gigs kunt regelen.

• Duimpje
Duimpjes: JSA
ik doe het vooral voor de lol. Voor de financiën verhuur ik mijzelf als engineer of programmeur.

Wellicht zou ik wat merchandise kunnen gaan verkopen in de toekomst, maar ben altijd bang dat mijn hobby dan op werken gaat lijken 😁

Optreden is voor mij sowieso niet weggelegd. Ben echt meer die studio nerd die lekker in zijn muziek hok zit te rommelen ver weg bij iedereen vandaan haha

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Back