elektro hoe werkt dat nu precies

Woeaaw

Nieuwkomer
kan iemand mij vertellen hoe elektro precies werkt?
is aparte soort muziek die ik mooi vind en heel bescheiden van opzet meestal
ik vind het mooi maar ken veel te weinig goede cd's denk ik
wat zijn de invloeden die belangrijk zijn geweest voor deze stroming en hoe is dat nu nog te merken?
hoe zit het precies in elkaar met opbouw en structuur of arrangementen en soort geluiden die gebruikt worden?

in het heel kort uitleggen mag ook wel ik begrijp veel maar niet alle mensen kunnen alles weten
als ik moeilijke of grote vragen stel dan snap ik dat ook wel maar geef dan een richting naar wat achtergrondinformatie...

Begin met een TR-808 (samples) drumdoos of vergelijkbaar,
en ga dan eens luisteren naar Newcleus.....:okdan:

Luister eerst maar effe naar james brown om de funk tot in je botten door te laten dringen voordat je aan electro begint. Voor veel mensen is het al te laat, voor jou niet8)

Ohja
Check effe de Xmix cd van Dave Clark, daar staat wel wat op, onder andere een hele vette track van een niet nadergenoemd medeforumlid:bekdicht:

fischerspooner

en even denken of er nog wat zinvol uit mijn mouw komt :D

Er waren toch nog kwieten uit de tijd van kraftwerk die vooruitstrevend werk leverden?
ben wel hun naam kwijt... tis ook al laat op de avond :stupid

het plaatje "disco route" van ik denk tangent (ofwel een andere groep, ben weer de naam kwijt)
is ook wel vette electro vind ik (en nu hopen dat ik er niet naast zit ;) )

anyway,

succes met de zoektocht

:)

Nodig: 1 x 808 drumkit, 16-step sequencer (ReBirth of FruityLoops voldoet, hardware zoals Korg Electribe R, Electribe S met 808 samples, Electribe M (heeft al 808 samples) of MC-307 voldoet ook).

Bij alle drumbakken zie je een aantal knopjes.

Code:
+-++-++-++-++-++-++-++-++-++-++-++-++-++-++-++-+
|°||°||°||°||°||°||°||°||°||°||°||°||°||°||°||°|
|1||2||3||4||5||6||7||8||9||0||1||2||3||4||5||6|
+-++-++-++-++-++-++-++-++-++-++-++-++-++-++-++-+
(de laatsten zijn helaas wat misvormd door de ASCII art, er moet natuurlijk 10 t/m 16 staan.

Van dichtbij, op de 808:

Code:
+-----+
|  O  |
|-----|
|     |
|     |
|     |
|     |
+-----+

Of op de 909:

Code:
||      ||
||______||
|/______\|

Als we dit nou eens vereenvoudigen naar:

Code:
................
0123456789ABCDEF

U kent die benamingen wel misschien van de hexadecimale modus, en ze nemen nu elk 1 uniek karakter in. F is dus de 16e stap, 0 is dus de eerste stap.

Het mooie hier van is dat je heel simpel een diagram kan weergeven, waarbij X symboliseert dat het lampje erboven dus brandt.

Code:
bassdrum
X...X...X...X...
0123456789ABCDEF

open hihat
..X...X...X...X.
0123456789ABCDEF

closed hihat
...X...X...X...X
0123456789ABCDEF

handclap
....X.......X...
0123456789ABCDEF

Voer dit op een 909 in en je hebt zo een trensdeun.

Nu wil je dus het geheim achter electro weten. Dat ziet er zo uit, over het algemeen.

Code:
bassdrum
X.....X...X..... X.....X...X..... X.....X...X..... X.....X...X..XX.
0123456789ABCDEF 0123456789ABCDEF 0123456789ABCDEF 0123456789ABCDEF

snare drum
....X.......X... ....X.......X... ....X.......X... ....X.......X... 

rimshot
............XX.X .........X.X.... ............XX.X ..XXX.X.X..X...X

handclaps
................ ................ ................ .......XX...X...

closed hihat
XX.XXX.XXX.XXX.X XX.XXX.XXX.XXX.X XX.XXX.XXX.XXX.X XX.XXX.XXX.XXX.X

open hihat
..X...X...X...X. ..X...X...X...X. ..X...X...X...X. ..X...X...X...X.

cowbell
................ ..X...X..X..X... ................ ................

Elke keer dat er dus een X staat wordt het drumgeluid getriggerd. Ik heb het bovenstaande patroon even in ReBirth uitgetest, en het klinkt best relaxed. Oke, tot zover de drums.

Basgeluiden : analoge synth, Juno-106 voldoet prima. Suboscillator (16') en puls-oscillator (8') aan, Envelope op ADSR = 0 5 0 0, Filter ENV op de helft, cutoff op 2, misschien een beetje resonantie, en klaar. Andere variatie - puls en zaag op 8' aan met identieke filtersettings, maar wel met chorus II erover , en dan in het rijtje van de 16 stappen C1-C1-C2-C2 doen - dus 2 noten op de grondtoon,dan 2 noten ook op de grondtoon, alleen een octaaf hoger.

Het mooie is dat je het leadgeluidje ook met een Juno kan maken. Alles wat je nodig hebt is weer die combi van zaag & puls, maar deze keer duw je een LFO op de filter met een redelijke snelheid, de ADSR op 0 8 5 2, en als het kan, een monofone modus met een klein beetje portamento. Klinkt altijd grappig. Vergeet niet de resonantie omhoog te doen. Het beste idee is, als je niet kan spelen, om als grondtoon de D# te nemen (uit het groepje zwarte toetsen - je hebt er 2, dan 3, dan 2 enz - neem uit het groepje van 2 de rechtse). Okee, totzover de grondtoon. Wat doe je dan? Speel alleen op de zwarte toetsen met je leadgeluidje. Nooit vals, altijd goed. Heb je maar 1 Juno, dan zou je kunnen overwegen om de bas te doen met een FM-synth, die hebben er altijd wel leuke. Zoek naar presets genaamd "Bamboo" of "DigiLog" oid.

Wat rest is de reverb over de track, en natuurlijk wat EQ en compressie om het af te maken. Koud serveren op een morgen in de late jaren '80 in Detroit, en klaar.

Laatst gewijzigd:
ik dank u allen zeer vriendelijk voor de vooral uitgebreide info! en namen van goede artiesten natuurlijk

het hele domein van elektronische muziek gaat natuurlijk zeer breed en mijn vraagstelling was misschien beetje *te* algemeen om een zinnig antwoord op te kunnen geven - het hele tijdperk van elektronische muziek van 1970 tot aan nu gaat natuurlijk erg ver, dat was de bedoeling niet om dat allemaal op te rakelen
de drive achter deze muziek lijkt mij technologie, tenminste dat was bij kraftwerk zo, hoe dat bij anderen zit weet ik niet. dus de vraagstelling was meer bedoeld als : is technologie per definitie de drijfveer achter deze muziek?

de muziek van kraftwerk is mij wel bekend, tangent, newcleus, the orb liggen ook in mijn straatje
front 242 is goed bezig geweest maar de latere elpees en cd's van hen is voor mij teveel marcheermuziek om echt van te kunnen genieten helaas prophet . maar ik heb wel met belangstelling de websites bekeken waarop een en ander stond wat ik zeker niet wist

omdat elektro een intrigerende maar niet bepaald een eenvoudige stijl is voor mij stelde ik dus de vraag over de opbouw van composities et cetera - ik vroeg mij af of er misschien een bepaald soort opbouw in deze muzieksoort zit , maar ik denk dat het niet de standaard structuur is zoals je bij popmuziek (bah) tegenkomt - komen we dus weer mee terug op de drijfveer

yoozer dankjuwel voor de geweldige tip - nu moet ik toch zeker een nummer 1 elektrohit kunnen maken! ik zal binnenkort eens proberen om iets met rebirth te doen want ik heb nog een originele rebirth One versie liggen (leve de freerecordshop met de 1 euro bak) en misschien ga ik binnenkort maar eens op zoek naar een korg er1 doosje , lijkt me leuk om eens wat drumpatroontjes te maken. een 808 of iets wat erop lijkt is voorlopig wat hoog gegrepen maar misschien misschien misschien.. nou ja wie weet

:)ofzo...

Fantastisch!
Laat ik nou altijd gehoord hebben dat Kraftwerk Techno maakt...
En nu weer 'het' voorbeeld van Electro?
Of is dat eigenlijk hetzelfde?
Of weet eigenlijk niemand het precies?
(Zo in de stijl van: gebruiken ze violen, dan is het klassieke muziek :)

Zo noemen sommigen de muziek die ze maken of laten horen gewoon 'free-style', zijn ze overal van af.

Trouwens, dankzij een geweldige crash van een volledig vervirusde computer, Bill-the-god hebbe z'n CPU, ben ik de leuke link van die site met al die voorbeelden van stijlen in dance kwijtgeraakt. Wie helpt mij?

Wout

Origineel geplaatst door 6 trak
wat voor'n lui zitten er achter die site...? sjonge jonge zeg, Vangelis, JMJ en Moroder is New Wave!!!??? ...JEUZ! :erm:

Ja! En Joy Division, The Cure en Sisters of Mercy is New Age/ Hippie zweef muziek! Wisje da nie?

Re: elektro hoe werkt dat nu precies

Ik voel me een beetje in de zeik genomen!!!!!!!!

Kijk meer eens hier http://www.electroempire.com

Of bekijk de films eens Wildstyle, Beatstreat.

Captain Rock, Twillight 22 etc. etc. te gek voor woorden!!!!

Back