Vraag over majeur / mineur akkoorden

Origineel geplaatst door DJ Michael
Welke worden dan het meeste in dance gebruikt volgens jou?

Daar heb ik nooit onderzoekingen naar gedaan, helaas, dus daar durf ik nu geen uitspraak over te doen.

Wout

Midi 1 (Abel Ramos - Kippenvelmeter)
(eerste noot is laagste noot alias rootnote)

D-A-F | G-D-A# | C-G-E ( hij gaat nog verder maar denk dat dit genoeg is)

Ik denk dat er nog C-F-A achteraan komt

Midi 2: Endre - Kollokain

C#-G#-E | C#-E-B | D-A-C#

C#mineur - deel van E6 - Dmajeur7 - (C#mineur) Denk ik, maar ik ken de melodie niet, want die is ok belangrijk...

Midi 3: Kay Tracid - 4 Just 1 Day

A-A-C | A-A-B | F-F-F

Dit zijn geen akkoorden, doch twee klanken en een verdubbeling.

btw Indien jullie de midi's willen hebben dan zet ik ze wel online!

Doe dat!

Wout

Origineel geplaatst door maxdox
@wout en yoozer: goede info!
Jama... ik heb niks gezegd! Tenzij een modje 't weg heeft gehaald, maar dat denk ik niet.

Ik zou m'n standaardsites van The Chord House en Music Theory for Songwriters linken en voor de rest zeer geinteresseerd de discussie volgen :).

Ok dus er zijn geen vaste regels voor akkoorden zoals ik begrijp
Dat niet, maar er zijn wel truukjes om het goed te laten klinken. Wijk van die 'regels' af en je komt als je net begonnen bent vaak in donkerdere muzikale wateren terecht.

Je zei in je post dat het afhangt van de melodie maar ik heb geleerd om eerst een akkoordenspel te maken en vanuit daar een melodie te maken.
Nooit te laat om bij te leren ;). Waarom heb je dat geleerd, als ik vragen mag? Heeft je leraar er een verklaring bij gegeven, of moest je dat gewoon aannemen?

Het nadeel van die methode (nouja, nadeel) is dat akkoorden langer duren dan melodie. Je zou omdat je vanuit de akkoorden denkt misschien niet zo snel naar bepaalde tonen grijpen.

Je zei in je post dat het afhangt van de melodie maar ik heb geleerd om eerst een akkoordenspel te maken en vanuit daar een melodie te maken.

Laat ik het zo stellen: het aantal hitsongs dat vanuit de melodie geschreven is, is behoorlijk groter dan vanuit een akkoordenschema. Je kunt het ook vaak horen. The Beatles gingen vaak uit van een melodie, ondersteund door eenvoudige akkoorden, die later werden aangepast. Een song, die duidelijk uit een akkoordenschema is ontstaan is Deep Purple's 'Child In Time'. De melodie is een soort improvisatie. Maar dat nummer 'drijft' op de schreeuw'zang' en de gitaarsolo...

Meestal slaat de componist op een piano een akkoord, begint de melodie en zoekt zo verder naar nieuwe akkoorden. Dat gaat op gevoel.

Wat mijn opmerking ondersteund is het feit dat een melodie alleen (a cappela) altijd nog overeind blijft, terwijl een akkoordenschema alleen ronduit saai is...

Wout

Origineel geplaatst door Yoozer
Jama... ik heb niks gezegd! Tenzij een modje 't weg heeft gehaald, maar dat denk ik niet.

Ik zou m'n standaardsites van The Chord House en Music Theory for Songwriters linken en voor de rest zeer geinteresseerd de discussie volgen :).

Dat niet, maar er zijn wel truukjes om het goed te laten klinken. Wijk van die 'regels' af en je komt als je net begonnen bent vaak in donkerdere muzikale wateren terecht.

Nooit te laat om bij te leren ;). Waarom heb je dat geleerd, als ik vragen mag? Heeft je leraar er een verklaring bij gegeven, of moest je dat gewoon aannemen?

Het nadeel van die methode (nouja, nadeel) is dat akkoorden langer duren dan melodie. Je zou omdat je vanuit de akkoorden denkt misschien niet zo snel naar bepaalde tonen grijpen.

Nou om de akkoorden als basisbegin te gebruiken en daarna eigelijk vorm te geven

bamford_kaitracid-4justoneday.mid

Schema:

Am***/****/F***/****/Am***/****/Em***/****/F***/****/Am***/****/F***/****/G***/****

en herhalen.

Ik maak de volgende grepen op het keyboard:

E-A-C, F-A-C, E-A-C, E-G-B, F-A-C, E-A-C, F-A-C, G-B-D... E-A-C, maar A-C-E mag ook en verder omhoog om de spanning op te voeren :)

Toonsoort A mineur en alle akkoorden zijn 'ladder eigen', dus geen vreemde eendjes in de bijt.

Wout

Welke worden dan het meeste in dance gebruikt volgens jou?

C Maj (of Do groot zoals we in België zeggen) en de reden is simpel:

Dance wordt volgens mij vooral gemaakt op instrumenten met toetsenborden
door mensen met een panische angst voor zwarte toetsen (omdat ze zo vals klinken)
en die bij het woord akkoord alleen maar denken aan een lucratieve deal.

}:|

ik snap je vraag,maar is het niet gewoon makkelijker om te spelen wat je zelf goed vindt klinken ongeacht de accoorden? ikzelf heb wel een muzikale achtergrond maar weet die accoorden al lang niet meer,en dat boeit me ook zeer weinig,wat dance betreft en ook trance luister je gewoon goed welke noten combineren en zonder dat je het doorhebt creeer je vanzelf accoorden zonder ooit de benamingen te weten,'t is het resultaat wat telt toch?

Zekers.

Trouwens: vaak wordt mineur gebruikt. Zombie Nation is bijvoorbeeld in mineur (vanuit C: C-Eb-F-G-C - C-Eb-F-G-C - C-Eb-F-G-Ab-G-Eb-F - Eb-G-C).

Dj Michael: zoekt en gij zult vinden. Hoe meer je in hokjes denkt, hoe meer je in hokjes werkt, hoe meer wat je maakt op anderen en op wat je al gemaakt hebt gaat lijken. Op zich een fase waar velen doorheen moeten, maar als je dat even kunt overslaan: doen.

Ik zat me de hele tijd af te vragen waarom mensen die laatste C er toch elke keer bij verzonnen, maar nu hoor ik 't weer - er zijn 2 aparte geluiden, een bas die c-C-c-C-c-C gaat (en net op de hoge C is als de melodie van de G af gaat).

Als je de originele SID kent kun je de sporen uitschakelen, en dan hoor je ook dat die C er niet tussenzit :).

interesant mensen... maar erm, volgens mij wil de thread starter helemaal niet zo diep op accoorden ingaan...

of verpist ik mij?

Origineel geplaatst door Yoozer
Als je de originele SID kent kun je de sporen uitschakelen, en dan hoor je ook dat die C er niet tussenzit :).
idd, 2 door elkaar lopende sequences toch? ene is octave jump en andere die melo...

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Wat bedoel je hier mee?

Wout

Nou om je te laten zien hoe ik het bedoel de chords midi is de akkoorden en de andere midi is de meldodie die uitgewerkt is.

dit is niet in een forumdraad uit te leggen! advies: elke muziekschool biedt een basiscursus muziektheorie aan. hoef je geen dure instrumentenles te nemen, maar leer je wel alles over toonladders, akkoorden, notenschrift, etc.

ik heb een vraagje voor wout blommers.
ik heb 3 jaar notenleer gedaan,2 jaar saxofoon en dan nog 2 jaar gitaar. dus ik
heb een klassieke muziekale opvoeding gehad. maar bij het maken van mijn muziek
let ik nooit op wat voor akkoorden of welke noten in gebruik. ik ben die akkoorden toch
al allemaal vergeten ik doe het allemaal puur op gehoor. mijn vraag is nu, ik heb hier een
track van mezelf waarvan ik eens graag zou willen dat je eens te gebruikte noten of
akkoorden eens zou willen analyseren (als dat niet te lastig is)? ik zou eens willen weten
in hoeverre ik nog onbewust bepaalde klassieke akkoorden of wat dan ook toepas in mijn muziek.
of klinken die melodieën allemaal vals? :D veel mensen vinden dat ik nogal rare melodieën heb. daarom dat ik dit eens wil vragen aan iemand met veel muziekale kennis. de track vind je hier

Ik zit net ff wat te lezen over chords en nu hebben ze het over harmony en melodie :

THE VERTICAL MOVES, TOO

You many have learned somewhere along the way that melody is "horizontal" and harmony is "vertical." Don't be fooled, gentle reader.

Where did this notion come from? It came from the observation that, in musical notation, the notes of the melody spread out horizontally along the staff. The chords (harmony) just sit there in vertical stacks of notes, as though immobile.

Make no mistake. Harmony moves just as "horizontally" as melody. They don't call 'em chord progressions for nothing. The term "vertical" simply describes the visual appearance of chords in musical notation, nothing more.

CHORDS NEED HELP TO TELL STORIES

Remember that stuff about the the "story line" of a tune? Way back in Part Two, Section 2.23? The tune goes away from home and tries to find its way back . . . Wizard of Oz, The Fugitive . . . Lord of the Tunes . . .

Well, when you hear a succession of chords, you don't hear a story line. That's why there's no music in harmony without melody. Your musical brain interprets harmony in a different way than it processes melody.

Ik begrijp de context niet zo heel goed zou iemand me dit beetje kunnen uitleggen , misschien is het heel simpel maar wil dit graag ff weten.

BTW interresante tread :geslaagd:

THE VERTICAL MOVES, TOO

You many have learned somewhere along the way that melody is "horizontal" and harmony is "vertical." Don't be fooled, gentle reader.

Where did this notion come from? It came from the observation that, in musical notation, the notes of the melody spread out horizontally along the staff. The chords (harmony) just sit there in vertical stacks of notes, as though immobile.

Make no mistake. Harmony moves just as "horizontally" as melody. They don't call 'em chord progressions for nothing. The term "vertical" simply describes the visual appearance of chords in musical notation, nothing more.

Dit gaat over bladmuziek. Je moet even een notenbalk voor je zien. Qua muziekverloop loopt die van links naar rechts (horizontaal). Akkoorden staan er echter verticaal in genoteerd. Nu zijn er blijkbaar mensen die zeggen dat het horizontale alleen op melodie betrekking heeft en dat die dus alleen beweegt (want noten na elkaar impliceert tijdsverllop), en dat de harmonie alleen in het verticale zit (dus alleen zichtbaar per moment). Maar volgens deze auteur is dat onzin, omdat de harmonie ook horizontaal 'meebeweegt', omdat je akkoordenprogressies hebt. Ofwel: de harmonie is niet constant hetzelfde.

Nou, het blijft vaag klinken geloof ik, maar het is ook een beetje een onzinnige discussie als ik het zo zie (of weet iemand hier een relevante context voor?). In de context van deze thread is het in ieder geval een paar bruggen te ver (Zwolle of zo).

CHORDS NEED HELP TO TELL STORIES

Remember that stuff about the the "story line" of a tune? Way back in Part Two, Section 2.23? The tune goes away from home and tries to find its way back . . . Wizard of Oz, The Fugitive . . . Lord of the Tunes . . .

Well, when you hear a succession of chords, you don't hear a story line. That's why there's no music in harmony without melody. Your musical brain interprets harmony in a different way than it processes melody.

Hier wordt gezegd dat er geen melodie in akkoorden zit en dat alleen melodieën een verhaal kunnen vertellen. Wil je dus muziek hebben die iets zegt tegen de luisteraar, dan moet je een melodie hebben om dat te vertellen, en dus is het niet voldoende om alleen akkoorden te hebben, omdat die alleen ondersteunen en zelf niks vertellen. Volgens deze tekst dan. Volgens mij is dit onzin; een mooie akkoordvolgorde kan heel veel zeggen, maar goed, daar gaat het niet om.

Maar wederom: als je gewoon wilt weten hoe noten bij elkaar klinken dan is dit wel een tikje aan de te technische kant.

Back