DJ Michael
Reason 2.5 User
Origineel geplaatst door Cheimoon
Dit gaat over bladmuziek. Je moet even een notenbalk voor je zien. Qua muziekverloop loopt die van links naar rechts (horizontaal). Akkoorden staan er echter verticaal in genoteerd. Nu zijn er blijkbaar mensen die zeggen dat het horizontale alleen op melodie betrekking heeft en dat die dus alleen beweegt (want noten na elkaar impliceert tijdsverllop), en dat de harmonie alleen in het verticale zit (dus alleen zichtbaar per moment). Maar volgens deze auteur is dat onzin, omdat de harmonie ook horizontaal 'meebeweegt', omdat je akkoordenprogressies hebt. Ofwel: de harmonie is niet constant hetzelfde.
Nou, het blijft vaag klinken geloof ik, maar het is ook een beetje een onzinnige discussie als ik het zo zie (of weet iemand hier een relevante context voor?). In de context van deze thread is het in ieder geval een paar bruggen te ver (Zwolle of zo).
Hier wordt gezegd dat er geen melodie in akkoorden zit en dat alleen melodieën een verhaal kunnen vertellen. Wil je dus muziek hebben die iets zegt tegen de luisteraar, dan moet je een melodie hebben om dat te vertellen, en dus is het niet voldoende om alleen akkoorden te hebben, omdat die alleen ondersteunen en zelf niks vertellen. Volgens deze tekst dan. Volgens mij is dit onzin; een mooie akkoordvolgorde kan heel veel zeggen, maar goed, daar gaat het niet om.
Maar wederom: als je gewoon wilt weten hoe noten bij elkaar klinken dan is dit wel een tikje aan de te technische kant.
Bedankt

veel mensen vinden dat ik nogal rare melodieën heb. daarom dat ik dit eens wil vragen aan iemand met veel muziekale kennis.

welk akkoord zou jij nu pakken ipv. de G? zo creer je een onzekere mood...