maxdox
rode peper en knoflook
Ff de knuppel in het hoenderhok gooien....
Theorie is maar een hulpmiddel, muziek moet geen hogere wiskunde worden!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door maxdox
Ff de knuppel in het hoenderhok gooien....![]()

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Nou, verexcuseer mij dan ook gelijk maar, want voor mij is muziek absoluut geen hogere wiskunde, maar pure emotie.![]()

Origineel geplaatst door pjeut
het is al hogere wiskunde, net zoals het leven, tijd en ruimte, de oerknal, hogere wiskunde is.

Ok, in mijn jazz theorie boek staat letterlijk:Origineel geplaatst door D-man
Sorry maar dit klopt dus niet, het hele punt van sus2 of sus4 is juist dat de terts suspended is dus weggelaten wordt. Neem je nu bijvoorbeeld een C2 akkoord dan zit dus zowel de 2 als de 3 er in. Wat jij misschien bedoeld is de b11 toevoegen, dit komt er wel op neer dat dezelfde noot als de terts in het akkoord zit, maar theoretisch zou dit dan wel kloppen. Toch denk ik dat je deze bij een sus4 beter niet toe kunt voegen, omdat je met een sus4 vaak spanning oproept, die dan juist weer wegvalt.
Origineel geplaatst door JeffreyvR
Ok, in mijn jazz theorie boek staat letterlijk:
"A peristent myth about sus chords is that "the fourth takes the place of the third." Jazz pianists however, often voice the third with a sus chord."
[--]
En ja, jazzmuzikanten nemen akkoordsymbolen nooit te letterlijk. Dat komt omdat een symbool anders te lang zou worden, en daarom speel ik er bij een Fsus akkoord ook andere noten bij die niet in het symbool staan.
Wat ik al schreef in een eerdere post: Als je de theorie leert moet je de theorie daarna weer vergeten, zodat je muziek kan maken. Analyseren op zich vind ik ook niet interessant, ik luister liever dan dat ik de noten zie met de mogelijke analyses die je erop los kan laten(harmonisch ritmisch etc.Origineel geplaatst door maxdox
Hey, kijk als er iets wiskundig is te verklaren is, dan is het muziek. Het zijn allemaal verhoudingen, en daarom uitstekend uit te schrijven in zgnm theorie. Maar juist wanneer je dit doet, verliest muziek zijn muziek. Dan is muziek, juist: wiskunde, en geen muziek meer.
De basis theorie is belangrijk om aanknopings punten te hebben, en om grote verbanden te onttdekken in al die nootjes. Maar meer ook niet.
En, er wordt ook altijd zo moeilijk gedaan over die termen etc. Niet alleen hier, maar ook in bijna elk theorie boek.
Mja, ik ben erg negatief. Terwijl ik wel respecteer dat de intresses en kennis gedeeld worden op dit forum, dus daar niet van.
Maar wat is nou de fun aan het zo diep analyseren?
- Een toonladder is 7 noten uit 12 mogelijke per octaaf
- Alle noten die je tegelijkertijd speelt moeten in de zelfde toonladder zitten
Ik speel F-A-D F-B-D F-A#-D. De eerste twee vallen binnen C-majeur, de derde weet ik niet, maar in ieder geval niet C-majeur. Maar ik kan deze accoorden wel achter elkaar blijven spelen zonder dat ik zoiets heb van "tjonge dit klinkt echt niet".
Ben ik dan aan het moduleren bij het derde accoord? Zo ja moet ik dan ook mijn bassline, lead etcetera mee moduleren? Zo ja hoe vogel ik dan uit in welke toonladder ik terecht ben gekomen en dus welke toetsen daar in thuis horen zodat ik zeker weet dat alles wat ik mee moduleer blijft kloppen?
Niet geheel juist. Hou het op minimaal 5 en maximaal, in de westerse stemming (zeg maar op de piano) 12. Maar 81 verschillende intervallen zijn best mogelijk, met kwart en achsten noot afstanden erbij...- Een toonladder is 7 noten uit 12 mogelijke per octaaf
Op zeker niet waar, want laddervreemde noten komen veelvuldig voor...- Alle noten die je tegelijkertijd speelt moeten in de zelfde toonladder zitten
Wie stelt dat je in C majeur speelt? Ik zou meer voor D mineur gaan en het tweede akkoord afwijkend kenmerken. Dat je hier een A# gebruikt in plaats van een Bb komt volgens mij door de CuBase achtige notatie, waar nooit met mollen wordt gewerkt, alleen maar kruisen.Ik speel F-A-D F-B-D F-A#-D. De eerste twee vallen binnen C-majeur, de derde weet ik niet, maar in ieder geval niet C-majeur. Maar ik kan deze accoorden wel achter elkaar blijven spelen zonder dat ik zoiets heb van "tjonge dit klinkt echt niet".
Er is geen relatie tot andere elementen van de muziek in het voorbeeld dat je geeft. Hoe is de melodische lijn? Blijft dit drietal akkoorden zich herhalen of is er inderdaad in de toonsoort gemoduleerd, maar dat moet je toch wel horen, dacht ik? Ik blijf die B de vreemde eend vinden.Ben ik dan aan het moduleren bij het derde accoord? Zo ja moet ik dan ook mijn bassline, lead etcetera mee moduleren? Zo ja hoe vogel ik dan uit in welke toonladder ik terecht ben gekomen en dus welke toetsen daar in thuis horen zodat ik zeker weet dat alles wat ik mee moduleer blijft kloppen?

Zonde van je geld... Kost 7,95.
De beste manier om met akkoorden om te gaan is spelen met anderen. Dan word je gedwongen om te luisteren en te begrijpen! Leren spelen: "Ga in een bandje!".Dat je hier een A# gebruikt in plaats van een Bb komt volgens mij door de CuBase achtige notatie, waar nooit met mollen wordt gewerkt, alleen maar kruisen.

Blijft dit drietal akkoorden zich herhalen of is er inderdaad in de toonsoort gemoduleerd, maar dat moet je toch wel horen, dacht ik?
Pink Floyd

Om het verhaal wat op te leuken zou je best hier een Be-Bob melodisch mineur-toonladder kunnen gebruiken: stijgend: d - e - f - g - a - Bb - B - c# - d en dalend d - c - b - Bb - a - g - f - e - d. Inderdaad, geen 7 maar 8 tonen in een ladder, maar dat deden deze jazz muzikanten gewoon om tijdens improvisaties wat gemakkelijker uit te komen met die snelle loopjes! Echt waar![]()

Zonde van je geldDe beste manier om met akkoorden om te gaan is spelen met anderen. Dan word je gedwongen om te luisteren en te begrijpen! Leren spelen: "Ga in een bandje!".
(Behalve als je drummer bent...)
Wout
Is dat het zelfde als de "Blue note"? Ik luister op zich wel veel naar door Jazz en Blues geinspireerde muziek, volgens mij valt wederom Pink Floyd daar ook onder. Het kan dus zijn dat ik dat soort dingen juist steeds introduceer omdat dat zo lekker klinkt![]()

Dat behalve als je drummer bent vind ik onzin, ook zij zouden het moeten weten om mee te lullen...en degene die ik ken die dat doen (en dat zijn ze gelukkig bijna allemaal) zijn ook betere muzikanten om mee te werken door hun extra communicatie-middelen. Melodische percussie, gevoel voor vorm, cue horen aankomen in de melodie of solo's enz...gelukki
Je kan ook gaan spelen tot je een ons weegt, heb je geen goede oren (wat helaas een heleboel niet hebben...ook die wel kunnen spelen) houdt het snel op.
Wout, ik ben het bijna altijd met je eens, hier sla je toch de plank mis of raak je hem hooguit met het topje van je vinders
), maar voor de rest heb je helemaal gelijk, vinnik. 
Nou ja, harmonisch zal een drummer er misschien niet veel op vooruitgaan (als in: weten welke noten er mooi bij welk akkoordenschema passen), maar voor de rest heb je helemaal gelijk, vinnik.![]()