Waldorf micro q vs Virus help!!!

bobaphat

Ouwe rot
Ik heb nu de virus beluisterd en ik twijfel nogal, hij klinkt mij toch iets te agressief en te trance progressive hardcore achtig.
Nu zat ik te denken is die micro q nix voor mij?

Ik zoek namelijk een polyphone synth waar je goeie bassen en synth achtige leads mee kan maken en die bovendien ook nog eens lekker divers is.
Hoe zijn die bassen uit de micro q? Zit er een randomise functie op??

DBSADH

Ik vraag duidelijk naar aspecten van beide synths die in vorige topics niet aan bod zijn gekomen.

Ik hoop dat iemand iets zinnigs kan vertellen, mijn 2de aankoop hangt hier van af

UIt de Virus haal je toch echt wel vette bassen "zelfs analoog klinkend"
Er zitten ook mooie filterpads in.

Even stoeien met de knoppen zou ik zeggen in een muziekwinkel. Even de resonantie naar beneden draaien en je hebt meestal al een vette bass. Het filter van de virus is "SUPER". Zeer snelle attack op de virus (zeker handig voor een Bass met punch)

Van de micro Q weet ik niets

Succes

geen eerlijke vergelijking wat mij betreft. Als je overweegt een virus te kopen moet daar niet de micro Q maar de gewone Q rack tegenoverstaan. Ik heb zowel de micro als de gewone gehad en met de micro kon ik niet goed uit de voeten vanwege de user interface. Knoppen zijn erg belangrijk (voor mij iig). Verder is het een kwestie van smaak en zou je ze gewoon eens moeten gaan proberen (de virus en de Q dat is).

Volgens mij zijn beide wel een goede koop. Wat ik over de Micro Q kan zeggen is dat ie heel divers is, maar een karakteristiek en zacht geluid heeft. Je haalt er allerlei soorten geluiden uit, ook goede bassen.

Ben het met Catalunya eens.
Uit een Virus kan je zeker wel vette bassen halen.
Had een poos geleden een Virus A met een Pro One vergeleken en kwam eng dicht in de buurt.
Sta ook niet stil bij de presets maar neem even de moeite om zlef wat sounds te maken.

Bij de laatste O.S voor de Virus C zijn de Moog emulatie-filters verbeterd.
Heb het nog niet gehoord maar dat zou voor de bassen positief uit moeten pakken.

Doordat een synth veel in een muziekstyl gebruikt wordt, wil het nog niet zeggen dat ie alleen daarvoor geschikt is.
Met een Virus kan je veel.
De Q kan ik weinig over vertellen, die ken ik nog niet maar hoor wel positieve reacties wat m´n nieuwsgierigheid begint te trekken.

ik vind de bassen bij de mq niet je van het ...
maar of het slechter is dan de virus zou ik niet zo snel zeggen ...

virus iets te agressief en te trance progressive hardcore achtig > dat is subjectief
Nu zat ik te denken is die micro q nix voor mij? >dat kan

namelijk een polyphone synth waar je goeie bassen en synth achtige leads mee kan maken en die bovendien ook nog eens lekker divers is. > dat geldt voor beide synths uit de vraagstelling

Hoe zijn die bassen uit de micro q? > strak, warm, kil, rommelig, digitaal, sfeervol, divers, alles wat je wilt eigenlijk (net als die van de virus overigens)(als je maar kunt programmeren)(divers dus)
Zit er een randomise functie op?? > nee

beide synths overlappen elkaar naar mijn mening ruim wat betreft geluiden, zolang de bediener ervan maar weet waar ie mee bezig is. micro q en virus zijn beide warm, digitaal, fijn te bedienen, rauw, agressief, of juist niet agressief, helder... blaat

alles wat je er ook over zegt geldt voor beide synths , met uitzondering van de randomise functie en dat de micro q helderder kan klinken.

het blijft dus een subjectief verhaal wat ik al aan wilde geven met de links naar topics waarin genoeg is gezegd over de diversiteit van beide synths en genoeg persoonlijke ervaringen staan over beide synths om (g)een vergelijking te kunnen maken.

Luister anders gewoon de demos op die Duitse site,kun je zelf het verschil horen qua sound. Ik neem aan dat je met beide synths gewoon ontzettend veel kan en ik persoonlijk had dan de Q overwogen vs. de Virus. Is maar net welke sound jij het prettigst vind,zijn beide erg mooie synths denk ik.

Origineel geplaatst door Roel
Zit er een randomise functie op?? > nee
*beep* - zit er wel op ;).

Shift + Global (Utility), helemaal omlaagscrollen met het wieltje, en tadaa - Random Sound.

Micro Q's zijn nu erg goedkoop, en een Virus B doet nog steeds rond de 700. Overeenkomst is gek genoeg wel dat ze allebei Delay + Reverb e.d. op global hebben. Bij de grotere Q rack (die een eerlijkere vergelijking is) zit je wat dat betreft beter - en die staan er ook een paar hier, 2e hands.

Persoonlijk vind ik dat de Q makkelijker te bedienen is, ondanks dat 'ie minder knoppen heeft. Ik heb een recensie geschreven waar ik ze in vergeleken heb. Die al doorgelezen?

Het valt me nogal op elke keer, dat die virus een lelijke zaagtand heeft. Een hele grove en agressieve zaagtand. Zelfs bij hele basic patches valt het me op. Ik vind de zaagtand uit de K2000 echt 10x beter klinken. Ik weet of je veel kan veranderen als programmeur als zoiets basics als een zaagtand al niet lekker klinkt (naar mijn smaak)

De ion is opzich cool maar is minder parts multitimbraal en het is een keyversie, en ik heb al een masterkeyboard, en ik heb niet zoveel zin om 300 extra te betalen alleen maar voor de keys terwijl de specs minder zijn dan de micro q en de virus.

Origineel geplaatst door MadR
ik vind de bassen bij de mq niet je van het ...
maar of het slechter is dan de virus zou ik niet zo snel zeggen ...

Wat vind je er dan niet je van het aan??

Informatieve recentie Yoozer:okdan:

lelijke zaagtand

Attachments

• zaaw.jpg
    zaaw.jpg
    51,1 KB · Bekeken: 89
Je geeft al aan dat je twijfelt over de virus en je wil een flexibele synth,dan koop je toch de micro q. Als je nou zei de virus vind ik erg lekker en tevens de micro q,maar in je eerste thread twijfel je al over de virus dus gewoon de micro q kopen en klaar is kees.:doei:

Dit klinkt een beetje als dat verhaal wat ik gisteren las over een sampler die alleen voor hardcore geschikt zou zijn,in principe als je een va synth hebt met fullcontroll kun je alles maken voor elke style en genre,en ik heb toch hele lekkere warme saws uit mijn virus gehaald,maar goed.....

De meesten praten hier over hun eigen smaak, ga lekker een dag lang luisteren en tweaken met beide apparaten, en kom dan zelf tot een conclusie... :)

Eraz.

Heb je al naar de VAs van Clavia gekeken?
Bvb een NordLead V2 of NordModular G1,
keys or rack, naar eigen smaak...

Back