karma versus triton --> help!

"heb even geluisterd,
dan heb ik een verassing voor je, ik heb zelf zo'n karma, deze hele demo is opgebouwd uit standaard presets die erin zitten, het is echt een fluitje van een cent om dit uit de karma te halen, zelfs als je niet goed kan spelen "

HEEL ERG VET!! :D

Origineel geplaatst door gemmetje
....In de omgeving van Eindhoven zit trouwens nog een winkeltje waarvan ik HEEL zeker weet dat veel dingen daar goedkoper zijn dan bij Conijn.

WAAR DAN???8D

Korg raden ze natuurlijk aan vanwege die gierende Rudess-achtige MonoLead die er op de Wavestation en M1 zat, en vrolijk mee is gekomen met alle andere geluiden uit die bak. Die kun je overigens ook uit een Kurzweil halen, maar dan moet je al wat meer met VAST klooien. Ik heb 'm overigens ook gehoord uit een Micromodular :).

Maar Karma zou ik tenminste doen. De engine, daar gaat 't vooral om, al schijnen de toetsen van de Karma niet zo lekker te zijn als die van een grote Triton. Zeker als je bekijkt wat een Triton Rack kost - doe mij dan maar een Karma.

Origineel geplaatst door Yoozer
Korg raden ze natuurlijk aan vanwege die gierende Rudess-achtige MonoLead die er op de Wavestation en M1 zat, en vrolijk mee is gekomen met alle andere geluiden uit die bak. Die kun je overigens ook uit een Kurzweil halen, maar dan moet je al wat meer met VAST klooien. Ik heb 'm overigens ook gehoord uit een Micromodular :).

Maar Karma zou ik tenminste doen. De engine, daar gaat 't vooral om, al schijnen de toetsen van de Karma niet zo lekker te zijn als die van een grote Triton. Zeker als je bekijkt wat een Triton Rack kost - doe mij dan maar een Karma.

Nou, ik vind dat de geluiden (en synths) van Korg net wat meer "rauwheid" hebben, dat heeft niet met een specifiek geluid te maken. Ik heb een 01/w; qua instrument-imitaties niet de beste, maar wel met een hele hoop "power". Ik hoorde het iemand anders al een keer noemen, maar het geluid is wat "viezer" (niet slechter!) dan bv. bij Roland, die weer erg goede instrument-imitaties heeft, maar veel minder power. (ik krijg hier toch geen last mee he? :D)

Zeer moeilijke keuze.

Maar als ik jouw was ging in een vakantiebaantje scoren ergens en dat erbij gebruiken om door te sparen.

De ellende is dat je nu eigenlijk al weet dat dit helemaal uit de hand gaat lopen en voordat je het weet je hele kamer vol staat met muziekzooi. ;)

Maar ik denk dat als je zowieso beginnende bent het rustig aan moet beginnen. Triton LE lijkt me helemaal niet zo gek. Hij klinkt lekker (voor een Korg) en is niet zo ingewikkeld als de karma. Dan kan je wat meer wennen aan die manier van werken zeg maar. En als je hem 2e hands koopt dan kun je ondertussen doorsparen voor wat anders of er iets bij of zo. En dan weer verkopen als het niet bevalt voor ongeveer dezelfde prijs.

Want als je voor het echte werk gaat dan kom je wel bij de duurdere workstations uit die beginnen bij de 2500. Maar da's dus echt gekkenwerk ja.

Origineel geplaatst door haas
zeker een wijze mens, en van alle cd's die ik van deze mensen heb had ik allang een hele dikke sinth kunnen kopen ;).
Overigens ook niet Emerson lake&palmer vergeten, of focus, Rick wakemen, keith ermerson, triumvirat, PFM, the who, le orme, yetro tull, king krimson, enzovooorts.[/B]

Ik heb weinig toe te voegen aan deze thread behalve dat je voor Roland synths die nog het oude expansion board-formaat slikken de Vintage Synths and Keyboards-expansie kunt kopen. Daar zitten heel goede Mellotron strings en koren in.

Verder alleen maar hulde voor je muzieksmaak. Iemand die PFM en Le Orme noemt als favorieten heeft smaak! :) Ik neem aan dat je ook bijv Banco, Il Balletto di Bronze, Latte e Miele, Museo Rosenbach, Perigeo en Celeste kent? Indien niet, snel op zoek want dat is ook heel erg leuk als je van pasta prog houdt. Het leuke van symfo ontdekken en verkennen is dat er zo veel is. Italiaanse prog, Franse prog, oostblok prog, flamengo prog, zuid-Amerikaanse prog. Canterbury, space rock, avant prog, RIO, Zeuhl, prog metal, neo prog (kuch kuch) ;)

Groetjes,
Saskia

(die voor het eerst in tijden pronk opzet (The Cardiacs, combinatie van prog en punk). :halleluja

Laatst gewijzigd:
Allereerst weer allemaal bedankt voor het reageren:okdan: . Ik ga morgen weer naar de winkel en dan weer mooi alle dingen testen. En dan zullen we wel zien wat er uit komt!!

overigens voor alle progrockfanaten, Dit is een prachtige site met vele steengoeie reviews van progrockalbums!
http://home.online.no/~schoenen/

Leuk dat hier tussen al dat elektronic-geweld nog wat progrockliefhebbers rondlopen. Haas, als je dan je Karma hebt gekocht (;)), kom je dan wat solo's inspelen voor mijn rockopera? :D

OK, ik ben dus naar de winkel geweest en heb daar wat staan proberen, onder andere de Roland fantom, Yamaha motif SE en de Triton.
De roland vond ik neit zo heel vet, het geluid dan. De andere 2 vond ik wel cool.
Maar ik heb nog steeds hetzelfde als in het begin, ondanks/door iedereen zijn goedbedoelde adviezen. Iedereen smeert een beetje zijn eigen synths aan, en er zijn er zo focking veel dat ik het echt allemaal niet weet. Ik wil een synth waar ik vette muziek mee kan maken. Dat is alles wat ik weet, en qua opties die er allemaal opzitten weet ik echt niks, dus misschien is het juist wel slimmer om naar een goedkopere versie te gaan kijken? Dus gewoon voor 200 euro een 2ehands synth kopen om mee te beginnen. Want nu heb ik een beetje het idee dat ik iets ga kopen zonder dat ik weet WAT ik nou eigenlijk koop, en dat is niet de bedoeling.

Alle tips zijn welkom!!

Nou, dan denk ik dat je het beste een korg kunt kopen, en dan in de richting 01/w, m1, of t-serie. Dit zijn allemaal synthesizers met een goed "rock"geluid, een sequencer (m1 8 sporen, de anderen 16 sporen) en een effectsprocessor, dus allemaal workstations (in principe borduren de fantoms, tritons en motifs nog steeds voort op dit principe). De m1 heb ik al wel eens gezien voor ong. 200 euro, de 01/w gaat voor ongeveer het dubbele tegenwoordig. Trouwens, als je wil, kan je best een keertje langskomen, kan je in ieder geval de 01/w proberen, en misschien kan ik je wat meer vertellen/ laten zien van synthesizers. Ben maar niet bang, mijn korg is niet te koop (NEVER!!), dus dit is geen verkapte advertentie ofzo. Laat maar weten.

OK, ik ben dus naar de winkel geweest en heb daar wat staan proberen, onder andere de Roland fantom, Yamaha motif SE en de Triton.
De roland vond ik neit zo heel vet, het geluid dan. De andere 2 vond ik wel cool.
Maar ik heb nog steeds hetzelfde als in het begin, ondanks/door iedereen zijn goedbedoelde adviezen. Iedereen smeert een beetje zijn eigen synths aan, en er zijn er zo focking veel dat ik het echt allemaal niet weet. Ik wil een synth waar ik vette muziek mee kan maken. Dat is alles wat ik weet, en qua opties die er allemaal opzitten weet ik echt niks, dus misschien is het juist wel slimmer om naar een goedkopere versie te gaan kijken? Dus gewoon voor 200 euro een 2ehands synth kopen om mee te beginnen. Want nu heb ik een beetje het idee dat ik iets ga kopen zonder dat ik weet WAT ik nou eigenlijk koop, en dat is niet de bedoeling.

Alle tips zijn welkom!!

ik denk niet dat je vette muziek kan maken met alleen een 200 pleuro synth! zou niet eens een 200 euro synth weten.

wat ik WEL weet is dat korg zowiezo goed is.
ik kan met puur alleen mijn karma al VETTE muziek maken, er zitten goeie drumkits in, gave gitaren. ook scherpe rockgitaren, en natuurlijk de KARMA functie... die is gewoon MEGA!

Op de motif es zitten een hoop gave dingen die op bijv. de karma ook weer niet zitten (en vice versa)
een sampler bijv, of al die z.g.n. arpeggiators die veelal toch op keyboard muziek lijkt.
maar goed. je wou een aparte pc met sequencer erop, dan is het dus zonde om meer uit te geven aan een workstation, totaal overbodig.
wat hebben we nog meer? oh ja de triton... die ken ik verder niet, maar er zit dezelfde engine als bij de karma dacht ik, en er is ook een wat softwarekarma dingetje voor... maar das dus ook weer een workstation.
volgens mij is de karma ook nog eens goedkoper....

maar waarom niet een arranger keyboard? daar kun je ook veel meedoen, als je toch de kosten wilt drukken

vraag me neit waarom niet :D want daar heb ik geen idee van. Ik weet niet echt wat er op de markt is, en dat maakt het moeilijk kiezen. Ik zei wel dat ik mijn synth op de pc aan zou willen sluiten, omdat ik er dan muziek mee kan componeren en ik hoop dat daar dan vette programma's voor zijn die dat kunnen ondersteunen, maar ook dat weetik dus weer niet.

Bij de winkel raadde ze mij de triton aan en de karma of, omdat de karma zogenaamd wat ouder zou zijn, de triton LE goedkoper is en je er volgens hun meer mee kan...:confused:

(ssst.. laat ik je een geheimpje verklappen..... leeftijd van audioequipment als synths is niet belangrijk)

neem de minimoog/909/jp8000/mellotron/arp2600 de meesten zijn ouder dan mij, en nog steeds hip!

maar het ligt puur aan wat je wilt doen.
ik ben persoonlijk voor sequencen op de pc, dat vinnik makkelijker, er zijn ook mensen die dat liever ergens anders op doen, mpc/(step)sequencer van 20 jaar oud/sequencer in de machine. noem maar op!

cubase is al voor weinig te krijgen en werkt nog altijd gaaf.
synths zijn er in alle soorten en maten, en ik denk dat niemand jouw kan vertellen wat jij moet hebben,
je moet zowiezo ff naar alle bovengenoemde synths kijken, triton/karma/rolands/korgs en voor je zelf afwegen wat je wilt,
99 procent op het synthforum heeft ook niet maar 1 synth.
Ik heb er een jp8000 bij, das gewoon een padmonster, vind het een super ding, maar of je een jp8000 in rock kunt gaan gebruiken.... dus daarom meer iets allrounds.

veel echte verschillen tussen een triton en een karma zullen er niet zijn. (ligt eraan wat voor triton)
maar ik denk dat zowiezo de beste synth keuze voor deze een korg zal zijn.... en als ik MOEST kiezen tussen een triton of karma, werd het een karma. punt! maar das natuurlijk persoonlijk!

een triton of een karma zouden zowiezo een goeie keus zijn....

maar jouw vraag.... wat voor synth moet ik hebben, is onmogelijk door ons te beantwoorden, wel kunnen we je indicaties geven.... het kiezen en kopen zul je nog altijd zelf moeten doen!

Want nu heb ik een beetje het idee dat ik iets ga kopen zonder dat ik weet WAT ik nou eigenlijk koop, en dat is niet de bedoeling.

Ik zou gewoon die 200 EUR (nog) niet uitgeven. Volgens mij kan je je best nog even verdiepen in de verschillende toestellen die er bestaan: Workstations, analoge synths, VA-synths, Rom'plers, Samplers, Softsynths, sequencers, midi,...

Dan heb je tenminste een idee waarvoor elk van deze toestellen 'staan'. Als je 'nog even kan wachten' zou ik gewoon wat info vergaren

Ik was een beetje uitgekeken op het standaard pianosound en wilde meer.

Op basis hiervan denk ik dat een geluidsmodule/sampler een goede aanvulling kunnen zijn. Ik veronderstel dan wel dat je een piano hebt met MIDI-aansluitingen.

Neej, Ik heb een Prachtige vleugel in mijn huiskamer staan, en die heeft geen midi aansluiting :)

overigens denkik wel dat je gelijk hebt, want van alle dingen ( "Workstations, analoge synths, VA-synths, Rom'plers, Samplers, Softsynths, sequencers, midi,...") die jij noemde ken ik er dus geeneen. Ik dacht om eerder genoemde redenen alleen dat een synthesizer voor mij het beste was.

Okee, daar gaan we dan...

Keyboard = toetsinstrument met veel geluiden (zo goed als geen editopties).
Synth = toetsinstrument waar je verregaande opties hebt om je geluiden mee te editen.
Workstation = keyboard of synth met een sequencer, eventueel een sampler, allerlei extra midi-opties (soort pc in je synth).

Andere termen hebben te maken met de manier van geluidsberekening/-opwekking in je synth.
Analoog = subtractieve synthese => er wordt mechanisch een golfvorm gegenereerd (zaagtand, pulse, sinus, enz.) waaraan je dingen kunt editen [edit: 'mechanisch' is misschien niet helemaal het juiste woord... :stupid ;) ]
VA = virtueel-analoog => digitale versie van analoog; golfvorm wordt dus digitaal gegenereerd en via algoritmen ge-edit
Rompler = sampler-synth => de basis van elk geluid is een korte sample die ge-edit kan worden (dus geen golfvormen meer)
[nog een stuk meer synthese-opties (FM, additief, enz.)- doet hier even niet ter zake]
Sampler = zelf leeg. Samples kunnen ingeladen worden en ge-edit (als de sampler deze laatste optie heeft)
Softsynth = synth die puur software is (dus geen toetsen, maar alles in je pc)
Midi = taal waarmee instrumenten met elkaar kunnen 'communiceren' (ofwel: elke synth snapt het als een andere synth een midiopdracht (zoals: speel die noot) verstuurt)
Sequencer = programma om muzieknoten mee op te slaan (dus geen muziek zelf, alleen de noten); kan via midi synth aansturen of door synths aangestuurd worden (bijv. Cubase of Cakewalk)

Jaja, dit is primair, en vast niet 100% kloppend, maar wel duidelijk, hoop ik.

Voor jou dan: wil je realistische geluiden, dan kom je uit bij romplers. Andere synths kunnen dat gewoon minder, het is niet anders dan dat. Van de andere kant: romplers zijn weer slechter in de scheurleads en bassen e.d. dan allerlei andere types en het editen werkt vaak veel indirecter. Romplers hebben vaak weer meer polyfonie (=hoeveel geluiden de synth tegelijk kan voortbrengen; en als je maar één synth hebt is 64 polyfoon niet eens zo veel) en bijvoorbeeld een uitgebreidere effectensessie.

De moderne romplers zijn dan de Motifs, de Triton, Karma, Fantom en al hun voorgangers (Trinity, CS#x, S... van Yamaha, XP's, JV's, JD's, enz.). In de laatste typen zit steevast ook een sequencer ingebouwd en vaak ook een sampler. Beetje overbodig als je er een pc bij hebt, maar het is niet anders.

Wat jij dus zoekt is, denk ik, een rompler, liefst zonder sampler en sequencer (zitten al in je pc). Handig is als er veel geluiden inzitten, dan zit je als beginner niet zo te staren naar je handleiding en kun je meteen aan de slag. Dan zit je nog steeds goed met de nieuwe romplers. Die zijn wel duur. Als je 2e-hands ook hebt, dan gaat er nog een wereld voor je open. Bijvoorbeeld de Roland XV-88: pianotoetsen, gruwelijk veel geluiden en goede kwaliteit. Maar dan moet de Roland-sound je wel liggen. Als je de Fantom al slecht vond klinken kun je Roland wel afschrijven. Dan blijven Yamaha en Korg (en Kurzweil?) over. Schiet al aardig op toch?

Bij de winkel raadde ze mij de triton aan en de karma of, omdat de karma zogenaamd wat ouder zou zijn, de triton LE goedkoper is en je er volgens hun meer mee kan...

Zoals al vaker gezegd: dit is dus echt onzin. Je kunt je informatie wat dit betreft beter uit deze thread halen!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Cheimoon
Analoog = subtractieve synthese => er wordt mechanisch een golfvorm gegenereerd (zaagtand, pulse, sinus, enz.) waaraan je dingen kunt editen

:confused: :dubbel: ;) ... denk je echt dat in een minimoog een zaagtand opgewekt wordt door radertjes en hefboompjes, Erik ;) .

Kleine lapsus, denk ik. Analoog werkt ook wel degelijk electronisch, alleen wordt een oscillator samengesteld door condensatoren, weerstanden en diens meer. Digitaal werkt met IC's en zijn veel stabieler (omdat ze minder temperatuursgevoelig zijn).

Dit maar even terzijde ... maar ik vond het wel grappig ;)

:doei:

Een goede synth begin je pas te waarderen als je er een langere poos mee hebt gewerkt.

Even in de winkel me klooien is een goede indicatie maar het gegeven blijft dat je er zelf je eigen geluiden mee kan maken en dat maakt hem zo veelzijdig.

En als je een echte goede synth/workstation wilt scoren ben je zo 3000 euri kwijt. Plus de nodige expansions die stiekem ook nog wel 1500 kosten.

Origineel geplaatst door fuse
Een goede synth begin je pas te waarderen als je er een langere poos mee hebt gewerkt.

Even in de winkel me klooien is een goede indicatie maar het gegeven blijft dat je er zelf je eigen geluiden mee kan maken en dat maakt hem zo veelzijdig.

Een waarheid als een koe :okdan:

En als je een echte goede synth/workstation wilt scoren ben je zo 3000 euri kwijt. Plus de nodige expansions die stiekem ook nog wel 1500 kosten.

... Tenzij je tevreden bent met een workstation van één of twee generaties geleden. Dan heb je toch nog steeds kwaliteit én een deftige aankoopprijs. Alleen heb je dan natuurlijk niet het 'State of the art'-materiaal ... maar dat mag ook niet echt de bedoeling zijn, denk ik ;)

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
:confused: :dubbel: ;) ... denk je echt dat in een minimoog een zaagtand opgewekt wordt door radertjes en hefboompjes, Erik ;) .

Kleine lapsus, denk ik. Analoog werkt ook wel degelijk electronisch, alleen wordt een oscillator samengesteld door condensatoren, weerstanden en diens meer. Digitaal werkt met IC's en zijn veel stabieler (omdat ze minder temperatuursgevoelig zijn).

Uhm, ja, nee, goh, uh... :stupid

Maar waar het mij om ging: in aan analoge synth wordt niet alles digitaal berekend, maar heb je allerlei onderdelen die last gaan krijgen van slijt, temperaturen en weetikwat (jaja, dat heb je met alle synths, maar met analoge toch net een tikje meer). En als je 'mechanisch' zegt dan impliceer je dat allemaal. In ieder geval, dat was de bedoeling... ;)

Back