Matrix 6r / CEM 3396 vraagje

Hey ik heb een vraagje!

Heb zojuist een Oberheim 6R gekocht voor een redelijke prijs.
Alleen nu test ik hem goed via de hoofdtelefoon, hoor ik dat enkele oscillators net het filter niet mooi aanzetten (bijv. het hoog van het filter hoor je dan niet/klinkt dof). Nu heb ik ook op een site gelezen dat Oberheim voor de Matrix 6r goedkope sockets heeft gebruikt voor de chips die vatbaar zijn voor corrosie.

Nu had ik een vraag. Mag je die 3396 chips met je blote hand verwijderen, de pootjes schoonmaken. Of is het risico te groot met statische elektriciteit. Moet je ze eruit liften met een speciaal klemmetje?

Mijn dank is groot

Erik

Hallo,

Indien de chip in een voetje zit kun je voorzichtig de chip met een kleine platte (horloge) schroevendraaier vanuit vier kanten voorzichtig omhoog tillen (dus naast de pinnen links een klein beetje omhoog dan aan de andere kant rechts van chip een klein beetje omhoog dan weer aan de andere kant recht enz..). Daarna kan je voorzichtig met je handen als de chip loszit hem eruit tillen, de pinnentjes niet aanraken met je handen eventueel met wat alcohol schoonmaken. Meestal lossen de problem op door de chip eruit niet helemaal uit te halen, en daarna de chip er weer in te drukken.

Pas op met statische elektriciteit (dus niet op tapijt werken, geen rubberen schoenen aan, jezelf even aarden aan de verwarmingsbuis).

Veel succes....

Back