au's in logic

Bazzminded

Ingeburgerd
op mijn logic cd staan ook nog de trial versies van alle au's, maar als ik deze via het xs menu enable, kan ik ze nog steeds niet kiezen in logic. Bij mij staat er bij de inserts alleen bij au's de et1 en verder helemmal geen au's. Moet ik eerst nog iets anders doen wat ik vergeten ben? In de manual staat dat logic ze automatisch herkent, bij mij dus mooi niet. In welke map van logic of osx 10.3 kan ik sowieso trouwens de au's vinden?

de emagic AU's zitten verwerkt in logic zelf en zijn dus niet te vinden in een folder.

Da's wel leuk en aardig, maar waarom kan ik dan bv de es1, es2 enz. nergens vinden en openen in logic, terwijl ik ze wel geauthoriseerd heb. Ga nu aub niet zeggen dat ik ze in het mixerscherm bij de inserts kan openen, want zover was ik ook nog wel. Maar wat betreft 3rd party au's, deze moeten toch wel ergens in een bepaalde map zijn te vinden, nadat ik ze geinstalleerd heb. In de logic manual staat dat deze automatisch in de juiste map worden geplaatst zodat logic ze ziet. Niet dus! (tenminste bij mij niet) Wat doe ik dan fout? Bij mij staan ze dus waarscijnlijk verkeerd, maar waar moeten ze dan wel in geplaatst worden.

Origineel geplaatst door Bazzminded
Ga nu aub niet zeggen dat ik ze in het mixerscherm bij de inserts kan openen, want zover was ik ook nog wel.

Om te beginnen moet je een onderscheid maken tussen "synth" plug-ins (virtuele instrumenten), en "FX" plug-ins (virtuele FX processors).

a) FX plug-ins (bv ET1, Space Designer) moet je idd openen bij de inserts.

b) Synth plugins (bv ES2, EVP88, EVB3, EXS24 enz) moet je NIET openen bij de inserts, maar wel bij het INPUT selectie-vakje in ieder mix-kanaal van een AudioInstrument track. Die input selector vind je net boven de fader : kijk van onder naar boven = fader, OUTPUT, INPUT. Klik op input, en dan kan je via een selector het plugin instrument openen. Het is trouwens veel logischer om een instrument-klankbron te selecteren via een INPUT dan via een insert (=oude werkwijze van Logic v4.x, vernieuwd sinds Logic 5.x)

De input selector biedt 2 keuze-mogelijkheden : enerzijds "Audio Unit" en anderzijds "Logic" = de ingebouwde Logic instrument plugins (ES2 ed).

ja, nu kan ik mezelf echt wel voor mijn bek slaan, daar mezelf onder de kont schoppen moeillijker wordt. Thnx david! ja, ik heb zelf jaren niet met logic gewerkt en bij de oudere versies zaten de inputs volgens mij meer bovenin het scherm, maar ik heb misschien ook weeer eens met de neus gezocht. Idd, alle 3rd party au's staan er ook gewoon bij.

Re: au's in logic

Origineel geplaatst door Bazzminded
In welke map van logic of osx 10.3 kan ik sowieso trouwens de au's vinden?

Audio Units zitten niet in een of ander subfoldertje van Logic (= oude werkwijze cfr het subfoldertje VST plug-ins in de Logic-folder), maar wel op OS niveau :

hard disk / Library / Audio / Plug_ins / Components

Je kunt de geinstalleerde Audio Unit plug-ins herkennen aan bv volgende benamingen :
EVP73.component
EXSP24.component

Een van de voordelen dat de Audio Units op OS niveau geïnstalleerd zijn, is dat ze niet alleen beschikbaar zijn in Logic, maar meteen ook in alle andere audio software die Audio Units ondersteunt.

Net zoals DirectX plugins in Windows, hoef je de Audio Unit plugins dus maar 1 keer te installeren op OS niveau. Want VST plug-ins moest je in OS9 en Windows toch telkens apart installeren in iedere audio soft?

Back