mks80 cloon??

Jos Pos

Ouwe rot
he beste forumleden,

Ik heb ns een mks80 gehoord en ferm onder de indruk. Nu omdat zo'n ding toch iets boven mijn budget ligt, vraag ik me af of er synths zijn die qua geluid sterk op de mks80 lijken.
En zeg nu niet: jupiter... ;)

Zijn rauwe, maar toch warme dikke baslijnen etc waren lekker :W

Ben natuurlijk niet alwetend... :engel: (toch!) maar ik denk hier als (vrij verse) MKS-80'er wel iets over te kunnen zeggen.
Ik heb nl. ook een Nord Modular keys, en van alle spullen in m'n bescheiden studio vind ik die er kwa karakter (vrij 'clean') aardig bij in de buurt komen. Ook zonder nou meteen alles uit de kast te hoeven trekken qua patching.
Dan heb ik het over de meeste bread-and-butter achtige geluiden - basjes, plinkjes en plonkjes, padjes etc.

De MKS is zeker warmer en voller/breder, maar de Nord is voor een relatief lager bedrag (nog altijd fors natuurlijk) best het overwegen waard. De interface is natuurlijk minder intuitief. Maar daar koop je dan wel weer flexibiliteit voor terug!

En anders (hoe weinig origineel) de JP-8000/8080?

Laatst gewijzigd:
damn damn,... waarom kosten de mooie dingen in het leven altijd zo veel :D

Die nord modular heb ik altijd wel eens willen proberen. Probleem is hier is nergens een winkel met ook maar iets van clavia op stock. Het enige waar ik kan van afgaan zijn de demo samples op de site van clavia.
En die zijn ... hoe zou ik het kunnen zeggen... kut!

Origineel geplaatst door Jos Pos
damn damn,... waarom kosten de mooie dingen in het leven altijd zo veel :D

Ach, m'n vriendin was gratis.
...de echte kosten komen pas achteraf...

als ik mocht kiezen tussen een Nord Modular een een mks80+mpg80 programmer dan toch maar de Rolands....:D

Een Jupiter 4 is goedkoper dan de 6 en 8 (gemiddeld 400 euro), is qua specs niet zo uitgebreid maar qua sound kan die zeker wel tippen aan een MKS80...wellicht nog rauwer, dikker en warmer.

Een Roland JX8P of JX10 klinken niet als een Jupiter maar voor de prijs waarvoor die dingen gaan is het denk wel het goedkoopste wat er in de buurt komt (en het waren min of meer ook de opvolgers van de Jupiter), 2 oscs en ook dikke en rauwe bassen.

Of je koopt 2 Juno 60's :)

`vergelijken word moeilijk en als ik niet met de jupiter 6 of 8 kan vergelijken dan houd het ook op
de jupiter 4 klinkt echt anders vergeleken met de 6 en 8 en de mks80
de enigste VA die in de buurt komt is de JP8080 en de JD990 module vind ik ook wel goed voor MKS80 sound al blijft het verschil goed hoorbaar en zal de vergelijking niet eerlijk zijn
ik denk als je een jupiter of MKS80 wil hebben dat je er echt voor moet sparen of een van de bekende illegale praktijken moet uitvoeren

Attachments

• mks801.jpg
    mks801.jpg
    42 KB · Bekeken: 131
vergeet niet dat de roland jx10 ook een vlaggeschip was uit de roland stal. Ik denk dat deze wel in de buurt moet komen....

...inderdaad, maar alleen leuk met bijbehorende PG-800 programmer en M-64C memory cartridge.
Anders ben je in voor een boel hoofdpijn! Maar daar weet MaxDox alles van (custom firmware, etc.) :D

Om het dan toch in vergelijking te houden met de MKS-80: de MKS-70 natuurlijk!
Oftewel, de 19" rackversie van genoemde JX-10 mét aanmerkelijk betere MIDI implementatie.
Reken voor de complete set (MKS, PG en M64) op 600 Euro?

Enorm onderschatte bak, in ieder geval.

ook de mks70 kan je niet vergelijken met de mks80 of het moet een mks80 zijn van de latere series met de roland chips die komen wel in de buurt maar dan nog
de mks80 is veel rauwer en de mks70 is helderder en lief in zijn sound

ik vind de mks70 wel leuker om sounds op te maken en het is zeker een ondergewaardeerd apparaat
gelukkig heb ik bij mij mks serie allemaal programmers erbij en dat werkt echt makkelijk al kosten die dingen wel een gods vermogen maar je hebt er wel meer plezier van
ook de cardridges zijn verdomd makkelijk maar niet echt een must aangezien je ook een midi dump kan maken
ik heb zelf wel een stapeltje kaartjes erbij

wat ik wel zeldzaam tegen kom zijn de orginele mks rom cardridges met orgineel geprogrameerde sounds erop voor bv de mks30,70 en 80
ik bezit er 1 van voor de mks70

Ik heb zelf de Roland chips versie van de MKS-80. Dus vandaar misschien mijn keuze.
Heb nog nooit de 'andere' (CEM) versie gehoord, ben eigenlijk wel in voor een A/B vergelijking!

(is dat misschien een idee? patchje dumpen in sysex file + kleine midi sequence file + mp3'tje van deze sequence & sound?)

vergelijken is een goed idee maar ook de cem versies verschillen soms van elkaar dus eerst calibreren die mks80 voor een eerlijke vergelijking

Origineel geplaatst door matrixxx
wat ik wel zeldzaam tegen kom zijn de orginele mks rom cardridges met orgineel geprogrameerde sounds erop voor bv de mks30,70 en 80
ik bezit er 1 van voor de mks70

Hoe klinkt die nou eigenlijk precies? Ikzelf kreeg hem erbij toen ik de MKS kocht, maar heb hem nooit in de MKS gehad.

Origineel geplaatst door maxdox
vergeet niet dat de roland jx10 ook een vlaggeschip was uit de roland stal. Ik denk dat deze wel in de buurt moet komen....

naaaaaaaaahhhhh .. qua bassen misschien
maar kwa dikte en unison nooit !

Origineel geplaatst door MadR
naaaaaaaaahhhhh .. qua bassen misschien
maar kwa dikte en unison nooit !

Ik vond de MKS70 nou niet bepaald de meeste geschikte bak voor dikke bassen.

Matrixxx, het plaatje aanschouwend concludeer ik dat je zowel de MKS-70 als de MKS-80 hebt.
Kan je misschien wat vertellen over de verschillen & overeenkomsten, sterktes en zwaktes?
Blijkbaar toch nog genoeg om beide apparaten aan te houden... :)

En is het 'synthmodel' (routingmogelijkheden enzo) nou hetzelfde?

Laatst gewijzigd:
Ik vond de MKS70 vooral geschikt voor akkoorden en laagjes enzo. Meer als opvulling om bijvoorbeeld het geheel compleet te maken, maar geen moddervette sound waar paarse Sjaak moeite voor nam om op te staan als je begrijpt wat ik bedoel :)

Back