aansluiten meerdere midi devices

creatormusic

Dr. Reason
ik heb een kawai k4 synthesizer (5 octaafs) aangesloten via midi op me geluidskaart en alles werkt perfect in reason. nu wil ik ook mijn ReMOTE25 midi keybaord aansluiten op reason, maar wil ook gebruik kunnen maken van me synthesizer. Dus ik wil beide keyboard kunnen bespelen op 1 midi kanaal op me geluidskaart. Binnenkort komt er ook een electronisch drumstel bij, die wil ik ook via dat kanaal aansluiten op midi.

Weet iemand of dit uberhaupt mogelijk is? en zo ja? hoe moet ik dit aansluiten, welke instellingen moet ik maken en of wat moet ik extra aanschaffen om dit te kunnen realiseren?

Re: aansluiten meerdere midi devices

Origineel geplaatst door creatormusic
ik heb een kawai k4 synthesizer (5 octaafs) aangesloten via midi op me geluidskaart en alles werkt perfect in reason. nu wil ik ook mijn ReMOTE25 midi keybaord aansluiten op reason, maar wil ook gebruik kunnen maken van me synthesizer. Dus ik wil beide keyboard kunnen bespelen op 1 midi kanaal op me geluidskaart. Binnenkort komt er ook een electronisch drumstel bij, die wil ik ook via dat kanaal aansluiten op midi.

Weet iemand of dit uberhaupt mogelijk is? en zo ja? hoe moet ik dit aansluiten, welke instellingen moet ik maken en of wat moet ik extra aanschaffen om dit te kunnen realiseren?

In principe kan je bv. de MIDI out van je K4 verbinden met de MIDI thru van de ReMOTE en dan de MIDI out daarvan naar je geluidskaart. Ik neem trouwens aan dat je met 1 MIDI-kanaal een MIDI-poort bedoelt (en dus 16 kanalen). Als je dan beide keyboards en later eventueel je drumstel of verschillende MIDI-kanalen instelt, krijg je geen conflicten. Dit zgn. "daisy-chaining" (wat overigens vaker andersom werd gedaan, dus van een MIDI out van je computer naar meerdere synth MIDI ins) is echter een beetje uit de mode, ook vanwege evt. latency problemen. De verstandigste oplossing is wellicht een MIDI interface op bv. je USB-poort. Ze zijn er met bv. 2 in 2 uit, 2 in 4 uit, 4 in 4 uit, etc. Je kunt er een kiezen die bij jouw (toekomstige) behoefte past. Bovengenoemde interfaces kosten tegenwoordig niet meer dan €100,-.

Succes ermee!

Bied een zogenaamd "midi merger" geen uitkomst?

Ik vraag me af of dit latency problemen bij lange MIDI in-thru ketens verhelpt.

@molecular:

dus ik moet een soort kastje kopen waar ik al me midi spullen op aansluit, en dat kastje gaat vervolgens aangesloten worden op me geluidskaart ???

Inderdaad is een MIDI-merger ook een oplossing voor het latency-probleem, maar voor een paar Euri meer heb je een "echte" interface, toch wat flexibeler (met het oog op de toekomst?). Gemmetje heeft al een paar voorbeeldjes gegeven, er zijn ook nog andere merken die elkaar weinig ontlopen qua specs (zo´n kastje hoeft ook niet zo gek veel te doen). Verreweg de meeste interfaces van vandaag de dag hebben een USB-aansluiting, maar ze zijn er ook voor bv. een parallelle poort (heb ook zo´n ding, en een voor USB; als je USB op je computer hebt is dat echt makkelijker).

die linkjes die gemmetje me gaf zijn tof. Ik denk dat ik voor die 4 poorts ga. Vooral tof vindt ik dat dat ding bus-powered is. ik haat snoeren :frons:

ik haat snoeren :frons:

oeps......dan heb je een vervelende hobby gekozen, ben ik bang :confused:

die linkjes die gemmetje me gaf zijn tof. Ik denk dat ik voor die 4 poorts ga. Vooral tof vindt ik dat dat ding bus-powered is. ik haat snoeren :frons:

Ik heb zelf een ESI M4U, ook 4 in 4 out, USB-powered, kost bij feedback €99,-, is geloof een paar tientjes goedkoper dan die Midisport 4 x 4 (€125,-, heb het even nagekeken). Is geen groot verschil, en de Midisport is toch meer de standaard, maar mijn M4U doet het prima, en je bespaart toch weer wat.

Origineel geplaatst door gemmetje
oeps......dan heb je een vervelende hobby gekozen, ben ik bang :confused:

haha, nee c ker niet. ik heb heb het er wel voor over... maar om voor alles steeds een nieuw stopcontact te gebruiken... ik vindt dit gewoon een mooie oplossing.

Back