Het voldoet in de vraag om diverse apparaten aan elkaar te knopen. Incluis 2 computers. Dus is het per definitie al interessant. En het is op zich een heel net protocol wat andere firewire protocollen niet in de weg loopt.
Maar zo groot en wijds geaccepteerd als midi? Denk het niet wat veel synths hebben nu nog gewone midi of USB. En dat zal er zeker nog naast blijven bestaan.
Kvind in de pol de beredenering van "geflopt net als r-bus" een beetje krom, want r-bus voegde niets toe aan reeds bestaande digitale audio overdrachts-standaarden, terwijl mlan dit wel doet.
Ook is het interessant omdat er nu nog geen fatsoenlijke oplossing is om de kabels wat uit te dunnen van en naar clusters met rack gear; terwijl met mlan trek ik een dun draadje tussen m'n mixer en m'n i88x of soortgelijks dat uit gaat komen en kheb alle i/o voor fx/synth modules/samplers verschoven in m'n rack.
Evenals met de pc, een dun draadje er naartoe en weer een bulk kabels verdwenen, zelfs als je adat zou gebruiken moest je nog apparte midi kabels / interfaces gebruiken. Plus mlan is bidirectioneel wat ook een grote bijdrage levert aan de uitdunning
Veel hangt natuurlijk af van de ondersteuning door de fabrikanten. Ik vind dat er nog te weinig andere fabrikanten toestellen met mLAN-ondersteuning uitbrengen. Aan de prijs van de 'licentie' kan het alvast niet liggen want deze is gratis.
Vooral in grotere studio's is er nog geen verandering merkbaar. Begrijpelijk want daar kiest men eerder voor zekerheid en is men minder tuk op nieuwe technologie.
Er is in ieder geval een groot potentieel aan mogelijkheden en zolang Yamaha aan de weg blijft timmeren zal de installed base geleidelijk aan uitbreiden.
Wat ik zelf vaststel is dat, zodra je met mLAN begint, al snel niet meer zonder kan. Niet dat het verslavend werkt of zo maar wel de praktische voordelen ervan. Even een audiotrack via mLAN naar een ander toestel sturen, daar een effect op loslaten en vervolgens via mLAN weer terug naar de computer. Ook kabelspaghetti behoort bij mij (bijnaĆ tot het verleden. Tussen m'n 01x en m'n notebook is slechts 1 kabeltje nodig waarover zowel audio als MIDI wordt vervoerd (mLAN is bidirectioneel). Nu nog een mLAN16E voor in m'n MotifES vinden zodat ook hier slechts 1 kabeltje alles doet. Zo'n mLAN16E is trouwens een serieuze uitbreiding voor een MotifES want behalve het kabelvoordeel en het digitale ervan, krijg je er ook nog eens een heleboel in/uitgangen erbij en kan je ook nog eens je MotifES gebruiken als effectprocessor voor je tracks in je computer.
Of het ooit een standaard wordt zoals bv MIDI? Valt af te wachten natuurlijk maar ik ben er wel gerust in dat het zeker nog zal groeien. In ieder geval heeft Apple de ondersteuning alvast ingebakken in z'n laatste besturingssysteem en ook Steinberg heeft intussen al een 'samenzwering' met Yamaha opgestart.
Wel ben ik overtuigd dat mLAN meer kans op succes heeft dan R-BUS van Roland want mLAN is 'open' terwijl R-BUS dat niet is.
We zullen het wel zien.
Vhs heeft het vroeger ook gemaakt.
En niet omdat dit het beste systeem is/was.
En kadi van EDP is het ook nooit geworden maar mischien was het wel beter dan midi.
mLAN heeft alles om het volgens mij te maken:
1> Er is een reeele behoefte (wie wil er nu niet af van al die kabels en wireless is toch net niet even betrouwbaar)
2> Het komt op het juiste moment (hiermee kan de kloof tussen hardware en software studios eindelijk gedicht worden)
3> Het is een goedkope, stabiele en wijdverspreide technologie (firewire zit standaard op iedere nieuwe PC)
Het succes hangt volgens mij alleen af van:
1> Of de consument hier ook zo over denkt en dit dus daadwerkelijk begint te kopen/gebruiken
2> De hardware/software fabricanten deze behoefte gaan erkennen en hun producten hierop afstemmen
In de Sound On Sound van deze maand stond er in de Apple Notes volgende uitspraak:
"Of course, a version of Mac OS X that claims to really support mLAN is nothing new, and the new independent mlancentral.com web site claiming that "2004 will be the year mLAN breaks loose" seems much like previous claims Yamaha made for 2003, and 2002. You get the idea..."
Het wordt toch stilaan tijd dat ze er werk van maken...
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.