De grote 80's thread

Ik had ook Okki... :D
Volgens mij heb ik nog een doos van die ouwe Okki's.. En ook Paling&Ko's

Origineel geplaatst door Arv
Ik had ook Okki... :D
Volgens mij heb ik nog een doos van die ouwe Okki's..
haha ja had ik ook een paar van, met die nar voorop altijd of was het een inktvis als mascotte? :D

De naam Okki was oorspronkelijk een afkorting voor Onze Kleine Katholieke Illustratie en had dus (in eerste instantie) een katholieke achtergrond.
oh jee 8o)

Origineel geplaatst door 6 trak
haha ja had ik ook een paar van, met die nar voorop altijd of was het een inktvis als mascotte? :D

De naam Okki was oorspronkelijk een afkorting voor Onze Kleine Katholieke Illustratie en had dus (in eerste instantie) een katholieke achtergrond.
oh jee 8o)

he, gadver... :D

Wat ik mij nog herinner van wat zaken (ongeveer) hebben gekost in de 80's zijn o.a.:

Patatje Met: fl. 1,75 (0.79 euro ct.)
Blikje Fris: fl 0,65 (29 euro ct.)
Singeltje: fl. 6,50 (2 euro 95)
Elpee: fl. 22.95 (10 euro 40)

:D

in 1983 overigens ging de cent uit roulatie.

de goeie ouwe tijd:

5gulden.JPG

10%20gulden%201968%20bankfris.jpg

25%20gld%201989.JPG

Laatst gewijzigd:
...

Was dat geeltje in de jaren '80 niet gewoon deze?

25g71vz.jpg
25g71az.jpg

De rest:

50 gulden
50g82vz.jpg
50g82az.jpg

100 gulden '70
100g70vz.jpg
100g70az.jpg

100 gulden '80
100g77vz.jpg
100g77az.jpg

250 gulden
250g85vz.jpg
250g85az.jpg

1000 gulden
1000g72vz.jpg
1000g72az.jpg

Wat voor mij echt een hoogtepunt is van de jaren '80 is het tijdschrift KIJK.
Ooit (begin jaren '90) nog eens alle jaargangen gekocht op de rommelmarkt.

Van een nogal vaag licht alternatief 'wetenschappelijk tijdschrift' in begin uit de jaren '70 - toen nog als weekblad - tot en met de eerste 'moderniseringen' in de jaren 90 heb ik ze allemaal gelezen. De mooiste vond ik toch echt die uit de jaren '80, altijd met een mooie voorplaat (van zo'n Nederlandsche vliegtuigtekenaar, even z'n naam vergeten).
En dan rubrieken over ruimtevaart (en de 'glorieuze rol' van ons landje daarin, met hoog Chriet-gehalte) en ook over wat toen nog heette 'homecomputers'. Bijv. de rubriek waarin het idee was het meest ingewikkelde programma te schrijven in één regel BASIC... :D

Zo te zien bestaat KIJK nog wel... jammer genoeg werd het blad de laatste jaren steeds 'lichter', zowel in aantal bladzijden als qua inhoud.
En die ouwe jaargangen? Helaas ergens tijdens verhuizingen beland in de papiercontainer of bij een belangstellend achterneefje, zover ik me kan herinneren. Net als de jaargangen EPPO die ik had verzameld. Tja...

Origineel geplaatst door Hanz
Was dat geeltje in de jaren '80 niet gewoon deze?

25g71vz.jpg
25g71az.jpg
dat is geheel bijzonder uiterst correct hanz...! maar waarom kom jij dan weer met een 100tje uit de 70's? :confused: :mega:

Wat voor mij echt een hoogtepunt is van de jaren '80 is het tijdschrift KIJK.
hanz... kijk:

cover_kijk_500.gif

kijk.jpg

dat is geheel correct hanz...! maar waarom kom jij dan weer met een 100tje uit de 70's? :confused: :mega:

Omdat die zo mooi bruin was! ;)

(en hij zal gedeeltelijk nog wel in omloop zijn geweest in uw zo heetgeliefde eighties? dat weet ik niet zeker, zo rijk was ik niet in die tijd... :D)

De rest:
....

Ik kijk met weemoed terug.. de 50 en 250 gulden biljetten vond ik toch wel het mooist..
50 had ik nog wel eens, maarre.. :(

:) Mijn eerste autootje kwam uit de 80-ies:

Attachments

• suzuki-alto.jpg
    suzuki-alto.jpg
    59,7 KB · Bekeken: 110
Weet iemand hoe die Nederlandse tekenaar heet die altijd de voorpagina van de Kijk maakte?
Ik weet nog goed hoe de allereerste 'maandblad' Kijk voorkant eruitzag, namelijk gewoon een getekende vrije interpretatie van de film "The Right Stuff".
Toch wel een stuk mooier dan die 'nieuwerwetse' Kijkjes, met wat foto's vlugvlug erop geplakt... (vind je ook niet 6?)

<EDIT> Gevonden, dat was Thijs Postma.

Verder nog zo'n echt jaren '80 ding... hoe 'cool' Veronica toen nog was (toen nog laaaang niet commercieel maar wel ontzettend JONG SNEL EN WILD (of is die kreet al uit de jaren '90?).
Altijd braaf kijken naar Countdown! op TV en radio luistern naar Curry en Van Inkel.

countdown2_1.jpg

Maar het liefst naar de piraat, natuurlijk, inzake Radio Stad Den Haag... had nèt bereik tot in mijn woonplaats, na rijkelijk gepiel met de antenne en als het weer het toestond... :D

ja KIJK werd wel steeds minder gaaf, werd een beetje zoeken naar heftige onderwerpen leek het wel op het laatst, vond er toe ook niet zoveel meer aan , toen het gele logo verdween

Toch wel een stuk mooier dan die 'nieuwerwetse' Kijkjes, met wat foto's vlugvlug erop geplakt... (vind je ook niet 6?)
dat vind ik ook niet... hanz?

hanz kijk: http://www.kijk.nl/
wellicht is het antwoord daar te vinden over jouw'n mysterieuze tekenaar!

SNEL EN WILD (of is die kreet al uit de jaren '90?).
in de 80's volgens mij nog: JE BENT JONG EN JE WILT WAT...!

idd want Lawrence is ook niet meer onder ons sinds 2003, Dick Matena (voorheen o.a. schrijver voor Storm) gaat nu verder. de verhalen nu schijnen minder sterkt te zijn en ook het typische inschilderen wat Don altijd zo voortreffelijk deed is Dick ook al niet zo'n kei in... jammer...

voor wie Storm nog niet kent of voor een ieder die ff weer herinneringen wil ophalen kan hier terecht:
http://www.storm.nl/deel 6.htm

van elke aflevering kun je 8 pagina's bekijken! :eureka:

voor mij wel een klasieker onder de stripboeken: VIRL - Terugkeer naar terra door dick matena !

Origineel geplaatst door mr space
voor mij wel een klasieker onder de stripboeken: VIRL - Terugkeer naar terra door dick matena !

oww iets andere titel:

Attachments

• 2-nl-v.jpg
    2-nl-v.jpg
    37 KB · Bekeken: 104
wellicht is het antwoord daar te vinden over jouw'n mysterieuze tekenaar!

Al gevonden, het was Thijs Postma... :)

in de 80's volgens mij nog: JE BENT JONG EN JE WILT WAT...!

Of zoals mijn leraar Duits placht te zeggen: JE BENT WILD EN JE JONGT WAT! :P

Kijk, dit bedoel ik met de voorkantjes van de 'ouwe' KIJK... ;)
In casu, 1983. Ja, toen tekst adventures nog heel hot waren.
Het plaatje zoals onderstaand moest je er wel zelf bijdenken...

Attachments

• 14268968-kijk-populair-wetenschappelijk-maandblad-jaargang-1983.jpg
    14268968-kijk-populair-wetenschappelijk-maandblad-jaargang-1983.jpg
    87,5 KB · Bekeken: 106
Overigens heb ik sterk de indruk dat in de jaren '80 ook de heilige drie-eenheid van wat oma altijd 'zoutjes' noemde is uitgevonden.

Te weten: Nibb-It, Wokkels en Hamka's

En nog zoiets dat je in de jaren '80 overal zag, met name voorop vrachtwagens:

Holland Duck
Flipje van Tiel
Michelinmannetje

Holland%20Duck%20en%20Mich.%20pop.jpg

Wat ik mij nog herinner van wat zaken (ongeveer) hebben gekost in de 80's zijn o.a.:
Patatje Met: fl. 1,75 (0.79 euro ct.)
Blikje Fris: fl 0,65 (29 euro ct.)
Singeltje: fl. 6,50 (2 euro 95)
Elpee: fl. 22.95 (10 euro 40)
:D
in 1983 overigens ging de cent uit roulatie.
de goeie ouwe tijd:
10%20gulden%201968%20bankfris.jpg

Duppie
Piek
Knaak
Joetje
Geeltje
Halve Meijer
Meijer
Halve Rug
Rug

:)

Origineel geplaatst door Imipolex
ben net aan het verzamelen geslagen, ihk van jeugdsentiment, :

elvis costello, buzzcocks, magazine, fad gadget, pop group, cure, new order, wire, cabaret voltaire, the adverts, the feelies, the slits, the jam, throbbing gristle, siouxsie, fall, alternative television, swell maps, pere ubu, joy division, enz enz.
maar eh, iets zegt me dat je misschien iets heel anders bedoelt. Hoe dan ook, maak er fijne remixen van nu, oh nee, dat heet mash-ups tegenwoordig... nou ja. Is leuk. kraftwerk vs. new order, stevie wonder vs. lynyrd skynyrd,
iemand nog suggesties?

goede lijst. ik was al bang dat de 80s toch leuk waren (naar mijn gevoel zijn de 80s het begin van het verval: lubbers, geld graaien, liegen, yuppen, dinks, niks dan ellende....doe mij maar 70s) maar als je goed kijkt heeft een aantal van jouw 80s helden toch stevige wortels in de 70s!

(als je ook mp3 verzamelt, dan heb ik bijna alle ubu wel voor je, ook red crayola, fadgadget, joy division etc etc teveel om te mailen, maar het staat zo op een dvd. dacht ik tenminste.)

Back