De grote 80's thread

De gewone Amiga 500 kon volgens mij niet meer alloceren dan 1of 1.5Mb, de rest was dan RAM disk toch?

DAt was dan die fast-ram. Details ken ik zelf niet. Maar die performance utility van amiga herkent wel alle ram die ik er overal in gepropt heb, zowel die 8mb als 1mb en mogelijk nog iets. Al doen veel games er niets mee hoor.

Overigens, opmerkelijk hoeveel games een ellenlange omweg via het hoofdmenu naar new game hadden als je dood ging, wat met die trage laadtijden echt vervelend was. Gewoon even terug aan het begin van het reeds ingeladen level zetten was te elegant ofzo.

Mijn set begin jaren 90 met Atari Mega STE + SH204 (20 Mb HD)

Oude-studio.jpg

Laatst gewijzigd:
Ik ben nooit verder gekomen dan Snake. Heere Zij geprezen dat Hij mij een Atari gestuurd heeft.
Iemand nog interesse in Steinberg Pro 24 in originele ringband?

Ik hou het tegenwoordig wel bij cubase 2. De rest van de ST era spreekt me toch minder aan. Als ik nog eens een Cubase dongle zou vinden die nog niet dood is, heb ik het setje compleet (ik heb al een Midex).

Ik vond het toen al ruk. Trage floppies die om de haverklap kapot gingen, "guru meditation" crashes, constant geheugen vol als je met samples of projecten met veel CCs werkte, peperdure HDD opslag die ik niet kon betalen (en voor 1500 gulden had je dan nog maar 20mb), kleine schermen met lage resolutie, magere 2 RCA outputs en alleen 2x2 kanalen hard links/rechts panning... We deden het ermee omdat het niet anders kon. Maar ik zou echt niet meer terugwillen. Daar ben ik niet masochistisch genoeg voor.

Ik was 'cool' genoeg om een C64 te hebben, maar helaas niet voor de floppy drive.
Ik heb mij dus altijd moeten behelpen met de cassettebandjes.

Ik deed met dat ding wel mijn eerste voorzichtige stapjes op het pad van synthese en vluchtsimulatie.
Dat zijn in de loop der tijd redelijk volwassen liefhebberijen van mij geworden.

Daarnaast speelde ik natuurlijk spelletjes waarbij H.E.R.O., Blue Max en David's Midnight Magic favoriet waren.
Frantic Freddy was inspirerend vanwege de muziek.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik vond het toen al ruk. Trage floppies die om de haverklap kapot gingen, "guru meditation" crashes, constant geheugen vol als je met samples of projecten met veel CCs werkte, peperdure HDD opslag die ik niet kon betalen (en voor 1500 gulden had je dan nog maar 20mb), kleine schermen met lage resolutie, magere 2 RCA outputs en alleen 2x2 kanalen hard links/rechts panning... We deden het ermee omdat het niet anders kon. Maar ik zou echt niet meer terugwillen. Daar ben ik niet masochistisch genoeg voor.
Dit is ook één van de redenen waarom ik oude pc's niet voor audio gebruik. Een slechtere ervaring voor een slechter resultaat, nee dank u. Al kan een trackertrack zeker wel knallen.

Met MIDI op de ST+Midex heb je gewoon 64 strakke kanalen met eindeloos veel noten, dus het resultaat staat nog steeds als een huis.

Ik ben benieuwd wat een ST met een MPE masterkeyboard zou doen, ik vrees een lichte cc overload. :)

Op de Amiga met MusicX werkte dat toch minder goed. Liep daar regelmatig tegen de grenzen aan. Mijn werkwijze is in de loop der jaren ook steeds meer naar audio ipv MIDI gegaan, ik vind het fijn zo snel mogelijk naar audio te bouncen en daarmee verder te werken.

Ik speel niet foutloos/virtuoos genoeg om daar echt plezier in te hebben. Ik speel wel alles via klavier in, geen nootjes tekenen met de muis. Maar als ik dan wat leuke stukjes heb, copy paste ik ze graag want ze 12 keer op rij goed inspelen is een uitdaging. Niet dat het helemaal hopeloos is; CP70 partijen bv moet ik sowieso met de hand inspelen en ik heb nog een paar synths zonder MIDI. Een ander ding is dat ik in de mixdown graag nog patches kan editen/wijzigen.

Ik ben nog geen limieten van de ST tegengekomen qua noten enzo, maar ik heb ook nog geen crazy arrangementen gemaakt en ik beperk de gegevensstroom tot voornamelijk noten en velocity.

Ik hou het tegenwoordig wel bij cubase 2. De rest van de ST era spreekt me toch minder aan. Als ik nog eens een Cubase dongle zou vinden die nog niet dood is, heb ik het setje compleet (ik heb al een Midex).
nog niet zo lang geleden een Notator dongle gekocht op Marktplaats voor bijna niks.

nog niet zo lang geleden een Notator dongle gekocht op Marktplaats voor bijna niks.
Dan wacht ik lekker verder op eentje voor Cubase 2. Eentje waar geen complete ST setup aan vast hangt. :D Zelfs een defecte zou leuk zijn voor de looks.

Msx, 520st, 1040st, 1 vriendje had een commodore 64. En een ander vriendje had cubase met 1040st dat was eigenlijk m’n eerste kennismaking met een daw. Daarvoor keyboard van m’n oom

Toen Mac en ik ging ook naar die beurzen als uitje met m’n vader.
1x een Windows 486 gehad

Wij hadden een 386 en daarna een heel mooie Win95 gaming PC. Spijt dat ik zeker die laatste niet meer heb. Die 386 was eigenlijk iets te traag voor wat ik ermee wou doen, daar was een goede 486 meer op zijn plaats geweest.

De Akai X7000 heb ik ook in - dacht bijna zeker - in 1987 en 1988 in mijn bezit gehad. Leuke bak, maar was wel prijzig voor zijn tijd, 4000 gulden toen ik hem kocht. Uit eindelijk weggedaan voor 1500 gulden.

Back