Sounddesign - de Pitch van de VCO's

barn

Detroit nerd
Ok,

misschien bestaan hier theorieen over, of kunnen mensen bepaalde tips/weetjes delen...

Ik heb bijvoorbeeld een synth met 4 VCO's...

Als ik de vier een andere pitchwaarde geef, dan kan je zeggen dat ik een accoord heb... maar dit sample ik ook wel eens en dan speel ik weer accoorden...

zijn er vaste waarden dat iets vals klinkt, en wanneer niet?

Ik heb wel eens ergens gelezen dat als je een 2 vco-ige synth hebt en je doet de ene 7 semitonen hoger en dan een majeur accoord dat dan Jazz-achtig is?

en als je pitched dan transpose je in feite toch ook?

Met andere woorden... wat is de theorie van de onderlinge pitchen van de Oscilatoren...?

Laatst gewijzigd:
ehm... zinnen met een vraagteken (?) erachter.... zijn vragen...

:D

Origineel geplaatst door barn
ehm... zinnen met een vraagteken (?) erachter.... zijn vragen...
klopt... doet men wel vaker als men iets niet begrijpt he ;)

dus ff graag wat meer duidelijkheid ipv al zo snel in je eigen thread offtopic te gaan...

het is btw onzin dat op de ene synth een verstemming van 7 anders zou klinken dan op een andere synth...

ik vraag me dus af wat de relatie is tussen de verschillende pitchen van VCO's, en een bepaalde sound...

of die er is... of dat het eigenlijk neerkomt op accoorden en diezelfde afstanden...

eigenlijk dus of er theorie hierover bestaat... over die relatie...

Origineel geplaatst door 6 trak
het is btw onzin dat op de ene synth een verstemming van 7 anders zou klinken dan op een andere synth... [/B]

dat klopt, want dat staat hier ook nergens...

Origineel geplaatst door barn
Ik vraag me dus af wat de relatie is tussen de verschillende pitchen van VCO's, en een bepaalde
sound...

Hele goede vraag, maar misschien een beetje raar gesteld. Normaal zijn synths subtractief - je hebt een golfvorm, en daar schaaf je de randjes van af met een filter. Nu is additieve synthesis eigenlijk hetzelfde, alleen gaat het dan vaak om gewone sinusgolven (zo afgeschaafd als 't maar kan) waar je verscheidene exemplaren op elkaar stapelt om een resultaat te krijgen wat een gewone filter over 't algemeen niet doet. Of, in plaats van stapelen, moduleren en zo nieuwe harmonischen krijgen.

Nu werkt dat op een bepaalde manier. Je hebt normaal een tabel met frequenties naast elkaar, en dat geef je een bepaalde vorm. Bij een zaagtand zie je dus een aantal harmonischen, bij een sinus maar eentje - en die harmonischen hebben een zgn. "grondtoon" - dus de eerste in het rijtje.

Het verstemmen van VCO's onderling levert je eigenlijk maar een paar grondtonen op waar je niet een compleet geluid mee kan bouwen. Aan de andere kant ken je zelf de effecten al - een paar cents verstemmen geeft een chorus-achtig effect bij relatief grote waarden, en een flanger-achtig iets bij +1 of -1. De superzaag heeft een heel ander karakter omdat je VCO's stapelt en onderling net iets verstemt.

Ga je met semitones verstemmen, dan krijgt het geluid een interessanter karakter, maar verandert niet op een fundamentele manier; je kunt er vaak nog uithalen wat de 'ingredienten' waren bij 2 of 3 VCO's. Natuurlijk lukt dit truukje niet altijd, zeker niet als je cents-verstemming combineert met 1 enkele semitone-verstemming.

Als je akkoorden resampled en er vervolgens akkoorden mee gaat spelen zit je in feite akkoorden met elkaar te stapelen. Als je van het default-rijtje uitgaat dat op een site als http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/ < dan zie je dat een 3-tonig akkoord op alle mogelijke manieren uitgebreid kan worden met extra tonen, of dat je met de tonen zelf een beetje kunt schuiven. Da's eigenlijk alle theorie die erachter zit.

Speel je nu een C en een G met je sample van een Cmaj, dan speel je dus in totaal een C-E-G-B-D. Dat -kan- an sich klinken, het ligt alleen een beetje aan wat je er zelf van vindt. Ga je dissonante combinaties proberen (een C en een F#, bijvoorbeeld), dan kan 't al wat gauwer een tonaal rommeltje worden. Spelen met akkoorden op die manier vind ik leuk, alleen heb ik al gauw het gevoel alsof ik met dikke handschoenen aan 't spelen ben - zoveel geluid met maar 1 keer meppen. Ook is het lastig als ik toevallig nou -net- een combinatie van een Cmin en een Gmaj of zo wil maken - want de wet van de sample dicteert dat 't een Cmin en een Gmin moet zijn, en niet anders (tenzij je met allerhande velocity-layers gaat klooien, en dan wordt 't lastig).

Hoop dat dat een beetje is wat je bedoelt.

waar mijn vraag eigenlijk vandaan komt is van mijn Mono/Poly gebruik...

Die heeft dus 4 VCO's en er 'kunnen' erg vette freaky sounds uit gehaald worden; hoewel hij vrij lastig is...

Als ik sounds maak, met de tunes redelijk gelijk af en toe lichte detune... dan kan ik lekker spelen met de geluiden, melodieen maken enzo, alleen klinken de geluiden dan echt saai/standaard...

En als ik de pitch-waarden wat radikaler door elkaar gooi, kost het me heel veel moeite om er bij toeval erg vette geluiden uit te halen, maar een klein melodietje klinkt dan al gauw vals... maar de geluiden zijn dan wel super, in verhouding tot de sounds met de pitch gelijk...

De mono/poly schijnt ook moeilijk te programmeren te zijn, vandaar dat ik misschien met een beetje theorie oid als inspiratie kon gebruiken...

Ik durf te wedden dat Rob Papen en/of Pim er echt wel soort van truckjes voor hebben; pitch gerelateerd....:engel:

ik weet niet of je hier ook maar iets hebt als voorbeeld, maar:
In Aquatarkus van Emerson, Lake and Palmer (van Tarkus, 1971) heeft Emerson zijn 3 VCO's (Minimoog, denk ik) gedetuned naar een sus-akkoord zodat hij parallelle akkoorden kan spelen. Als hij op een C drukt brengen zijn VCO's dan dus C-E-F uit (of was het nou C-F-G?). Daar moet je wel heel precies mee zijn, anders gaat het niet werken op andere tonen i.v.m. cents-afstanden (en sowieso moet je al van sus-akkoorden houden...). Maar ik weet niet of je dit bedoelde?

Ik heb zo'n een regeltje waarbij ik meestal volgende stemmingen gebruik tov de grondtoon, nl. 3/5/7/9 halve tonen verschil. Heb het gedacht dat 7 het meeste voorkomt (en beste klinkt), vaak in detroit enzo voor orgeltjes en stabs. Ik werk dus bij zoiets enkel met 2 klanken (octaven niet bij geteld), en misschien is dat ook een goede uitgangspositie om bij je monopoly te vertrekken.

Eigenlijk moet je gewoon draaien tot het klinkt, je hoort meestal wel direct of één of ander akkoord lekker klinkt en past in een nummer.

Origineel geplaatst door Toon
Ik heb zo'n een regeltje waarbij ik meestal volgende stemmingen gebruik tov de grondtoon, nl. 3/5/7/9 halve tonen verschil. Heb het gedacht dat 7 het meeste voorkomt (en beste klinkt), vaak in detroit enzo voor orgeltjes en stabs. Ik werk dus bij zoiets enkel met 2 klanken (octaven niet bij geteld), en misschien is dat ook een goede uitgangspositie om bij je monopoly te vertrekken.

Da's ook logisch natuurlijk: 3 = kleine terts; 5 = kwart; 7 = kwint; 9 = sext. En een kwint is de bekende 'fifth', die je ook vaak in patchnamen terugvindt (kijk alleen al bij de midisounds => nr. 87).

Je bedoelt dus het onderling verstemmen van de oscillators, met een iets andere interval dan een klein beetje detune of een volledig octaaf. Bijv. 3 , 5, 7 of 9 semitones gebeurt vaak, maar dat werd dus al gezegd. Het effect is moeilijk te beschrijven, gewoon een kwestie van proberen.

Een concreet probleem in dit kader: dit is niet als 'standaard-recept' over iedere synth uit te drukken als 'hoeveel verstemming is het draaien van de detune knop nu?'.

Waarom niet? Omdat de 'schaal' en het 'bereik' van de oscillator tune verschilt per type synth.
'Schaal' als in: de ene synth gaat van -10 naar +10, de andere van -50 naar +50. ('Roland units', 'Korg units' - zoiets).
'Bereik' als in: de ene synth gaat +/- 1 octaaf, de andere +/- 3 octaven.

Er is dus niet een soort standaard-unit van verstemming die je over alle synthesizers gelijk kan gebruiken.
OK, ja die bestaat wel, de 'cent', maar geen (analoge) synth die 'm gebruikt. Is ook ontzettend calibratiegevoelig natuurlijk.

Back