Bestaat er nog iets anders dan : Volume, Pitch en Timbre ??

3D sound

en compressie in het rijtje van eq.

ja die stereo of '5.1'

off topic de OSC/Sample zintuig eigenschappen, maar die Stereo diepte in muziek vind ik zalig,

al die bitrate compressed streamers missen dat, dan hoor je de lelijke mp3 digitale vervormings toevoeging, tidal niet

al de dance/techno tracks die mono compatible moeten zijn, missen dat ook ook, en die overdreven kick en sub bassen ook nog eens, en dan die lange kick only intro's

't is niet mijn gerne, ik kan het ni maken, maar ik vind het zalig, en m'n oren open-trekkende, de tracks op radio-1 door tidal

Je kan de playlists copy/pasten, de start tijd weg knippen met free office, en met tune my music in tidal importeren,

Schraalheid . Hoeveel duidelijkheid je hoort. Details op sommige plekken in de frequentie. Ook wel autoriteit genoemd.
Dat begint te lijken op de tips uit de beeldkunst, hoe je diepte kan creeeren in je tekening. Volume, grootte, detail, overlapping, positie, contrast/detail, lijndikte, (het hebben van een) horizon, perspectief, kleuring, verzadiging, enz

ja er zijn zoveel paralellen in beeldende kunst, fotografie en muziek.

- volume
- timbre ( spectral content, klank kleur, eq )
- fase
- pitch
- ambience, ( reverb, delay . maar ook fase heel belangrijk )
- saturatie
- dynamiek

Alles kan dan ook nog eens over tijd veranderen.

Gehoor is zoveel gevoeliger dan zicht. Big smiley.

Ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen de klankbron (amplitude, frequentie, golfvorm en duurtijd) en de interactie van die bron met andere bronnen of ruimtes. Zo is fase een interactie tussen minstens twee bronnen, of is reverb een interactie tussen de bron en de (analoge of digitale) ruimte. Dynamiek is dan weer een relatie tussen amplitude en tijd, terwijl saturatie tot timbre behoort... Stereo en surround zijn geen eigenschappen van een klankbron maar eerder een ruimtelijke interpretatie van die bron.

Ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen de klankbron (amplitude, frequentie, golfvorm en duurtijd) en de interactie van die bron met andere bronnen of ruimtes. Zo is fase een interactie tussen minstens twee bronnen, of is reverb een interactie tussen de bron en de (analoge of digitale) ruimte. Dynamiek is dan weer een relatie tussen amplitude en tijd, terwijl saturatie tot timbre behoort... Stereo en surround zijn geen eigenschappen van een klankbron maar eerder een ruimtelijke interpretatie van die bron.

3 D sound is mono off axis clarity.

Het nadeel van een amp /preamp / mic’s/ compressors/ eqs .. what ever is. Bij harde uitsturing ontstaat fase verschuiving wanneer je geen transformer gebruikt.

door middel an fase kun je de locatie waar een geluid vandaan komt bepalen.
Daarom heb je 2 oren, net als je 2 ogen nodig hebt om diepte te kunnen zien.

Dus nee 3d ..... gewoon fase :)

Als we dus de basis parameters gebruiken dat geluid beschrijft daar kun je ook mee beschrijven hoe de interactie met een ander object verloopt.

bv ik schreew tegen de muur.
We hebben het originele geluid.
Dan de afkaatsingen waarvan de amplitude afneemt.
De hoge tonen afnemen
Er interactie tussen de reflecties is. Staande golven, canceling, fase verschuivingen etc.
......

de fase is weer gerelateerd aan een bepaalde vertraging.

Ik vraag me dan af hoe feedback in dit verhaal past.

Okey,

en bwa,, okey,, maar de variation effecten van yamaha vind ik wel iets,,
'k moet het nog eens bij andere synths checken,,

Bij de MC-909 is dat niet dacht 'k, en bij andere samplers ?,, bij andere hardware synths,, ?? bij de virus en JP weet ik het een beetje,,

En die 400 reverb effecten op de K2661,
pfff, ja wadde,,, k heb geen één rom effect gevonden dat leeft, mss bij de .krz presets ?? tja,,

N.m.i. is feedback in de natuur : resonantie.
ah ja goed gevonden.

Dus staande golven zijn dan ook een vorm van feedback ( resonantie ).

Dus dan is het lijstje nu:

- volume
- timbre ( spectral content, klank kleur, eq )
- fase
- pitch
- ambience, ( reverb, delay . maar ook fase heel belangrijk )
- saturatie
- dynamiek
- feedback

ah ja goed gevonden.

Dus staande golven zijn dan ook een vorm van feedback ( resonantie ).
"Bestaat er nog iets anders dan : Volume, Pitch en Timbre ??"

Dat lijstje ...
- fase = niets anders dan een verschuiving (in tijd) van 'Pitch'
- ambience, ( reverb, delay . maar ook fase heel belangrijk ) = niets anders dan timbre veranderingen door/in ruimte/tijd
- saturatie = niets anders dan een timbre
- dynamiek = niets anders dan veranderingen in volume
- feedback = niets anders dan timbre veranderingen door/in ruimte/tijd

Dan is het lijstje n.m.i. nog steeds :
- volume
- timbre
- pitch
- dit alles in ruimte/tijd (de ruimte kan zijn invloed uitoefenen op de drie bovenstaande)

yes bijna mee eens. behave fase.
dat heeft toch niet met pitch te maken?
ik ben wel bekend met het doppler effect.
Wat wel een pitch veranderd van source in relatie van de snelheid waarme het geluid makende of ontvangende object zich beweegt.

De fase is wel altijd in relatie.
Of in relatie met de ontvanger of in relatie met een andere golfvorm of in relatie met zichzelf door middel van feedback.
Of mis ik iets? Hoezo pitch?

1670593955030.png

Back