Wat is nou het meest betrouwbare opslagmedium voor je muziek?

Bass

Gepokt en gemazeld
[Ik weet eigenlijk niet onder welk onderwerp dit moet]

Mijn harddisk wordt alweer een jaartje ouder en ooit zal hij de geest geven (heb al een paar bad sectors). Nu heb ik een 2e externe HD gekocht om mijn muziek op te slaan maar goed, ook weer techniek dus nooit 100% betrouwbaar...

Wat is nou het MEEST betrouwbare opslagmedium voor je kostbare (je eigen muzieknummers) data ?

1 CDR's niet, want na verloop van tijd vertonen ze heel vaak storingen/beschadigingen/dropouts e.d.
2 DAT ook niet, want die zijn vaak niet compatibel met verschillende machines, 1 vouwtje en je hebt dropout..
3 HD's zijn nooit 100% betrouwbaar eiguluk.
4 Minidisk, tja datacompressie en soms ook dropouts, lange termijn niet echt bekend bij mij
5 DCC ......
6 DVD zie 1?
7 ZIP zie 3
8 JAZ zie 3

....iemand suggesties??

Het zal ongetwijfeld beter kunnen, maar ik sla de muziek op op DCC en de bijbehorende files (.all, .mid, enz.) blijven op m'n (2e) HD. Deze HD wordt regelmatig gebackupped met een HP tapestreamer.

Ik heb (nog) geen last van verliezen o.i.d.

Een solid state HD?

Betaal je wel de hoofdprijs voor.

Het is ook een kwestie van er netjes mee om gaan.

Plastic dingen moet je nooit in de zon leggen.
Magnetische dingen nooit bij een speaker.
En dingen die kunnen slijten moet je nooit te lang aan laten staan.

Maar DVD is het goedkoopst backuppen en het gaan redelijk lang mee.

Casettebandje

smartmedia cards etc? dat niet iets? flashdrives (usb)? lijken me ook goed. hebben geen last van magnetisme geloof ik en ook geen batterijtje nodig...

Idd mod drive kunt je beste gebruiken..

Attachments

• mo-drive.gif
    mo-drive.gif
    21 KB · Bekeken: 97
Nou, ik maak regelmatig back-ups van muziek, maar ook van andere bestanden, gewoon op CD. Als je deze gewoon goed opbergt, niet te warm en niet te koud, gewoon in een jewel box in de kast, gaan ze jaren mee.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Nou, ik maak regelmatig back-ups van muziek, maar ook van andere bestanden, gewoon op CD. Als je deze gewoon goed opbergt, niet te warm en niet te koud, gewoon in een jewel box in de kast, gaan ze jaren mee.

jajaja maar wat nou als bass over ongeveer 80 jaar (facelift en dat soort dingen) zn kleinkleinkinderen een stukkie house uit zijn tijd wil laten horen.
Doet die cdr het echt niet meer hoor. Opa wat is CDr???? Opa wat is house????

De vraag is ook natuurlijk of MOD dan nog bestaat.

Maar ik blijf erbij dat MOD nog steeds nummero uno is als het gaat om betrouwbaarheid.
Tkost wel een paar centen maar je moet wat over hebben voor je kleinkinderen. Toch?8)

Doet die cdr het echt niet meer hoor. Opa wat is CDr???? Opa wat is house????
Tja, dat is natuurlijk de kern van de zaak. Ik heb pas nog eens een cassettebanje beluisterd van een beroerde opname van mijn gitaarspel van zo'n twintig jaar geleden. Eventjes leuk, maar toen snel dat bandje gedumpt.

Hoe lang wil je de boel bewaren? 10 jaar lijkt me dan toch al redelijk lang. Na die tijd is je smaak veranderd, je apparatuur behoorlijk veranderd, de hele wereld behoorlijk veranderd. En wie vind die polygoon filmpjes van 20 jaar geleden die je af en toe nog eens op tv ziet nou echt leuk?

Je kunt ook mp3tjes van jezelf over het internet verspreiden.

Reken maar dat die dan over 10 jaar nog wel te vinden zijn her en der.

Origineel geplaatst door fuse
Je kunt ook mp3tjes van jezelf over het internet verspreiden.

Reken maar dat die dan over 10 jaar nog wel te vinden zijn her en der.

je gaat me toch niet vertellen dat jij hier over 10 jaar ook nog bent8)

Origineel geplaatst door Errol
je gaat me toch niet vertellen dat jij hier over 10 jaar ook nog bent8)

Ff nokken Errol, we zitten niet allemaal zo dicht tegen de VUT aan als jij :D

Het probleem is, misschien leeft je medium (nee, niet Jomanda... ;) ) dan wel ontzettend lang - laten we zeggen tientallen jaren... maar waar ga je het mee afspelen?

Met het apparaat waarmee je het hebt opgenomen? Laten we stellen dat dit apparaat het nog doet (onwaarschijnlijk, maar "for the sake of example"). Waar ga je dat ding dan op aansluiten? Denk aan het trieste lot van de MFM harddisk interface, ISA of VESA LOCAL BUS slots, die wildgroei aan SCSI stekkers ... kortom je begrijpt me?

... en denk ook maar niet dat je dan nog zo'n afspeler tegenkomt in de winkel. Voorbeelden?
Betamax, Laserdisc, 8-Track (de broer van 6-Trak...), Iomega Jazdrive - m'n punt is helder...

In deze technology-driven maatschappij leeft een standaard nooit lang. Dus over 50 jaar kan je het schudden om aan te komen met je USB of Firewire stekkertje, om dus maar niet te praten van zipdisk, DCC of whatever.

Ach, als jouw muziek nou het ergste was (niet persoonlijk opvatten :D) - ik heb wel eens begrepen dat alle research-informatie van de Apollo maanmissies op een niet langer in te lezen backup-tape formaat staan.
Dus willen we weer naar de maan moeten we alles opnieuw uitvinden! :z
Urban Legend?

Ik denk dat het beste is je muziek iedere keer over te zetten naar een HD en af en toe een backupje te maken. Als je een nieuwe harde schijf koopt, je muziek daar weer opzetten.

Ik ben bang dat je ultieme oplossing niet bestaat.

Origineel geplaatst door Hanz
Het probleem is, misschien leeft je medium (nee, niet Jomanda... ;) ) dan wel ontzettend lang - laten we zeggen tientallen jaren... maar waar ga je het mee afspelen?

Met het apparaat waarmee je het hebt opgenomen? Laten we stellen dat dit apparaat het nog doet (onwaarschijnlijk, maar "for the sake of example"). Waar ga je dat ding dan op aansluiten? Denk aan het trieste lot van de MFM harddisk interface, ISA of VESA LOCAL BUS slots, die wildgroei aan SCSI stekkers ... kortom je begrijpt me?

... en denk ook maar niet dat je dan nog zo'n afspeler tegenkomt in de winkel. Voorbeelden?
Betamax, Laserdisc, 8-Track (de broer van 6-Trak...), Iomega Jazdrive - m'n punt is helder...

En daar kom ik om de hoek kijken.............Want ik heb dan nog alle formaten hier staan.
Tuurlijk zit ik dan allang in de vut in spanje op een berg maar als nokey"ia" dan onder druk van zn kleinkleinkinderen zn muzakjes MOET laten horen om te bewijzen dat die toen een echte Macbeth had komt die toch weer naar mij.
Waarna ik voor een woekerprijs (afhankelijk van de wanhoop van de klant. bij meer dan 5 kleinkinderen gaat de prijs omhoog) zn formaat omzet in de allernieuwste 3-4dimension chip die die in zn voorhoofd heeft laten instralen.

Zit er tenminste eindelijk iets in, toch nokey? 8)

Origineel geplaatst door Hanz

In deze technology-driven maatschappij leeft een standaard nooit lang. Dus over 50 jaar kan je het schudden om aan te komen met je USB of Firewire stekkertje, om dus maar niet te praten van zipdisk, DCC of whatever.

Oh jamaar ik heb het meer over 10-20 jaar dan over 50-80 jaar eigenlijk....
Qua techniek zien we dan wel weer..

En IDD, mijn muziek is echt niet geniaal ofzo :D maargoed, dat is maar weinig muziek.;)

Je kan de vraag ook opentrekken naar opslag van data. De meeste van m'n synths werken met 720 Kb floppies. Sommige diskettes zijn toch al een jaar of 14 oud en werken nog, maar vroeger of later zal dat fout gaan. Op dit moment kan je nog moeilijk aan die DS/DD-tjes geraken. Voorlopig kan ik nog goed werken via DS/HD (1.4 Mb) formaat, maar ook dat medium is begonnen aan zijn terugtocht.

Hoe ga je over 10 jaar je geluidenset uit de W30 opslaan of die databestanden uit de SY99? Ja ... OK ... via de PC en dan zitten we weer op het originele pad ... maar als je geen PC hebt of wenst te gebruiken?

En wat met het bestaan van de smartmediakaarten. Tegenwoordig is dat het medium bij uitstek, maar is dat nog steeds zo over 10 jaar?

:doei:

Origineel geplaatst door Errol
En daar kom ik om de hoek kijken.............Want ik heb dan nog alle formaten hier staan.
Tuurlijk zit ik dan allang in de vut in spanje op een berg maar als nokey"ia" dan onder druk van zn kleinkleinkinderen zn muzakjes MOET laten horen om te bewijzen dat die toen een echte Macbeth had komt die toch weer naar mij.
Waarna ik voor een woekerprijs (afhankelijk van de wanhoop van de klant. bij meer dan 5 kleinkinderen gaat de prijs omhoog) zn formaat omzet in de allernieuwste 3-4dimension chip die die in zn voorhoofd heeft laten instralen.

Zit er tenminste eindelijk iets in, toch nokey? 8)

Er zit ook wel wat in je verhaal, want die woekerprijzen komen me van jou wel bekend voor ja :D

Gewoon zorgen dat je beste muziek op vinyl of cd uitgebracht wordt.
Of koop goeie dure A-merk CD-R's. Maak van elke cd 2 exemplaren en zet er een datum op.
Kopieer ze dan om de paar jaar en gooi de oude weer weg.

Back