Video film bij je muziek trek HD 1080 24p of 60i

r2o

0906 d's een lekker synth
Waarschijnlijk ligt dit niet zo voor de hand om op een muziek forum het te hebben over High definition 1080 progressief scan 24p en interferent 60i tot dat je een videofilmpje wilt maken bij je master trek ala MTV en ander music programma's. waar moet je op letten wat wil je?

Wil je het oubollig er laten uit zien of wil je het als een stil staand beeld hebben.de brightest colours hebben ze allemaal (hangt natuurlijk af van het merk en type). hier zijn een beetje de oplossingen. (in deze oplossingen wil ik geen discusie starten als bijvoorbeeld digtaal tegenover analoog)

1.
de meeste mensen hebben het over 24p progresief scan. wat is dat nou eigenlijk en is het geschikt voor jou musicvideo: is het de shit!!!!
progresief scan is eigenlijk zoals je een vroeger een filmprojector zag het knippert en dat 24 beeldjes per seconden. Waarom 24 beeldjes per seconden, is vroeger gekomen om zoveel mogelijk minuten op een band te krijgen zonder dat het je stoort dat het lossen beeldjes zijn. ze hadden ook 30 beeldjes kunnen nemen. maar dan heb je heel wat minder minuten opnamen en is dus voor een film erg prijzig. vandaar dat ze hadden uitgevonden dat het menselijk oog niet zo snel reageert als bijvoorbeeld een kip en dat maakt het voor een producent van een film behoorlijk goedkoper dan dat we een kip zouden zijn.

2.
tegenwoordig zijn de meeste videocamera's 1080 24p of 60i. nu ga ik het hebben over deze 60i 1080 variant. deze variant is een versie die 1080 lijnen hebben maar niet 1080 lijnen tegelijk ververst. nee deze variant ververst 30 keer de helft van 1080 dus 540 lijnen per seconden. dus 2x 30 x 540 lijnen nu lijkt het weinig 540 lijnen maar dat is het niet echt hoor. het is eigenlijk een half keer (gevoelsmatig) zo snel als 24p. deze lijnen zitten ook niet op de helft van het beeldscherm, ze zijn genummerd oneven en even nummers en worden dus ververst om het nummer even oneven en dat 60 x per seconden zeg ik nog maar eens even. snappen jullie het nog??? nu bestaat er ook een variant van 540p

3.
720p of progresief scan wat is dit nu weer. 720p is dus 720 lijnen 24 beeldjes per seconden. in een keer ververst. en daarom ook gewoon full high definition. maar hebben niet zoveel lijnen. als we straks in het startrek tijdperk zijn en we hebben tv schermen van 60 inch dan gaat 720p toch wel schelen om dat ze niet zoveel lijnen hebben maar tot 80 cm kan ik me het niet voor stelen dat je het merkt.

4. nu heb je ook nog 60i cinema fx zoals de eerst sony fx1 had. wat is dat nu weer cineframe 24p
cineframe is een fx van 60i volgens mij werkt het zo. een beeld wordt omde beurt ververst oneven en dan even nummers daarna wordt er een frame tussen uit gehaald waardoor je het knipper effect krijgt. het is dus geen software die dit maakt maar er wordt een vol beeldje over geslagen om het beeld te krijgen. je moet trouwens wel goed kijken anders zie je het niet :D

wat kan je hier nu mee:
je zou kunnen zeggen dat wat jij wilt moet je kopen of huren omdat je de boel zo kan verdraaien zodat het altijd precies is wat jij zoekt. ik ga een voorbeeld geven waar in je kan zien waar aan het schort
(goeie)stelling
hd 1080i is minder goed want het geeft geen film kwaliteit het is een veel te stil beeld.
hd 1080p is een fx waar bij je 100 hz tv verandert in een 24 hz tv

denk dat het enige juiste antwoord kan zijn

als je graag wilt rijden in een 1964 Ferrari (24 progresief scan)omdat je het geluid zo lekker vind en de bekleding en de cockpit snelheidsmeters te gek vind kan je moeilijk gaan zeggen dat die gene dat niet mag vinden, aan de andere kant super snel wilt rijden en je koopt een Ferrari van 2011 (60 interferent)omdat je lekker hard wilt gaan kan ik die persoon ook moeilijk ongelijk geven. want 300 rijden met een Ferrari uit 1964 is niet mogelijk. maar ja 24 beeldjes per seconden is al 250 kilometer per uur in hd kwaliteit.

of wacht met een video maken tot 1080 60p maar dat is dan weer geen film imitatie.

andere suggesties

Laatst gewijzigd:
wat een chaos verhaal... je hebt ergen de klok horen luiden maar weet duidelijk niet waar de klepel hangt...

om te beginnen met je eerste vraag, geen van deze is geschikt voor je video op MTV omdat MTV in PAL uitzendt. Digitaal: 720x576, 25 frames per seconde. Progressive of INTERLACED maakt niet uit. Dat doet de camera. Je TV is altijd interlaced, hij speelt eerst de oneven beeldlijnen af (field 1) dan de even (field 2).

Er zijn zelfs 2 soorten interlaced. Bij de originele interlaced versie is er een tijdverschil tussen de opname van field 1 en field 2 (50i), bij een tweede versie is door de trage snelheid van tape gekozen om progressive beelden op een interlaced tape op te slaan.
Field 1 en 2 zijn dus tegelijkertijd opgenomen (rolling shutter problemen daargelaten) maar worden wel interlaced op tape gezet.

Als je rare snelheden gaat draaien met je camera zal je het op een of andere manier in dit formaat moeten passen. Nog meer gezeik.

Je hersens stoppen met het waarnemen van losse beelden boven de 20 Hz (20 fps).
Alle bioscopen vertonen nog op 24 fps. 25 fps of 30 in o.a. de VS komt omdat het signaal gemoduleerd is op de golf van de netspanning (50 Hz in europa, 60 Hz in de VS).

Het beste is dus om te kijken op wat voor formaat je gaat vertonen en daar dan zo dicht mogelijk bij te blijven in het gehele proces.

Er klopt geen reet van de info in de eerste post, vooral de termen en het jargon niet.

Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen dus ik zou zeggen: gewoon negeren.

Het beste is dus om te kijken op wat voor formaat je gaat vertonen en daar dan zo dicht mogelijk bij te blijven in het gehele proces.

Precies. Liefst draaien voor met het uiteindelijke doel voor ogen. Dus interlaced voor tv, progressive voor computer (youtube e.d.). En als je het niet weet, schiet dan maar 1080 25p, of 720 50p, dan heb je goed genoeg bron materiaal om te 'downconverten' naar PAL 576i, het MTV formaat.

Maar nogmaals, frame rate is niet het enige wat de 'filmlook' geeft. Resolutie (bijvoorbeeld 4.5K, 4K, 3K, 2K) is ook van invloed. En dan heb je ook nog zoiets als chroma subsampling, exposure latitude, etc... Om nog maar niet te spreken van lensen, CCD of CMOS, en nog een hele boel meer... Voor mij in ieder geval te veel om iets zinnigs over te zeggen. Op het bedrijf waar ik werk zijn nu een aantal gelauwerde cameramannen in discussie over welke digitale camera er gekocht moet gaan worden en ik begrijp geen donder van waar ze het allemaal over hebben :D

Op het bedrijf waar ik werk zijn nu een aantal gelauwerde cameramannen in discussie over welke digitale camera er gekocht moet gaan worden en ik begrijp geen donder van waar ze het allemaal over hebben :D

gewoon de RED kopen ;)
kost geen r€€t, alles is erop gestandaardiseerd en er gaan gewone 35 lenzen op.

Ja, de Red One zit uiteraard als hoogst haalbare in de discussie, de discussie zelf gaat vooral over dsmc's zoals de Red Scarlet en de Canon D's, die een stuk goedkoper zijn en dus interessant. Mij maakt het niet uit, ik monteer alleen maar en doe zelf nauwelijks colour grading dus ik vind ik 't allang best.

Ja, de Red One zit uiteraard als hoogst haalbare in de discussie, de discussie zelf gaat vooral over dsmc's zoals de Red Scarlet en de Canon D's, die een stuk goedkoper zijn en dus interessant. Mij maakt het niet uit, ik monteer alleen maar en doe zelf nauwelijks colour grading dus ik vind ik 't allang best.

ehm wacht maar tot je het materiaal in moet laden dan :D

Daar heb je nou stagiaires voor :) Dan haal ik wel een keer koffie voor 'm, in plaats van andersom :D

Maar inderdaad, vanwege file conversie ben in de cc lijst van de discussie terecht gekomen. Maar 't maakt allemaal niet zo veel uit, ik importeer toch alles in lage resolutie dus ik ben altijd tijd kwijt. Er zijn wel van die handige JVC cameratjes, die in een voor FCP geschikte codec (ProRes 422) opnemen, daar hebben we er twee van. Maar da's meer voor dingen die snel-snel moeten, daar ga je geen speelfilm op draaien.

Daar heb je nou stagiaires voor :) Dan haal ik wel een keer koffie voor 'm, in plaats van andersom :D

pas maar op, straks zijn ze niet meer achter de machine weg te slaan ;)
'k denk wel dat je er nog een bij mag nemen met al dat gedoe wat je hebt met het red materiaal...

zit je nog bij Dave S. trouwens?

Ja ik zit daar nog steeds idd, maar gelukkig niet meer in de 3-machine montage :D

Ik zou niet weten wat de workflow is met Red. Is 't erg omslachtig ja? Omzetten naar prores en dan scalen dacht ik...

edit: sterker nog, volgens mij maakt de Red One al referentie QT's voor fcp?

Laatst gewijzigd:
Ja ik zit daar nog steeds idd, maar gelukkig niet meer in de 3-machine montage :D

ah hehe beter!!

Ik zou niet weten wat de workflow is met Red. Is 't erg omslachtig ja? Omzetten naar prores en dan scalen dacht ik...

edit: sterker nog, volgens mij maakt de Red One al referentie QT's voor fcp?

ja hij maakt een soort van referentie QTs aan alleen is het een ramp om als je er eenmaal mee gemonteerd hebt, ze weer aan de ruwe files te linken...
...voor de stagiaire ;)

Op het bedrijf waar ik werk zijn nu een aantal gelauwerde cameramannen in discussie over welke digitale camera er gekocht moet gaan worden

Laat ff weten als ze er uit zijn aub,..
en watvoor budget praten we dan?
Ik neem aan dat Red als hoogst haalbare er niet in zit? Of wel?
Want in dat geval heb ik echt niks aan die info! :D

Laat ff weten als ze er uit zijn aub,..
en watvoor budget praten we dan?
Want in dat geval heb ik echt niks aan die info! :D

de red one kost rond de 20.000 € voor de body...
de canon D5 slechts 2000.
er komt straks een scarlet (als ze 'm niet weer terughalen) die rond de
7000 gaat kosten.

't blijven allemaal video camera's met een erg 8 bit gevoel maar grote CMOS dus kleine scherpte diepte.
De red one is flink gehyped waardoor hij erg goed ondersteund wordt.

ik ben niet zo van die knauwende Amerikaanse woorden zoals Progressive of interlaced termen. kan best op jou werk heel in zijn natuurlijk. Maar dat is jou werk. Ik probeer het simpel en Nederlands te houden voor de gewone Jips en Jannekkes onder ons :D . Hou lang zou het nog duren voor mtv in hd wordt uitgezonden hoe lang gaat het nog duren voor alle kanalen hd uitzenden ( ik ben best progressief ingesteld maar ik denk nog een jaar of 3 en alle zenders uit zenden in HD, dus zo gek vind ik het niet om het er over te hebben, je mag natuurlijk zeggen dat het totaal nergens op slaat en me links wil laten liggen mij best. Maar als je een muziekje maakt hoort daar (al tijden ) gewoon een video clip bij. anders tel je niet meer mee. Over wat nu de standaard moet worden ben ik natuurlijk niet de gene die dat beslist ( ik denk dat het niemand gaat worden te veel biljarden) dus de gemakkelijkste en de gene die de minste band breedte vergt gaat winnen. (dat zou 1080i60 zijn dus :) . ik geloof zelfs dat 1080p24/25/30 niet eens door de hedendaagse kabel kan dus dat wordt het dus niet, of kabel is verouderd dat zou ook nog kunnen. dan zou het met een schotel moeten, maar niemand wil een schotel op zijn dak of mag dat niet of heeft geen dak. al die verschillend formaten het zou verboden moeten worden, wie heeft daar wat aan.

ik wil het niet over geld hebben (verwant aan materiaal)want je kan er al je geld in kwijt terwijl je al een hd kamera koopt voor 200 euro
anders zitten we zo in een discussie over canon tegen sony en over drie jaar philips.

Ik weet het niet, is niet mijn pakkie an. Maar nee, ik denk dat de One of Epic geen optie zijn. Ik ben geen producent dus ik weet niet waar het omslagpunt ligt maar ik denk dat je dan net als bij 35mm beter kunt huren, met alle voordelen van dien (aanschaf, verzekeringen, support).

Maar misschien (wederom, voor mij is het gissen) zijn de dsmc's wel een optie voor als je normaal wel al op bijvoorbeeld digibeta of xdcam draait, voor kleinere producties zoals videoclips, tv series en budget films. Dat is in ieder geval wel waarom Red met de Scarlet op de proppen komt, camera's zoals de Canon d5 zijn nu erg populair bij independents.

ik ben niet zo van die knauwende Amerikaanse woorden zoals Progressive of interlaced termen.

Jij begint erover :D Het is wat het is. Jij hebt het toch ook over attack, decay en release, of bedenk je daar Nederlandse termen voor waardoor niemand je begrijpt? Maar ik wil het best over progressief en doorwoven hebben als je dat liever hebt, alleen is dat zo lastig als je die termen als verdere referentie wil gebruiken.

Ik weet trouwens nu al niet zo goed wat je met je verhaal wil :D De enige mogelijke vraag die ik eruit kan halen is 'in welke resolutie kan ik het best een videoclip opnemen?'.

Als je nu een videoclip draait, draai je die volgens de uitzend normen van nu, niet die van over 3 jaar. Op dit moment heb je twee opties, tv en internet (want er is meer op de wereld dan alleen MTV). TV is interlaced (doorwoven), ook HD uitzendingen. Computers zijn progressive (progressief), dus aanleveren voor internet doe je in progressive scan.

Als je voor allebei die 'kanalen' wil aanleveren, dan film je het best in de voor jouw camera hoogst mogelijke resolutie, wat waarschijnlijk 1080 25p zal zijn (50p zou beter zijn maar het lijkt me sterk dat je als consument zo'n camera hebt). 1080 50p is trouwens in tegenstelling tot wat jij zegt het zwaarst qua bandbreedte, vandaar ook dat dat niet wordt uitgezonden. Wordt zo lastig, dan gaat je tv beeld stotteren als je door diezelfde kabel je mailtjes wil binnenhalen ;) 1080p kom je alleen op BlueRay en HD DVD tegen. Maar desondanks, videoclipje opnmen en 1080 25p, dan kun je altijd nog omlaag naar bijvoorbeeld 576i als dat nodig mocht zijn.

Gissen naar de toekomst is zinloos, kabelaars zenden nu uit in een mpeg2 of h264/mpeg4 compressie, dus dat is voor tv uitzendingen in onze huiskamertjes nu het hoogst haalbare. En als je het jezelf echt rot wil maken, moet je voor de lol 'ns kijken naar hoe onbeschoft veel codecs en wrappers er tegenwoordig zijn voor beeld... Dan is de onduidelijkheid rondom 1080/720/576 25/30/50/60 interlaced/progressive nog te verwaarlozen...

Soms zou ik willen dat we gewoon weer terug naar analoog gingen, dat was gewoon lekker duidelijk. En binnenkort krijg je puristen die zeggen dat het nog mooier is ook :D

ik ben niet zo van die knauwende Amerikaanse woorden zoals Progressive of interlaced termen. kan best op jou werk heel in zijn natuurlijk. Maar dat is jou werk. Ik probeer het simpel en Nederlands te houden voor de gewone Jips en Jannekkes onder ons :D .

da's prima maar zorg dan wel dat je geen onzin uitkraamt. want nu lijkt 't er echt op alsof je de termen niet kent EN het niet begrijpt...
Dit soort info is niet voor Jip & Jannekes bedoeld... dan krijg je bv dat bij alle mini DV items bij het Journaal de fields verkeerd om zitten.

Hou lang zou het nog duren voor mtv in hd wordt uitgezonden hoe lang gaat het nog duren voor alle kanalen hd uitzenden ( ik ben best progressief ingesteld maar ik denk nog een jaar of 3 en alle zenders uit zenden in HD, dus zo gek vind ik het niet om het er over te hebben, je mag natuurlijk zeggen dat het totaal nergens op slaat en me links wil laten liggen mij best.

het heeft niks met jouw mening te maken maar dat je niet in een keer een heel land tegelijk een nieuwe TV wil laten kopen. Er wordt sowieso gewacht op een uitkomst van het systeem in de VS zodat we niet weer met 3 verschillende systemen in de wereld blijven hannesen.

Maar als je een muziekje maakt hoort daar (al tijden ) gewoon een video clip bij. anders tel je niet meer mee. Over wat nu de standaard moet worden ben ik natuurlijk niet de gene die dat beslist ( ik denk dat het niemand gaat worden te veel biljarden) dus de gemakkelijkste en de gene die de minste band breedte vergt gaat winnen.

waarom? waar staat dat?

(dat zou 1080i60 zijn dus :) .

waarom is dat de makkelijkste? dit is precies een van de dingen die laten zien dat je er geen vertand van hebt.
de i staat voor interlaced. interlaced materiaal is vreselijk om te bewerken. de moderne camera's draaien dat niet en de bioscopen kunnen er niks mee.
interlaced materiaal is een oude video truuk om de datastroom te verkleinen en vloeiender beeld te hebben.

ik geloof zelfs dat 1080p24/25/30 niet eens door de hedendaagse kabel kan dus dat wordt het dus niet, of kabel is verouderd dat zou ook nog kunnen. dan zou het met een schotel moeten, maar niemand wil een schotel op zijn dak of mag dat niet of heeft geen dak. al die verschillend formaten het zou verboden moeten worden, wie heeft daar wat aan.

fantastisch verzonnen m aar waar heb je dit vandaan? heb je de snelheid gemeten? heb je wel eens van compressie gehoord?
al deze formaten zijn kleiner dan dan de 1080i60 waarvan jij zegt dat 't 't gaat worden...

ik wil het niet over geld hebben (verwant aan materiaal)want je kan er al je geld in kwijt terwijl je al een hd kamera koopt voor 200 euro
anders zitten we zo in een discussie over canon tegen sony en over drie jaar philips.

wat noem je een HD camera dan? ben ik benieuwd waar je een full HD camera kan kopen voor 200€

Ik weet het niet, is niet mijn pakkie an. Maar nee, ik denk dat de One of Epic geen optie zijn. Ik ben geen producent dus ik weet niet waar het omslagpunt ligt maar ik denk dat je dan net als bij 35mm beter kunt huren, met alle voordelen van dien (aanschaf, verzekeringen, support).

jij moet er toch mee werken? ik zou 't maar even checken...

huren lijkt mij zeker ook beter. dan blijft alles up to date en als 't kapot gaat op de set krijg je meteen vervanging.
tenzij je wilt experimenteren met de camera is huren best goedkoop (en zelfs als je wilt klooien met een red is camelot bv best bereidwillig om je er een te lenen)

Maar misschien (wederom, voor mij is het gissen) zijn de dsmc's wel een optie voor als je normaal wel al op bijvoorbeeld digibeta of xdcam draait, voor kleinere producties zoals videoclips, tv series en budget films. Dat is in ieder geval wel waarom Red met de Scarlet op de proppen komt, camera's zoals de Canon d5 zijn nu erg populair bij independents.

alleen die grote chips maken 't al gigantisch veel mooier dan digibeta. xdcam is helemaal crap, zeker in HD dan is digi ten minste nog 10 bit video (de enige nog steeds trouwens)...

Ik weet er verder niks van maar op mn xbox kan ik een full hd filmpje huren en streamen zonder dat mn mail of dit vrolijke forum happert.

jij moet er toch mee werken? ik zou 't maar even checken...

Met 'pakkie an' bedoel ik 'het is niet mijn investering'. Maar ik zal nog 'ns goed kijken naar de verschillen in workflows, ja.

Ik weet er verder niks van maar op mn xbox kan ik een full hd filmpje huren en streamen zonder dat mn mail of dit vrolijke forum happert.

Dat zal inderdaad niet snel gebeuren, vandaar de knipoog. Maar het lijkt me wel zo dat niet alleen het ontbreken van standaardisering bepaalde ontwikkelingen op het gebied van full HD uitzendingen tegenhoud, maar ook de bandbreedte die die streams kosten. Ik meen me zo nog vaag te herinneren dat men er gek van opkeek dat tele2 (toen nog versatel) een paar jaar geleden besloot om over ADSL digitale televisie te leveren.

Laatst gewijzigd:
Back