Waterschade Studio wat te doen...??

Digimod

Really cool stuff
Beste Forumleden

Heb een tijdje geleden waterschade gehad in de studio, nu is het touwtrekken
begonnen over schade en de kosten.
Zoals het nu is moet alles worden schoongemaakt en nagekeken worden
en eventueel onderdelen moeten worden vervangen.
De kosten van het schoonmaken komen bij veel instrumenten boven
de dagwaarde uit.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken , de verzekering
van de wederpartij die ik aansprakelijk heb gesteld gaat ervan uit
dat het apparatuur vrij oud is en intensief is gebruikt en zo tot
een laag bedrag zal komen..

Oorzaak

Door het plaatsen van een CV ketel was het noodzakelijk om diverse
gaten te boren voor een rookgasafvoer door het dak naar mijn badkamer.
Hierbij is tijden het boren een deel van een elektrabuis geraakt,
vervolgens is door deze elektrabuis water gestroomd ( dit water was
afkomstig van de boor ) en heeft zich een weg gebaand door deze buis
naar diverse gedeeltes van mijn muziekstudio.

Alvast Bedankt

Attachments

• stu2.jpg
    stu2.jpg
    92 KB · Bekeken: 128
Laatst gewijzigd:
Nee het is geen sneeuw maar het wit op de foto's is gekomen
door een combi van water, gruis, kalk en slijpsel..

Attachments

• stu3.jpg
    stu3.jpg
    64,9 KB · Bekeken: 99
...gecondoleerd...

volgens mij kan je het vergeten, hope for the best, expect the worst!

suc6

=( gem zet het op een janken bij deze verschrikkelijke beelden...

Ik zou in ieder geval beginnen met het laten taxeren van zowel de waarde van je apparatuur als de schade.
Hoe dit bij apparatuur is, weet ik niet, maar bij oude auto's is het iig zo dat je met een taxatierapport in de hand de dagwaarde kunt overrulen. Wel is het zo dat het (bij auto's iig) weinig nut heeft om het ding te laten taxeren als er al sprake is van schade.

Eventueel kun je ook nog wat proberen te beuren van je inboedelverzekering (waterschade is met een dergelijke verzekering ook gedekt), alleen moet je dan je polisvoorwaarden er eens goed op naslaan of daar uitzonderingen/restricties in opgenomen zijn qua "bijzondere" apparatuur.

Heb je toevallig een rechtsbijstandverzekering ?

Origineel geplaatst door gemmetje
=( gem zet het op een janken bij deze verschrikkelijke beelden...

Ik zou in ieder geval beginnen met het laten taxeren van zowel de waarde van je apparatuur als de schade.
Hoe dit bij apparatuur is, weet ik niet, maar bij oude auto's is het iig zo dat je met een taxatierapport in de hand de dagwaarde kunt overrulen. Wel is het zo dat het (bij auto's iig) weinig nut heeft om het ding te laten taxeren als er al sprake is van schade.

Eventueel kun je ook nog wat proberen te beuren van je inboedelverzekering (waterschade is met een dergelijke verzekering ook gedekt), alleen moet je dan je polisvoorwaarden er eens goed op naslaan of daar uitzonderingen/restricties in opgenomen zijn qua "bijzondere" apparatuur.

Heb je toevallig een rechtsbijstandverzekering ?

Mijn verzekering dekt dit helaas niet omdat de oorzaak van
buiten komt, het boren is vanaf het dak door het plafon naar de badkamer gegaan.
Ik heb daarom de veroorzaker aansprakelijk gesteld voor de gemaakte schade.

Ik zou m'n meest waardevolle spullen gelijk dezelfde dag van waterschade nog openschroeven en alles drogen.
Das wel een heel klusje, aangezien je ook aan de binnenkant alles echt mot loshalen.
Maar ach, het kost je in iedergeval geen geld. Denk dat je de meeste aparaten zo wel kan redden, tenzij er stroom op stond en er kortsluiting is ontstaan.

Hier is wel een grove fout gemaakt bij het beoordelen van de situatie,
misschien dat hier weer andere regels voor gelden.
Ze zijn door de elektra gegaan toen ik de studio inkwam was de hele vloer
onderwater als er nog maar een beetje stroom op had gestaan dan zat ik
hier niet meer...

Origineel geplaatst door sander
Ik zou m'n meest waardevolle spullen gelijk dezelfde dag van waterschade nog openschroeven en alles drogen.
Das wel een heel klusje, aangezien je ook aan de binnenkant alles echt mot loshalen.
Maar ach, het kost je in iedergeval geen geld. Denk dat je de meeste aparaten zo wel kan redden, tenzij er stroom op stond en er kortsluiting is ontstaan.

Heb wel Service Connection gebeld in Hilversum maar die vertelde mij dat
bij de meeste apparatuur op den duur roest en corrosie zal ontstaan ook
al maak je alles goed schoon.

dus hellemaal 100% zal alles niet meer worden...

Origineel geplaatst door Digimod
Heb wel Service Connection gebeld in Hilversum ...

Doen zij misschien ook schade-taxaties ? Je staat ongetwijfeld sterker in een strijd tegen een verzekeringsmaatschappij met een taxatierapport in de hand.

beste digimod:

- welke hoedanigheid heeft de tegenpartij: is hij de eigenaar of huurder of een werkman die jij in dienst hebt genomen?

Als het de eigenaar of een huurder is, gelden de volgende regels:

het betreft m.i. hier een objectieve aansprakelijkheid: jij moet slechts je schade bewijzen, aangezien jij die werken niet aan het uitvoeren was, en jij moet evenmin bewijzen dat er fouten zijn gemaakt.

Het is niet zoals in het verkeersrecht dat je de fout van een andere automoblist, de schade, en het oorzakelijk verband moet bewijzen.

De verzerkeraar van de tegenpartij moet jou dan uitbetalen, en eventueel regres uitvoeren van zijn eigen klant als hij grove fouten heeft gemaakt.

Op jouw rust alleen de schade-beperkingsplicht, dwz. de schade die je hebt geleden tot het minimum beperken, zoals het schoonmaken enz...

Maar allereerst zou ik toch via jouw eigen huurdersverzekering DRINGEND een PV. van vaststelling laten doen, zodat later de omvang van de schade niet kan betwist worden.

Als je nu al onmiddellijk op eigen houtje al begint te herstellen enz... kan men de omvang ervan betwisten.

Vaakgebruiken verzekeringen het argument van , oud, afgeschreven instrument.

Als het bekende vintage spullen zijn, volstaat het literatuur erover te verzamelen, en als zij uiteindelijk toch niet akkoord gaan, blijft er voor jou slechts 1 oplossing over.

De schadelijder heeft het recht om ipv. geld te eisen, "het herstel in de vorige situatie"te vorderen, dwz. eisen dat de verzekering alle apparaten door identieke apparaten gaat vervangen, dus, zelfde bouwjaar, zelfde kleur enz...

Dit is een algemeen beginsel in schaderecht: nl. INTEGRALE schadevergoeding, in geld of materialen.

In de praktijk gaat hun dat natuurlijk veel meer kosten, en gaan ze toch proberen een goed akkoord te sluiten met jou.

Als het een werkman is, die jij in dienst hebt genomen, wordt het heel erg moeilijk, want dan moet jij een en ander bewijzen.

Succes

EF

Origineel geplaatst door EternalFall
beste digimod:

...

EF

Wat een duidelijk verhaal ! dank !

:okdan:

en nog goed nieuws voor digi ook !

Mijn dank is groot :halleluja

Als je nu al onmiddellijk op eigen houtje al begint te herstellen enz... kan men de omvang ervan betwisten.

Ik heb zoveel mogelijk foto's genomen , ook de woningbouw is op de hoogte
van de schade maar heeft verder niets ondernomen.

Als het een werkman is, die jij in dienst hebt genomen, wordt het heel erg moeilijk, want dan moet jij een en ander bewijzen

De woningbouw is de opdrachtgever, Gasservice de uitvoerder deze heeft op zijn buurt
weer opdracht gegeven aan een bedrijf die betonboringen doet.

Dan mag het zeker geen probleem zijn:

Als je echt op veilig wil spelen, zo snel mogelijk een aangetekend schrijven aan de woningbouw.

In de brief moet komen:

* Bevestiging van eventuele melding van de schade die je eerder telefonisch hebt gedaan.
* De aard en omvang van de schade ( gedetailleerd)
* een raming maken van de schade, en uitdrukkelijk voorbehoud maken om de schade nader te begroten.
Ps. schade bestaat uit een materiële en morele post. De materiële schade zelf kan onderverdeeld worden in:

- de vervangingswaarde van de apparaten
- de dervingsduur ( periode waarin je de apparaten niet hebt kunnen gebruiken.
- inkomstenverlies, als je kunt aantonen dat je door die schade projecten, niet op tijd hebt kunnen afmaken, of eventueel hebt kwijtgespeeld.
-de schade aan muren, behangpapier enz....

Morele schade speelt in dit geval niet tenzij het unieke en onvervangbare instrumenten betreft.

* de fotos
* naam en adres van jouw verzekering
* Uitnodiging om de schade visueel vast te stellen, in jouw aanwezigheid

Dit is de pre-fase: maar als je dit allemaal gedaan hebt, zal je raadsman je wel dankbaar zijn dat je hem een stevig dossier in handen geeft, mocht er uiteindelijk geen minnelijke afhandeling tot stand komen.

Ps. Alle telefonische mededelingen met de tegenpartij later per brief bevestigen, altijd!

Nogmaals succes!

EF

Morele schade speelt in dit geval niet tenzij het unieke en onvervangbare instrumenten betreft

de Kurzweil k250 is vrij uniek , ik weet niet of deze onder Morele schade valt..

Ik geloof dat ik al een heel stuk verder kan komen met deze tips.

Bedankt :okdan:

Iets kan uniek zijn door bijvoorbeeld:

* een voorwerp uit een erfenis: het uniek karakter ervan is dat dit voorwerp het bezit was van een geliefde ( vader, moeder, grootvader enz...)

* een bijzondere reeks in een verzameling: bijvoorbeeld een verzameling van voorwerrpen 1 tot 10 genummerd, en enkele voorwerpen daaruit zijn onherstelbaar of vernietigd.

* een signature reeks

Er moet met andere woorden iets emotioneels bij betrokken zijn.

De Kurzweill weet ik niet, maar het lijkt mij in elk geval veiliger voor dat soort "zeldzame"apparaten, alleszins te vorderen dat je geen geld wil, maar wel hetzelfde apparaat.

EF

Ps. houd ons op de hoogte.

Zwaar kut man! Ik hoop dat er nog iets positiefs uitkomt. Sterkte.

tjeemig René, zwaar klote. Ik hoop voor je dat het allemaal goed wordt opgelost.

Back