HiFi Amp of Monitor Amp

Ik heb al een kachel *D

Origineel geplaatst door Javascript
Ik heb wel 2x2 speaker out op m'n eindtrap, zoiets?

idd. Je zal zien dat de absolute 2's per luidspreker 4 aansluitingen hebben. Verbind speaker out A met de bovenste aansluiting, en speaker out B met de onderste aansluiting. (Zie wel dat op je versterker A+B aanstaan.) Hierdoor gaan de lage tonen en de hoge tonen elk apart door de kabel, waardoor er geen interferentie meer is.

artikel op what hi-fi

Thx voor de info!
helder

Origineel geplaatst door LoFiye
Ik heb ook zo'n 'source direct' knopje op m'n ouwe Sony versterker zitten. Ik heb ook overwogen deze versterker voor monitoring te gebruiken, maar ik snap niet helemaal hoe dat moet gaan werken in de praktijk. Zodra ik dat knoppie indruk, dan klinkt alles echt heel droog over m'n (nu nog) hi-fi speakers (het klinkt nergens naar :D ). Zoals verwacht zit er dan totaal geen mooi hoog/laag meer in het geluid. Stel, ik ga aan de gang met een track, en ga flink met de EQ aan de gang om alles weer fris, fruitig en bassy te laten klinken...dan zou dat toch betekenen zodra ik de versterker weer op 'normaal' zet, dat ik dan m'n speakers over de zeik gaan omdat de treble/bass van m'n versterker daar ook nog weer eens bij gaan komen?

Ik weet haast wel zeker dat ik ergens een denkfout maak, want ik weet dat meer mensen passieve monitors gebruiken met een gewone amp die op source direct staat. Ik vraag me alleen af hoe dit in de praktijk werkt. Ik neem aan dat het slappe 'source direct' geluid net zo slap klinkt op hi-fi speakers als op echte passieve monitors, of ga ik hier de fout in? Het lijkt me lastig monitoren zo.

Sorry als ik nu hele domme dingen heb gezegt, maar ik heb geen ervaring met (het gebruik van) monitors. Wat tips zijn zeeeeer welkom :)

dat met die source direct knop.....het is allemaal gewenning hoor, die extra bas en hoge tonen. Net zoiets als een SPL Vitalizer, Aphex Exciter, BBE Sonic Maximizer etc., voordat je het weet ga je "overprocessen" en je went er snel aan, ma.w. je vindt het nog mooi ook... en zodra je weer "kaal" luistert klinkt het voor je gevoel nergens meer naar.

Mijn tip: ga vanaf nu ALLEEN nog maar Source Direct luisteren.....muziek zoals het bedoeld is - puur (voor zover mogelijk dan hè)

Ik klink geloof ik wel als een reclamespotje }:|

PS - je zet "zodra ik de versterker weer op normaal zet" - maar op Souce Direct staat 'ie dus eigenlijk "normaal" (je geluid is "normaal" - er wordt zo min mogelijk mee gerommeld)

Origineel geplaatst door Eclectus
idd. Je zal zien dat de absolute 2's per luidspreker 4 aansluitingen hebben. Verbind speaker out A met de bovenste aansluiting, en speaker out B met de onderste aansluiting. (Zie wel dat op je versterker A+B aanstaan.) Hierdoor gaan de lage tonen en de hoge tonen elk apart door de kabel, waardoor er geen interferentie meer is.

artikel op what hi-fi

lage en hoge tonen gaan gewoon gezellig samen door de kabel ook met biwiren. Pas in de luidsprekerbox worden ze gefilterd en gaan de hoge tonen naar de tweeter en de lage naar de woofer. Als je wilt wat jij voorstelt dan moet je actief filteren (dus voor de eindtrap) en voor zowel de tweeter als de woofer een aparte eindtrap gebruiken. Dan gaan de hoge en de lage tonen wél elk door een aparte kabel van versterker naar speaker.

hey ik heb ze gebiwirded aangesloten, maar het lijkt niet echt te werken, ik heb a+b aangesloten A+B aanstaan, maar het geluid is veel zachter dan single wired (ofzo) ik moet ff m'n amp gaan testen, mischien dat het aan m'n amp ligt.

Heb je geen vergissing gemaakt in de polariteit? alle + met + verbonden, alle - met - ?

@Hazes: ik denk dat we beiden gedeeltelijk gelijk hebben. Het signaal dat terugkomt uit de luidspreker, naar de versterker, da's namelijk al door de crossover gegaan, en dus wel 'gesplitst'. Dacht ik ?

Ik zou gewoon die versterker gebruiken. De ES reeks van Sony is erg goed, zeer goede kwaliteit.:{
Ik ben eens naar een luister sessie geweest, Sony Es versterker, sacd, b&w 802 nautilus. Wat een geluid man!
Als je een paar goede monitoren hebt en je stuurd ze aan met die ES zal daar wel goed geluid uitkomen denk ik.
Je hebt waarschijnlijk ook genoeg betaald voor die ES, dus zonde om hem niet te gebruiken;{

Heb zelf ook een combinatie van een Sony ES versterker en B&W monitors 8)

Cool b&w is gewoon het beste ter wereld! Ooit hoop ik een paar in m'n huiskamer te mogen hebben. Maar ja nu woon ik nog thuis en ben nog maar 19jaar oud.

wist je dat: B&W een Nederlandsche productie is?

Origineel geplaatst door Soundtrooper
dat met die source direct knop.....het is allemaal gewenning hoor, die extra bas en hoge tonen. Net zoiets als een SPL Vitalizer, Aphex Exciter, BBE Sonic Maximizer etc., voordat je het weet ga je "overprocessen" en je went er snel aan, ma.w. je vindt het nog mooi ook... en zodra je weer "kaal" luistert klinkt het voor je gevoel nergens meer naar.

Mijn tip: ga vanaf nu ALLEEN nog maar Source Direct luisteren.....muziek zoals het bedoeld is - puur (voor zover mogelijk dan hè)

Ik klink geloof ik wel als een reclamespotje }:|

PS - je zet "zodra ik de versterker weer op normaal zet" - maar op Souce Direct staat 'ie dus eigenlijk "normaal" (je geluid is "normaal" - er wordt zo min mogelijk mee gerommeld)

Bedankt voor de tip! Voorlopig zal ik het even niet gebruiken, want ik heb na veel wikken en wegen eindelijk een setje monitors in huis. :dubbel: Die ben ik nu even aan het inluisteren :D

Proficiat !! :mega: En ? Is het schrikken, een heel kaal en kil geluid ? Of valt het wel mee ?
(btw, welke merk / type heb je aangeschaft ?)

Back