De anti-trance thread

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Fokov
:biertje:

Kortom, er is trens en er is trance...

daar ben ik het wel mee eens, en dan heb ik het over ESP,Kosmik Comando, Juno reactor, Leviathan en dat soort shit
dat is trance ! (stella van Jam & spoon btw is ook een erg goed trance plaat : een klasieker !)

Check de Dream Injection CD's (duitse verzamelaars) er goed, ook vrij veel trance (maar er staan zelfsracks van Autechre en Speedy J op !) ja sommige zullen dat experimeteel vinden, maar het zijn wel erg trancey mixen

Origineel geplaatst door justin
Ik denk gewoon dat een bepaalde stroming is op gekomen en door veel producers en djs etc.. gewoon uitgemolken is. En de grote massa zijn om het maar zo te zeggen mensen,die volgens mij niet eens muziek kunnen maken,maar alles gewoon lekker met de meute meedoen. Hoe kun je nou eigelijk in een bepaald concept muziek maken,zo van ik ga nu eens een trance track bouwen.

Voor veel mensen is muziek voor de fun,en voor een geselecteerde groep de enige weg op zich te kunnen uiten. Blijkt ook weer dat in het hele r&b wereldje alles te goed gaat,waar gaat het tegenwoordig over geld,vrouwen en stront.
Geboren in de ghetto en nu miljonair,bedoel maar.

De hele uplifting Dutch trance generatie van nu hebben we te danken aan meneer rolo (jawel de rolo van Faithless en producer van Dido) Deze meneer heeft een plaat gemaakt : the QT Quartet - Hold that Sucker down, op deze Vinyl schijf staan een super euforische mix van dit nummer dat insloeg als een bom, toen ik die plaat voor t eerst hoorde (en dus voor t eerst die super brede volle trance sound) vond ik t te gek ! velen waren dat met me eens. Ik heb die plaat toen gekocht in (het toen nog underground platen) zaakje Outland in Amsterdam.

Maar daarna is de kopier bende begonnen, en dat was in eh.... 1994 dat ik die plaat kocht

Origineel geplaatst door cns
Trance tja, het is eigenlijk te vergelijken met opgeklopte melk. Ik meen me te herinneren dat ik ooit nog eens naar een feesie geweest ben in de escape ergens rond '94 met alle mfs knakkers dus PvD, Mike van Dijk

MFS: Master Minded for Succes, nou ik geloof dat ze daar kwa financieen nu wel in geslaagd zijn......
:D

maar eerlijk es eerlijk MFS heeft erg veel goeie dingen gedaan toen, ik luisterde zelf meer naar acid en (detriot) techno toen (en nu nog ):D maar heb ook wel wat mfs en dergelijks....
:okdan:

Origineel geplaatst door theiz
De hele uplifting Dutch trance generatie van nu hebben we te danken aan meneer rolo (jawel de rolo van Faithless en producer van Dido) Deze meneer heeft een plaat gemaakt : the QT Quartet - Hold that Sucker down, op deze Vinyl schijf staan een super euforische mix van dit nummer dat insloeg als een bom, toen ik die plaat voor t eerst hoorde (en dus voor t eerst die super brede volle trance sound) vond ik t te gek ! velen waren dat met me eens. Ik heb die plaat toen gekocht in (het toen nog underground platen) zaakje Outland in Amsterdam.

Maar daarna is de kopier bende begonnen, en dat was in eh.... 1994 dat ik die plaat kocht

En dat cafe del mar ding dan?
Die komt uit 1992 zat op hooij choons
Toen werd dat als progressive house bestempeld,en later als trance

Snap ik het nog?

Origineel geplaatst door trash
En dat cafe del mar ding dan?
Die komt uit 1992 zat op hooij choons
Toen werd dat als progressive house bestempeld,en later als trance

Snap ik het nog?

de sound van cafe delmar is niet echt heel erg die uplifting sound die zeg maar de "dutch trance" generatie ken merkt, volgesn mij is dat echt deze plaat...

maar je snapt het nog, maar laten we de hokjes alsjublieft gewoon opene houden, trance progressive, hardstyle, gabber,
italo, progressive trance..... eh ja sorry ik kies gewoon uit wat ik goed vind en dat zouden meer mensen moeten doen

wat ik wel kan zeggewn, meestal houd ik niet van Money-music :D

Tjongejonge zoveel frustratie had ik hier niet verwacht!
Maar ik vindt het wel heel spijtig te concluderen dat deze thread is doordrenkt van vooroordeel tegenover trance-liefhebbers.
En ik had nog zo vriendelijk gevraagd geen mensen af te zeiken.
Hier wordt een oordeel over anderen geveld zonder dat daar een eerlijk onderzoek aan vooraf is gegaan( iemand die niet van trance houdt gaat tenslotte niet naar een tranceparty, en daarbij zijn er meerdere stijlen binnen trance).

Een volslagen vreemde wordt hier onverwijld bestempeld als "fantasieloos, boerenlul, hoer,brulaap ,dom, LPF-stemmer, breezertypetje, vw golf eigenaar,pillenslikker, onmuziekaal....", niet omdat daar enig bewijs voor bestaat, maar slechts vanuit een vooropgezet idee, of door een slechte ervaring met iemand die toevallig van trance hield.
Dit komt omdat iemand die vooringenomen is geen personen ziet maar groepen. Voor hem zijn personen die van een bepaalde soort muziek houden "allemaal hetzelfde",zonder individualiteit.
Het is opmerkelijk dat bevooroordeelde personen vaak geneigd zijn te onthouden hoe een persoon in het stereotiepe beeld schijnt te passen, terwijl zij zich verzetten tegen bewijzen die niet met dit beeld stroken. Lekker veilig alles in een hokje plaatsen, dan blijft alles overzichtelijk.
En voor sommige is het schijnbaar ook moeilijk te verkroppen dat niet iedereen van dezelfde muziek houdt als zijzelf.
Ook de afkeer van alles wat commerciëel is begrijp ik niet. Wat als de muziek waar jullie wel van houden over 2 jaar heel commerciëel wordt, gaan jullie dan uit princiepe andere muziek luisteren?

Ik persoonlijk hou van meerdere dance-stijlen waaronder trance/progressive, niet de TMF-trance maar de diepere trance zoals Rank-1 en veel nummers die Armin draait.
Ik kan maar geen genoeg krijgen van supersaw's, bakken reverb en pompende kickdrums. Ik vindt trance het meest muziekaal van alle dance-stijlen( niet alle natuurlijk, rank-1 bv)
Trance is veel vernieuwender dan jullie denken, vergelijk het maar eens met alle rock-stijlen. Die gasten gebruiken toch al bijna een halve eeuw gitaren met distortion zonder dat die headbangers dat moe worden, terwijl het typische trancegeluid (supersaw's) mischien pas een jaar of 4 echt populair is. En daarbij zijn er ook genoeg en ook steeds meer trancenummers waar helemaal geen supersaw's gebruikt worden.

ps. ik heb geen golf, hou niet van voetbal of breezer en slik geen pillen, maar ga wel naar de sportschool.

Origineel geplaatst door MIDIoot
diepere trance zoals Rank-1 en veel nummers die Armin draait.

Ik vindt trance het meest muziekaal van alle dance-stijlen( niet alle natuurlijk, rank-1 bv)

Trance is veel vernieuwender dan jullie denken

:dubbel:
Trance is zo plat als maar kan , net als het geluid volledig platgecompressed...totaal geen diepgang zowel muzikaal en geluidtechnisch..volgestouwd met effecten om de muzikale beperkingen te bedekken.

Trance WAS vernieuwend in het hele begin maar nu gewoon truukjes overdoen en overdoen en overdoen en overdoen...net als bv K3, boybands/girlbands, Idols en veel R & B en 80% van de Top 100...

algemene mode :

Muzikaal is het trouwens...niet muziekaal (dit geldt voor alle taalmisbruikers op het forum)

Ik begrijp dat er verschil is binnen de trance, en dat er meer is dan commerciele trance. Hoewel ik nooit TMF kijk nog dance radio, neem ik voor het gemak aan dat de trance waaraan ik denk dan wel commerciele trance zal zijn, of misschien hoor ik de verschillen gewoon niet goed doordat de trance die ik altijd hoor uit volkswagentjes Golf komt die met 90 kilometer per uur door mijn woonwijk scheuren waardoor er een doppler effect optreed ;) Misschien kan iemand de verschillende stijlen, van goa tot commercieel, van oude trance tot hard trance illustreren met een paar mp3tjes (hoeft echt niet met hele nummers, en kan zelfs in een lage resolutie wat mij betreft)? Want eerlijk is eerlijk, ik begin nu aan mijn vermogen tot oordelen te twijfelen en begin te vermoedden dat ik het mis kan hebben.

Origineel geplaatst door Bass
Trance is zo plat als maar kan , net als het geluid volledig platgecompressed...totaal geen diepgang zowel muzikaal en geluidtechnisch..volgestouwd met effecten om de muzikale beperkingen te bedekken.

Dit in tegenstelling tot welke momenteel populaire stroming ook al weer precies?

Origineel geplaatst door Cheimoon
Dit in tegenstelling tot welke momenteel populaire stroming ook al weer precies?

Er zijn echt wel artiesten die nog enigzins puur klinken :
Lene Marlin
Katie Melua
Evanescence
Kraftwerk
ik kan nog wel doorgaan maar als jij je alleen maar bezighoudt met populaire stromingen dan houd het op..

Origineel geplaatst door Danny
Dan ken je Cheimoon toch niet echt ;)

:doei:

Dank u. :D

Het is wel een mooie trigger van Bass voor een *lange* post. 8)

Er zijn echt wel artiesten die nog enigzins puur klinken :
Lene Marlin
Katie Melua
Evanescence
Kraftwerk
ik kan nog wel doorgaan maar als jij je alleen maar bezighoudt met populaire stromingen dan houd het op..

:dubbel: Daar houd ik me dus nou juist never nooit nie mee bezig. Vandaar dat het mij weinig kan interesseren of trance nou plat is of niet; als ik toevallig de radio hoor of bij het uitgaan hoor ik eigenlijk alleen maar platte muziek qua muziektheoretische diepte e.d. Aan Evanescence hoor ik niets nieuws bijvoorbeeld (nu-metal met een vrouw) en Kraftwerk was 30 jaar geleden interessant (ook meer technisch dan muzikaal trouwens, naar mijn bescheiden mening), nu nog slechts retro (los van de invloed die ze nog steeds op de muziek hebben door hun oude platen). En niet op de radio te horen trouwens. Maar niet dat ik dat erg vind: ik luister thuis wel andere muziek (en dus geen radio), bij het uitgaan moet het gewoon cool klinken. En vergelijken met populaire muziek is wel van toepassing: trance is nou eenmaal populair. Een vergelijking met minimalisme of zo zou uiteraard volledig mank gaan (qua doelstelling, opzet en achtergronden van de muziek).

Mijn punt (denk ik): de massa zit niet op diepgang te wachten. Als je wil dat iets verkoopt kun je beter aan de verwachtingen voldoen. Doe je dat niet, dan moet je óf heel veel geluk hebben (Radiohead => opgepikt omdat ze in het begin de toen mateloos populaire grunge leken te maken) óf het niet erg vinden underground te blijven (of dat niet eens; heb ik me voor mezelf al lang bij neergelegd). Trance verkoopt zoals het is; ga jij mensen ervan beschuldigen in te haken op de hype en veel geld te verdienen en er nog populair en bekend mee te worden ook? Ik zou het zelf zo niet willen (echt niet), maar ik geef die mensen groot gelijk.

Wacht even, nog een kleine wondertje: er zijn mensen die trance echt leuk vinden. Gewoon omdat ze het leuk vinden. Onbegrijpelijk misschien, maar ja, er zijn ook mensen die progrock bombastische pretentie vinden van virtuozen die zo hun gebrek aan zelfvertrouwen compenseren. Snap ik ook niet. ;) Maar dit is ook serieus bedoeld: als je zelf iets totaal niet gaaf vindt is het moeilijk je in een ander te verplaatsen die dat wel vindt (zie ook politieke voorkeuren: ik kan me er niks bij voorstellen wat iemand in Bush kan zien, maar blijkbaar kan het). Het is daarbij gemakkelijk op de ander neer te kijken alsof hij/zij het nou eenmaal niet gesnapt heeft en nog veel te leren heeft (betrap ik mezelf ook wel eens op), maar het is nou eenmaal een kwestie van smaak. Niet iedereen houdt van experimenten, en dat heeft niks met intelligentie of eigen diepgang te maken. Dus ik heb niks met trance, maar er ook niks op tegen. Waarom immers zou ik me druk gaan maken over andermans smaak? Als iets me aanspreekt in een café of zo dan is het goed, voor de rest luister ik het gewoon niet. Werkt het beste voor iedereen, toch?

Origineel geplaatst door Cheimoon
:
Mijn punt (denk ik): de massa zit niet op diepgang te wachten

Ooh...dat is ook wel mijn punt..

Yep dat klopt IDD...:)

Denk ook wel dat er bij bepaalde mensen wel jaloezie bij komt kijken. Iedereen wil toch dat zijn eigen plaatjes worden gedraaid.

Want iedereen zegt wel ja trance is bagger,maar als het woordje trance op het forum maar even voorbij komt,dan word er massaal gepost of gereageerd.

vreemd...

Origineel geplaatst door justin

Want iedereen zegt wel ja trance is bagger,maar als het woordje trance op het forum maar even voorbij komt,dan word er massaal gepost of gereageerd.

vreemd...

Dat ligt er maar helemaal aan,even voor mezelf sprekend,je zult best originele trance hebben.
Maar als je het over het algemeen bekijkt is het gewoon carbon muziek,men jat gewoon met de doelstelling daar bakken geld mee te verdienen.
Met muziek geld verdienen is niet erg,maar als je 1 op 1 gaat jatten om geld,een chick,aandacht,of wat dan ook te krijgen,maak je voor de anderen die wel serieus bezig zijn dingen kapot.(je doet het immers dan niet echt voor de muziek zelf)
Om maar weer dat voorbeeld te noemen van tiesto met trafic,en zo luisterde ik pas bij een kennis dat cdtje van ferry corsten,waar tot mijn vebazing hele stukken nagespeeld waren van hashim-al naafish.
En dan is het circeltje rond,als voor de gemiddelde trance producer die 2 (tiesto en corsten) ook weer gecarbonned worden.
Er is niet echt iets origineels aan en gaat gewoon vervelen.
Snap u?

dat zijn mijn 10 centen ongeveer.

Origineel geplaatst door trash
Dat ligt er maar helemaal aan,even voor mezelf sprekend,je zult best originele trance hebben.
Maar als je het over het algemeen bekijkt is het gewoon carbon muziek,men jat gewoon met de doelstelling daar bakken geld mee te verdienen.
Met muziek geld verdienen is niet erg,maar als je 1 op 1 gaat jatten om geld,een chick,aandacht,of wat dan ook te krijgen,maak je voor de anderen die wel serieus bezig zijn dingen kapot.(je doet het immers dan niet echt voor de muziek zelf)
Om maar weer dat voorbeeld te noemen van tiesto met trafic,en zo luisterde ik pas bij een kennis dat cdtje van ferry corsten,waar tot mijn vebazing hele stukken nagespeeld waren van hashim-al naafish.
En dan is het circeltje rond,als voor de gemiddelde trance producer die 2 (tiesto en corsten) ook weer gecarbonned worden.
Er is niet echt iets origineels aan en gaat gewoon vervelen.
Snap u?

dat zijn mijn 10 centen ongeveer.

Ik snap je volkomen. Maar dat is wel weer erg triest ja. Maar die tiesto heeft het op den duur ook wel gehad. Gezien ik laatst zijn cd had geluisterd,moet zeggen dat ik er weinig aan vond. Die lui hebben op den duur hun grote faam wel gehad.

In de hoop dat er weer eens mensen opstaan met een origineel geluid en veelzijdig talent. Moet eerlijk zeggen dat die gozer het wel voormelkaar heeft,maar de laatste jaren plaats ik hem meer tussen K3 & diversen. Heb eigelijk de laatste paar jaren alleen maar tiesto dit en dat gehoord qua publiciteit,suport etc... moet zeggen dat het mij ook goed de strot uitkomt.

Ferry staat weer wat meer op de achtergrond,maar zou intriest wezen als hij ook bestaande stukken in zijn tracks zou gaan verwerken.

Ik maak ze af.:maffia:

Goatrance/psychedelic trance is toch wel een redelijk op zichzelf staande stroming. Wat je er ook van vindt, graag niet op 1 hoop vegen met Tiesto en consorten want dat heeft er weinig mee te maken... ben er helemaal fan van geweest en dat vind ik een belediging :D

informatie over de stijl, tracks en artiesten -> google
tracks -> soulseek, kazaa, fragmenten op sites van artiesten en labels

Ik ga niets voorkauwen, iemand die meer wilt weten over de stijl doet zelf maar wat onderzoek op internet ofzo.. zo ontdek je nieuwe muziek.

:dubbel:
Wat is het probleem met platgecompressed?
Door verschillende compressietechnieken is het mogenlijk om erg veel geluiden bij elkaar te proppen. Wat heeft dit met muzikaliteit te maken?
De één houdt van drukke energieke muziek, en de ander van rustige dynamische muziek, wat is daar mis mee?

En Bass, leg jij nog eens ff aan deze 25+er uit wat ie niet goed begrepen heeft. Het enigste wat deze 25+er heeft begrepen is dat ie naar de muziek luisterd wat ie mooi vindt, en zich zijn muzieksmaak niet laat voorschrijven door nog TMF nog Synthforum nog een Idols-programma nog door één of andere gefrustreerde trance-hater.

Ik heb bv pasgeleden eens wat research gedaan naar Detroit-techno (waarover op dit forum veelal lovend wordt gesproken).Ik heb moeten concluderen dat het mijn smaak niet is om de volgende redenen ;
--weinig spannende synths
--weinig ambiance
--de kickdrums hebben te weinig power
--ééntonige muziek, meestal zonder melodie
--ook hier een uitgemolken concept, namenlijk altijd maar die eeuwige 808
--veel mixfouten, (ik hoorde een nummer van Derrick May dat zo verschrikkelijk uit fase was dat het zowaar mijn trommelvliezen binnenstebuiten trok).

Voordat de Detroit-liefhebbers zich beledigd gaan voelen wil ik ff benadrukken dat dit puur en alleen mijn smaak is terwijl ik nooit de behoeft gehad heb om Detroit-liefhebbers te gaan beledigen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back