richard2000
SyBorg
Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
ach ja, commercieel..... Weet je, ik zou willen dat ik commercieel genoeg muziek kon maken. Want wat betekent commercieel? Dat heel veel mensen jouw muziek willen horen. Lijkt me geen onaardig compliment. Dat er mensen zijn die graag (veel) geld verdienen aan hun muziek, heb ik eigenlijk ook niet zo'n moeite mee. Leuk als het ze lukt.
Ik zit op mijn zolderkamertje te rommelen met mijn tweedehands synthjes, waar één keer per jaar iets uitkomt wat ik zelf überhaupt de moeite vind om op cd te branden. Dan kan ik wel heel stoer gaan roepen dat ik underground ben, of alternatief, maar de waarheid is gewoon dat ik helemaal niet goed genoeg ben om muziek te maken die zo gemakkelijk in het gehoor ligt dat vele mensen er graag naar luisteren.
Trouwens, waarom zou commerciele shit altijd per se om het geld gaan? Van de platenmaatschappij uit geloof ik dat wel, maar is het zo ondenkbaar dat een artiest zelf zijn muziek wél leuk vindt, ook al is het commercieel? De tracks van mezelf die ik het liefste hoor, zijn stuk voor stuk NIET experimenteel, en doen altijd wel aan andere dingen denken. Wat ik dan leuk vind zijn kleine dingen, details waar ik dan trots op ben dat ik dat bedacht heb, effectje hier, of precies de goede klap op precies het goede moment.
Dus maak ik muziek voor mezelf, die, als het technisch wél goed uitgevoerd was, gerust als commercieel beschouwd kan worden. En toch heb ik er veel lol aan en verdien er geen cent aan.
Helemaal mee eens, vind het ook vreemd dat somige mensen moeite hebben met geld verdienen aan je muziek, waarschijnelijk hebben ze dan ook een hekel aan Depeche Mode, Kraftwerk U2 enz.
Ik zou graag wat verdienen aan me muziek, dat betekend dat ik in plaats van naar me werk te gaan lekker muziek kan maken en toch de rekeningen kan betalen en wat is daar nou verkeerd aan?
Roland Korg enz. zullen ook wel een stel commerciele klootzakken zijn want die maken synth's om geld te verdienen, zijn dan ook een soort Tiesto's toch?
Wat ik bedoel, is dat 99% van de mensen graag geld verdient aan zijn hobby, of je nou muziek maakt of graag taartjes bakt, als je er van kan leven doe je dat.
, gerust als commercieel beschouwd kan worden. En toch heb ik er veel lol aan en verdien er geen cent aan.

, maar ik vraag me sterk af of die muziek wel veel aandacht zou krijgen als er qua commerciele muziek minder te krijgen zou zijn. Niet alle muziek spreekt een groot publiek aan. En als jij underground muziek maakt die aansluiting vindt bij een groter publiek, tja, dan is het niet echt underground meer he? Doet dat iets af aan je eigen prestatie? Wat dat betreft heb ik Kurt Cobain ook nooit begrepen: balen dat je muziek populair is. Waarom breng je het dan uit? Om een "elitair" gezelschapje selectieve luisteraars te vereren met jouw muziek? Daar heb ik mijn ouders voor, die moeten wel luisteren