Welk "langer" synthstuk, song, track vinden je het beste een verhaal vertellen?

Unic

El Musica
Welk "langer" synthstuk, song, track vinden je het beste een verhaal vertellen?

zal ff uitleggen.

In welke song vinden jullie dat de muziek een echt verhaal verteld, en dus niet alleen vette geluiden of een super refrein. maar waar juist de nadruk ligt in de opbouw en dat je echt helemaal opgezogen wordt in de muziek.

emoties verhogend zeg maar:)

Mijn keus tussen een aantal nummer gaat toch uit naar "To the unknown man" van Vangelis.

Vind het een echt verhaal:) De synth gitaar sound en die trommels die er later in komen, vind ik echt geweldig.

wie biedt er anders?:)

greotjes Unic

ik ga al snel richting dark ambient want dat wordt met een beetje fantasie best wel concreet in de zin van echt 'verhalen vertellen': Robert Rich & Lustmord - Stalker

amper tekst, maar kwa muziek toch erg verhalend (imo)

Fly like an eagle - Steve Miller Band (en dan vooral die vage riedel door heel het nr heen :{ )

de hele cd close to the edge van Yes
Heaven and hell van vangelis
karn evil 9 van emerson lake & Palmer
the snowgoose van Camel
Amarok van Mike Oldfield

als enkele goeie voorbeelden..

jammer dat Blue Room al genoemd is :D

Maar, wat dacht je van War Of The Worlds? ... okay het is wel een 'musical' natuurlijk.. maar het zit barstensvol met emotie

RV

Re: Welk "langer" synthstuk, song, track vinden je het beste een verhaal vertellen?

Re: Welk "langer" synthstuk, song, track vinden je het beste een verhaal vertellen?

Origineel geplaatst door Unic

maar waar juist de nadruk ligt in de opbouw en dat je echt helemaal opgezogen wordt in de muziek.

Klaus Schulze - Floating.

Origineel geplaatst door Arv
jammer dat Blue Room al genoemd is :D

Maar, wat dacht je van War Of The Worlds? ... okay het is wel een 'musical' natuurlijk.. maar het zit barstensvol met emotie

RV

Muzikaal 'hoorspel'is het eigenlijk. Maar wel een heel goed voorbeeld! Ik vin dhet geweldig hoe Jeff Wayne met verschillende thema's speelt, die het verhaal op een heel intuitieve manier naar voren stuwt. Met name Forever Autumn vind ik erg goed. Top-cd!:okdan:

Automat - Automat: The Rise, The Advance, The Genus

automat.jpg

Automat was een project van de Italiaanse componisten Romano Mussumara en Claudio Gizzi en technicus Mario Maggi, die de geluiden met alleen de ASE Memory Control Synthesizer MCS70 maakte.
asemcs7001.jpg

De Automat lp was dan ook een demo van deze door Luciano Torani gebouwde synthesizer. Ondanks dat dit album redelijk succesvol was (van het album kwam ook het nummer Droid, wat gebruikt werd voor het Braziliaanse Jornal de Globo en later nog gecovered werd door Mito, waarvan nu nog steeds ringtones te downloaden zijn) is er van de synthesizer maar één exemplaar gebouwd.

Dit nummer is echt een van mijn absolute favorieten, het blijft de volle 17 minuten boeien. De rest van de plaat is zeker niet minder goed, maar het gaat hier om lange nummers met een verhaal. Kijk naar de hoes, de drie sub-titels en de naam van de band en het moderne Pinocchio verhaal ontvouwd zich samen met de muziek... En geef toe: hoeveel van dit soort hoogstaande synthesizer demo composities hoor je tegenwoordig nog?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Arv

Daar zat ik ook aan te denken. Prachtige muziek, duurt lang genoeg en het verhaal wordt gewoon verteld. :okdan:

Was daar trouwens ook niet een film van gemaakt?

Origineel geplaatst door Hover
Daar zat ik ook aan te denken. Prachtige muziek, duurt lang genoeg en het verhaal wordt gewoon verteld. :okdan:

Was daar trouwens ook niet een film van gemaakt?

Jazeker, in 1953. En later ook een TV serie. En Steven Spielberg is er nu ook eentje aan het maken. Ben benieuwd of die net zo'n impact op mensen zal hebben als het hoorspel van Orson Welles in 1938: mensen vluchtten de straat op omdat ze dachten dat aliens echt binnenvielen :)

Pink Floyd- Wish you were here

De cd verveelt geen minuut en niet zo commercieel als Dark side of.....
Shine on your crazy diamonds kan ik blijven horen.
De groep heeft zich hierna helaas niet meer overtroffen.

"Setback" van Fluke is in mijn ogen de perfecte transformatie van een diep emotionele vrijpartij, beginnend met een ietwat obscure en dominerende man, die geleidelijk aan wordt overtroffen door een waanzinnige climax van een geraakte vrouw. Het ritme van deze track weerspiegelt het ultieme van de sexbeleving.

Verder "Semi detached", laatste nummer op Snivilisation van Orbital. 10 minuten opbouwend van één minimaal klankje tot een universeel perfect eenheid met god.

Mijn perceptie weliswaar.

Back