geluidskaart problemen

bouncemasters

Ouwe rot
mensen,

ik heb een vraagje, heb een nwe pc aangeschaft, compaq pentium 4, 1500 mhz, 20 gig, interne geluidskaart op t moeder bord, heb de geluidskaart software gedownload van compaq.

probleem: soms moet ik mijn pc opnieuw opstarten omdat er geen geluid uit komt, hij stopt er soms mee en ik krijg hem in wavelab niet meer aan de praat, vreemde is de mp3 player enzo speelt wel hoorbaar af, icq, en msn liggen qua geluid er ook uit.

iemand suggesties om dit te verhelpen?

in 1ste instantie stonden alleen de windows drivers erop, toen speelde de geluidskaart alles versneld af...

dus dat wordt ook nix.

Misschien dat dit een goede vraag voor de compaq helpdesk is?

Niet voor niets dat je een merk computer koopt. Dan mag je daar ook wel wat voor terug vragen lijkt me.

Zelf word ik ook altijd ziek van die drivers als ze het niet doen, maar met een beetje frobelen kom je heel vaak een eind. Misschien dat een simpelen windhoos update al genoeg zoden aan de dijk zet.

Of je koopt een goede geluidskaart en bidt tot den Here dat dat onboard kreng niet blijft etteren......

dat misschien beter, zo'n geluidskaart op je moederboard is ook niet echt super...

koop gewoon dan een awe 64 gold ofzo

önboard kreng moet je kunnen uitschakelen via bios, toch? of zit er op zo'n compaq ook zo'n bios waar je maar bitter weinig in kunt veranderen?

Origineel geplaatst door bouncemasters
dat misschien beter, zo'n geluidskaart op je moederboard is ook niet echt super...

Waarom gebruik je hem dan?

Enne, AWE gold's zijn alleen 2e hands te koop.

Maar het lijkt me niet meer dan normaal dat je die kaart gewoon zou moeten kunnen gebruiken. Je kan hem ook in de BIOS uitzetten als je een PCI kaart inprikt maar ik vind het wel handig hoor. Als je bijv aan het cubase'en bent en samples wilt luisteren die erbij passen met bijv CDextract om je Akai CD's te luisteren.

Origineel geplaatst door bouncemasters

Zou je niet gelijk echt een goede kaart halen, een met ASIO drivers in ieder geval?

En een AWE64 gold is er alleen in ISA uitvoering, en nieuwe computers hebben vaak geen ISA sloten.

Een onboard geluidskaart met ASIO drivers? Ghe, had ik nooit verwacht :)

als ik met orion pro werk kan ik de asio drivers selecteren.
dus ze moeten erop zitten dan toch.

Haha, de directX drivers zeker.

Eigenlijk is dit een een n00b draadje hoor.

Zou zeggen dat je de vraag beter op tweakers.net kunt vragen want de animo voor dit soort vragen hier lijkt me bijzonder klein. (zo goed pappa?)

Nah, je moet bij tweakers.net geen vragen gaan stellen over ASIO en muziek, aangezien er maar een paar zijn daar die tenminste een weten hoe het in elkaar steekt...

Waarschijnlijk heb je toch niet de goeie driver te pakken. Compaq is vaak heel selectief in dit soort zaken, je moet echt de goeie driver hebben bij onboard geluidskaarten. Download dus echt de correcte driver bij Compaq (achterhaal desnoods het type moederbord indien je niet weet wellke geluidskaart je precies hebt).
Verder nog een advies: koop een losse geluidskaart; je kunt voor 50 Eur tegenwoordig een nieuwe Soundblaster Live 5.1 krijgen, veel betere kwaliteit dan een onboad kaartje. Dan heb je tenminste iets goeds voor geluid. Of koop een prof. kaartje als je geld hebt...

Nog een advies: koop liever geen Compaq's. Hardware is op zich altijd redelijk goed, maar als je support nodig hebt, dan wordt het altijd lastiger. Ook het upgraden van Compaq's is vaak erg lastig, veel modellen zijn erg selectief wat betreft hardware (niet alles werkt op een compaq, met name geheugen niet). Bovendien ben je na je garantieperiode ook echt door je garantie heen; ik werk zelf bij Paradigit, waar je na je standaard garantieperiode nog steeds met je pc bij onze tech.dienst langs kunt komen zonder servicekosten te betalen. Dat hoef je bij Compaq niet te proberen.
Over het algemeen ben je beter af met een kloon-PC van een bekendere winkel...

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw

Nog een advies: koop liever geen Compaq's.

OT

Bij ons op het bedrijf mogen we geen Compaq's kopen, juist omdat ze (te) selectief zijn met hardware. Daarnaast ben ik van mening dat Compaq's gewoon gamelleuh bakkeuh zijn.

Greetz,

Yawgmoth

Back