Cubase SX 2.0.2: Softsynth midi opname loopt niet gelijk met audiotrack?

bluebrain

Idiots!
Hoi,
Ik heb in Cubase SX 2.0.2 op audiotrack 1 een stuk gitaargeweld opgenomen. Nu wil ik op midi-track 1 een stukje XPhraze opnemen. Ik heb XPhraze goed gekoppeld aan mijn mid-keyboard, maw. ik kan via mijn midi-keyboard Xphraze "bespelen". Cool!

Maar.... als ik de eerste midi-track op "opnemen" zet en mijn track ga inspelen, gaat het fout als ik hem weer afspeel. Die track loopt dan helemaal niet synchroon met mijn eerste audiotrack, terwijl ik hem toch echt synchroon heb ingespeeld. Het lijkt er ook op dat ik hier en daar wat noten mis. Weet iemand raad? :halleluja

Ik zou even in de sequencer kijken of de noten inderdaad allemaal correct zijn opgenomen. Je werkje even 'nakijken' en corrigeren dus. Ik weet niet of latency hier een invloed op kan hebben omdat je zegt dat bij het opnemen alles wél synchroon liep, maar het komt erg vaak voor dat je bij het opnemen met een midikeyboardje latency hebt.

Cas

Ik heb een input latency van 1.451 ms.

Bij het opnemen gebeurt er dit:

Key ingedrukt: ik zie het signaal in de track.
Key los, er valt een gat.
Key weer ingedrukt: ik zie een signaal
Key weer los: het laatste signaal wordt tegen het eerste signaal aangedrukt. Het gat wordt als het ware gevuld.

Misschien dat dit jullie op ideeën brengt?

Het is opgelost. Cubase afsluiten en opnieuw opstarten bleek de oplossing voor het gatenprobleem. Het blijkt echter dat de opnames nog steeds niet in sync lopen. Hij loopt iets voor op de audiotrack.

Toch maar eens de hele boel opmijn notebook geprobeerd en wat blijkt, op mijn notebook loopt het perfect. Waarschijnlijk een configuratieprobleem in WindowsXP.

Laatst gewijzigd:
misschien je quantize wat kleiner instellen dat die je noten wat nauwkeuriger indeelt zeg maar.

en het klinkt idd als een latency probleem, wellicht staat "plugin delay compensation" uit ?

Origineel geplaatst door murw
hm, gebruik je misschien de "emulated" midi ports? die moet je niet hebben...
ik had dit probleem ook, en vond hier de oplossing.
succes.

Ja, ik gebruik de emulated midi-ports. Op mijn notebook werkt dat perfect,maar op mijn desktop niet. Voor beiden gebruik ik de Hammerfall DSP Multiface card. De oplossing die via jouw link gegeven wordt werkt helaas niet.:confused:

Origineel geplaatst door endonyx
wellicht staat "plugin delay compensation" uit ?

Ik kan wel realtime spelen, dus latency lijkt me het probleem niet. (Of ik moet het begrip latency verkeerd begrijpen)
Het komt erop neer dat terwijl ik realtime speel, de midi-signalen iets eerder op het spoor getoond worden, dan waar ik ben. Het opgenomen midsignaal loopt dus voor, niet achter.

Waar vind ik die optie "plugin delay compensation"?

klinkt toch wel als het emulated midi port probleem. Heb je na bovenstaande 'oplossing' wel de goede midi poorten geselecteerd (dus degene zonder 'emulated' er achter) ?

het enige wat ik nog kan bedenken is dat je misschien dubbel aan het compenseren bent voor de latency. ALs je bij het inspelen al zo gaat spelen dat je ingespeelde noten precies op tijd vallen en Cubase gooit daar nog eens een keer latency compensation overheen dan kan het natuurlijk ook gebeuren dat de midi info uiteindelijk te vroeg wordt afgespeeld. Maar dit lijkt me toch wel vergezocht, eerlijk gezegd.

De oplossing!

De oplossing!

Ik heb de oplossing gevonden. Eerst moet je Cubase SX updaten naar versie 2.2. Daarna is er een nieuwe optie:

Cubase SX 2.2 update corrects the following:

In DirectMusic Setup the option "Use System Time" is present now. Use this option if following problem occurs: recorded MIDI notes get placed too early on the MIDI track

Dit loste inderdaad mijn probleem op.

Overigens hebben veel mensen dit zelfde probleem: http://forum.cubase.net/forum/Forum2/HTML/064024.html

Vreemd is wel dat dit probleem zich niet voordoet op mijn notebook met versie 2.0.2 :confused:

Origineel geplaatst door RpW
klinkt toch wel als het emulated midi port probleem. Heb je na bovenstaande 'oplossing' wel de goede midi poorten geselecteerd (dus degene zonder 'emulated' er achter) ?

Dit heb ik ook geprobeerd, maar zodra als ik de poort zonder midi erachter selecteerde, hoor ik helemaal geen midi-output meer. Maar zoals je hierboven kunt lezen heb ik de oplossing gevonden.

Back