En trouwens.... nou ga ik er ff aan voorbij, maaruhm....
Moet het toch ff kwijt nog... :
Wat is er nou leuker om de hele dag je oren open te hebben voor perfecte snares die toevallig ff los staan in een track die je toevallig aan het horen bent ergens... en dan op zoek te gaan naar dat nummer.... ik haal soms m'n snare's uit hele bekende 80's nummers, zit ik het hele nummer b.v. in de frituur (voor jullie noorderlingen: cafetarium) met gespitste oren te bikken en te azen op het moment dat de snare eruit te knippen valt

, kheb zelfs op m'n eerste EP uit b.v. Nina Hagen gitaarrifs gesample'd en bewerkt; er is ook niks zo leuk als een bak rotzooiplaten te hebben staan als je ff ook niet meer weet wat je wil sample'n!
Er is misschien wel niks zo dodend in het creatieve proces als een sample-CD gebruiken. De hele lol is eraf.
Wat is er nog leuk of speciaal aan sample'n dan?!
Dat is hetzelfde als een sportauto hebben maar een chauffeur kopen en die laten rijden. "Hey James, kerel, rijd mij 's gewoon ff een stukje hard rond, voor de lol, en als je lange benen onder een kort rokje ziet tuter dan ff, wil je, ik lees ondertussen de krant."
Alles is al netjes geknipt ...

... er hoeft niet om andere instrumenten heen gezeild te worden enzo ...
Als je nou WEL moet omzeilen; b.v. je vind een snare, maar er komt te snel een ander geluid in, b.v. een basgitaar die je harmonieen die je al had in je track gewoonweg verstoort, (maar altijd toch ff horen/experimenteren of je het toch niet in harmonie krijgt enzo, wie weet

, en ff met de hoogste en laagste pitch klooien) en je beslist dan als omzeiling b.v. dat je het laatste stukje voor dat basgeluid reversed op-en-neer loopt (dat kon m'n goeie oude Akai S-700, dus loopen heen en terug, vooruit/acheruit) samen met een snelle fade-out ofzo in de release.
En ineens heb je een ultra-orginele freaky half gesample'de half bewerkte snare, waarvan je anders moet denken "Hoe verzinnen ze het!" Zet de velocity op de filter en ow boy, op naar de sequencer
Al dat moet je missen als je een voorgekauwde sample verkiest! Te veel kunnen is echt dodelijk eigenlijk. Voor mij toch. Als je 2000 gesample'de snare's hebt klaarstaan, dan is het toch niet meer leuk gewoon? Dan kom je er toch nooit op 's lekker te experimenteren met sample's als je een snare moet hebben?
Ik heb hele tijden in de pre-mp3/internet tijd CD's gekocht puur omdat er ergens een snare stond die ik persee wilde sample'n.
In mijn CD kast (nog uit de pre-platen tijd, hahaha!) en in de doosjes stikt het van de gele notes "4 - 2:32 tikje+ah", zo'n dingen. Ik had al een CD rek vol met notes en kocht al dingen voor een beat toen ik nog geen sampler kon betalen!
Minder is meer... alweer.
Dus. CD kopen?!!?!?!! Hahaha!
Ik moet op de markt gaan staan, ik ben echt goed joh, dingen aanprijzen enzo.