No SCSI-device ??? HELP !

pjeut

Ouwe rot
Gisteren kreeg ik via de post een drietal dedicated Akai CD Roms met programs (Wizoo Wave, Nord en nog één). Dus heb ik aan m'n S-2000 een CD-Rom speler gehangen. Speler heeft een SCSI 2 ultrawide steker, en deze met een dikke kwaliteitskabel bevestigd aan m'n sampler, ID van CD-speler op 5 gezet, die van sampler stond al op 1, speler is terminated. Eerst CD speler aan, CD Rom erin, dan sampler aan. Load -> Diskette -> Hdisk.
Vervolgens komt 'ie met de melding "No Akai SCSI-device", daarna met "Looking for other SCSI-devices", en tenslotte met "No SCSI-device found", einde verhaal. :o:
In de handleiding staat dat je bij deze foutmelding de ID's en de connecties moet nalopen, maar dat kan volgens mij niet verkeerd zitten. Stekkers zitten goed, goede kabel en ID's goed ingesteld. Trouwens, welke ID's ik ook kies, ook dan krijg ik dezelfde foutmeldingen.

Wat doe ik verkeerd, wie kan me helpen?=(

Een andere vraag is, hoe kan ik op m'n PC die CD-Roms inlezen? De PC herkent ze niet als Windows-media. Maar het moet toch mogelijk zijn om in Recycle of MESA of Millennium die programs van die CD-Rom in te lezen?

Dat was het weer. Alvast bedankt voor evt. reacties.

Ik weet niet of het bij jouw apparaat ook zo is, maar ik moest op m'n mpc nog de juiste scsi id 'dialen'. Dwz dat ik bij "device:" aan het wieltje moest draaien tot ie op "2" stond, en daar vond ie m'n cd-rom. Alle andere id's gaven de melding die jij ook krijgt, want natuurlijk vond hij daar geen apparaten.

Hoop dat het dit is...

Je bedoelt dat...

Je bedoelt dat...

...je ook op de sampler moet aangeven welke ID de externe apparaten hebben? Nou heb ik die handleiding goed doorgespit (dacht ik) maar daar ben ik niks van tegen gekomen. Vreemd, maar ik zal kijken vanavond.

Hey Eclectus, weet je toevallig ook hoe dat zit met het gebruik van een Akai CD-Rom op de PC?

heb inmiddels...

heb inmiddels...

...al wat threadjes doorgelezen. Die Akai CD op m'n PC, dat wordt 'em niet tenzij met een programma als Ak.sys (ken ik niet). Dus, het moet toch op de externe CD-Rom speler aankomen.
Nu heb ik twee spelers, eentje is een oude NEC waarbij de dipswitches wel duidelijk zijn. Een andere is een oude Chinon, die eigenlijk mijn voorkeur heeft. Maar deze heeft 4 dipswitches zonder dat er een aanduiding bij staat, en hij heeft ook niet een aparte ID-kiezer of termiation.
Beiden zullen dus waarschijnlijk via die dipswitches gaan. Bestaat er soms een soort standaard voor die switches van wat ze betekenen, of weet iemand toevallig van dit specifieke apparaat hoe die switches werken c.q. wat ze betekenen?

meestal is:
1 van de jumpers een terminate,
de drie andere zijn binaire code.

Dwz:
jumper 1 = waarde "1"
jumper 2 = waarde "2"
jumper 3 = waarde "4"

gebruik je 1 jumper, dan kan je de id's 1, 2 of 4 bereiken
gebruik je meerdere jumpers, dan tel je gewoon de waarden op.
Gebruik je dus 3 jumpers, dan heb je id "7"

Duidelijk? (heb het maar vlug vlug getypt)

Op internet is ergens een site over die jumpers, weet het adres niet meer, maar is gemakkelijk te vinden op google.
(probeer eens met "scsi id jumper settings" of zo.)

Huh?

Huh?

Als je uitgaat van Good old digitale code omdat de jumper maar twee standen heeft : Jumper omhoog is nul en omlaag is 1, dan zijn toch de volgende combinaties mogelijk?

100 = 1
010 = 2
110 = 3
001 = 4

Als je met een jumper bedoelt zo'n blokje met vier switches, dan kan ik dus ook alleen de ID's 1,2,3 en vier aanwijzen?

Good old digitale code:

001 = 1
010 = 2
011 = 3
100 = 4
101 = 5
110 = 6
111 = 7

Enzovoort: 1000 = 8, 1001 = 9, ...

Of heb je een speciaal systeem dat niet volgens het binaire talstelsel werkt???

Re: No SCSI-device ??? HELP !

Origineel geplaatst door pjeut
Eerst CD speler aan, CD Rom erin, dan sampler aan.

Hallo hallo ???

Zet misschien eerst de CDrom aan en dan de sampler...

Re: Re: No SCSI-device ??? HELP !

Re: Re: No SCSI-device ??? HELP !

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Hallo hallo ???

Zet misschien eerst de CDrom aan en dan de sampler...

Schiet mij maar lek! Dat staat er toch ook?

Re: Re: Re: No SCSI-device ??? HELP !

Re: Re: Re: No SCSI-device ??? HELP !

Schiet mij maar lek! Dat staat er toch ook?

Djeeeeeezes, ligt het nou aan de warmte of wat ?
Ja heb dus heeelemaaal scheel gelezen >> Sorry !

Welk merk SCSI CDrom ? Ik heb wel eens iets opgevangen van incompatibiliteit met S2000.

Laatst gewijzigd:
nog een suggestie:

ik kreeg een bepaald SCSI apparaat pas aan de praat wanneer het ID van de sampler HOGER was dan dat van het SCSI apparaat.

Andere: Zet die apparaten eens tegelijk aan...

Ik ga 't vanavond uitvogelen..

Ik ga 't vanavond uitvogelen..

...jullie horen nog hoe het gegaan is.

Typs uit de oude doos (en een oude Akai kenner):

Zet de SCSI CD-rom speler op ID 0 dit voor de zekerheid -> alle dipswitches op 0. Je weet zeker op welk adres hij dan staat (bij sommmige CD spelers wordt de eerste Dipswitch/jumper overgeslagen). Let wel op dat auto-spin of auto-cycle aan staat of gejumperd wordt. Anders start de Cd rom pas op als hij een seintje krijgt van een hoofdapparaat (idg de Akai). Bij een Akai kan deze te laat opspinnen zodat hij niet gezien wordt met opstarten.

Zet de Akai zelf op 6 of 7 (iig hoger dan de CDspeler) -> bij sommige Akai OS versies was dat nodig.
Je kan eventueel opstarten van floppy met de laatste OS versies (zie threads hierover)

Het kan zijn dat de speler niet wordt ondersteund door het OS, maar zo te horen zijn de Cd spelers wel oud genoeg om herkend te worden door de Akai

iig Lekker puzzelen ....

Re: Re: Re: Re: No SCSI-device ??? HELP !

Re: Re: Re: Re: No SCSI-device ??? HELP !

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Djeeeeeezes, ligt het nou aan de warmte of wat ?
Ja heb dus heeelemaaal scheel gelezen >> Sorry !

Welk merk SCSI CDrom ? Ik heb wel eens iets opgevangen van incompatibiliteit met S2000.

Ik heb een NEC Multispin (type weet ik niet meer) en een Chinon CRD~nog niet. Het zijn beide oude spelers, waarschijnlijk uit een kantoor omgeving. Maar van de AKAI-FAQ-site heb ik begrepen dat een beetje oude speler juist eerder compatibel is met een Akai.
Graag je reactie.

Re: No SCSI-device ??? HELP !

Een andere vraag is, hoe kan ik op m'n PC die CD-Roms inlezen? De PC herkent ze niet als Windows-media. Maar het moet toch mogelijk zijn om in Recycle of MESA of Millennium die programs van die CD-Rom in te lezen?

Je kan het beste hiervoor het programma CDXtract gebruiken. Er is volgens mij geen formaat (qua audio dan) wat CDXtract niet aan kan. www.cdxtract.com

'k Ben er nog niet aan toe gekomen, maar...

'k Ben er nog niet aan toe gekomen, maar...

...jouw aanwijzingen lijken mij hout te snijden. Toch even een paar vragen van tevoren.

Origineel geplaatst door marco
Je weet zeker op welk adres hij dan staat (bij sommmige CD spelers wordt de eerste Dipswitch/jumper overgeslagen).

Wat bedoel je hiermee. Wat bedoeld je met "adres", is dat hetzelfde als de ID? Als de eerste dipswitch wordt overgeslagen, dan hoef je 'em toch ook niet speciaal op nul te zetten, toch?

Let wel op dat auto-spin of auto-cycle aan staat of gejumperd wordt. Anders start de Cd rom pas op als hij een seintje krijgt van een hoofdapparaat (idg de Akai). Bij een Akai kan deze te laat opspinnen zodat hij niet gezien wordt met opstarten.

Weer verwarring. Ik heb twee spelers, beiden hebben een handjevol jumpers, maar bij geen van beiden heb ik een jumper voor auto-spin of auto-cycle gezien. Moet deze er echt op zitten/ En hoe herken je die dan? Trouwens, als ik m'n Akai de speler laat lezen, gaat die speler wel even draaien, dus er komt blijkbaar wel een signaal binnen. Vervolgens snapt 'ie er niks van en komt 'ie met de fout-melding "no SCSI-devise". Duidt dat eerste erop dat die auto-spin wel in orde is?

Het kan zijn dat de speler niet wordt ondersteund door het OS, maar zo te horen zijn de Cd spelers wel oud genoeg om herkend te worden door de Akai.

Dat eerste is eigenlijk precies het vermoeden dat ik er zelf bij heb. Beide spelers lezen de CD-Roms wel, maar snappen er niets van. De foutmelding "No SCSI-device" dekt in dat geval dus ook maar de helft (of minder) van de lading.
Hoe zit dat met CD-Rom-spelers, kunnen die, afhankelijk van het O.S. van waaruit ze worden aangeroepen, digitale informatie gewoon kunnen lezen en doorgeven, ongeacht het format of indeling van deze informatie? Of heeft een CD-Roms speler nog iets extra's nodig om met Akai CD's om te kunnen gaan?

iig Lekker puzzelen ....

Ik puzzel al behoorlijk lang: met m'n PC; met m'n geluidskaart; met MESA via de SCSI-kaart in m'n PC; etc.. Ik heb een beetje genoeg van puzzel, 'k wil nu wel 'ns klaverjassen.
in ieder geval bedankt voor je interesse, en 'k ben benieuwd naar je antwoorden.

Re: 'k Ben er nog niet aan toe gekomen, maar...

Re: 'k Ben er nog niet aan toe gekomen, maar...

Ik heb een beetje genoeg van puzzel, 'k wil nu wel 'ns klaverjassen.

Kijk, de meest éénvoudige oplossing zou zijn dat je eerst gaat proberen met een alternatief.
Wat ik wil zeggen is : probeer met een ander toestel. Nu weet ik wel dat je niet zomaar een ander toestel voor handen zal hebben dus komt het er op aan iemand te vinden die een andere CDrom heeft en het daar mee te proberen.
Want : op zich heeft SCSI niet zo veel om handen. TTZ, je kan een ID nummer instellen en daar houd het zo wat mee op.
Op de drives zelf zitten in principe een aantal jumpers (motor delay start, terminator, ID,auto spin,...) maar dat mag niet het grote probleem zijn.

Ik begin te vermoeden dat je hier echt met een incompatibilietsprobleem zit met de S2000 of CDRom toestellen die stuk zijn.
Zoek iemand met een Lacie CDrom en probeer. Wedden dat het onmiddelijk werkt ?

Zou ook even kijken dat beide CD roms niet dezelfde ID hebben. Zou ook niet goed zijn.
En het aansluiten van de scsi flatcable aan de CD rom wil ook nog wel eens fout gaan omdat je ze kan verdraaien.

Nou dat weer...

Nou dat weer...

Hallo allemaal,

Ik zou jullie op de hoogte houden van m'n vorderingen. Ik heb vandaag via de post een nieuwe (oude) Cd Player gekregen (Bedankt DyLaN). Deze werkt goed (eindelijk, dus het lag toch aan die twijfelachtige oude meuk van me).
Maar nou dit...

Ik stop er dus een Wizoo Akai CD Rom in met daarop programs geschikt voor de S-2000. Ik toets in Load, hij zoekt in de diverse volumes, ik selecteer een program (+ bijbehorende samples), en dan krijg ik de foutmelding "Bad Disk Program".
En bij elk ander program dat ik selecteer, komt 'ie met dezelfde melding (op alle drie de CD Roms, want ik heb er dus drie).

Wat is dat nou weer!!!

Vervolgens heb ik alleen losse samples geladen, en deze toegewezen aan een keygroup van het testprogramma, en dan krijg ik een krakend geluid te horen met heel in de verte het geluid wat ongetwijfeld de bedoelde sample is.
Het lijkt wel of het iets met de sample-rate is, maar volgens mij kan dat bij zo'n dwarsgebakken sampler als de S-2000 én even dwarsgebakken CD Roms met programs toch helemaal niet.
Op de FAQ-site ben ik hierover niets tegengekomen.

Wie kent dit probleem, en kan me verder helpen. Ik krijg een beetje de indruk dat ik "haunted" ben wat betreft die S-2000.

HELP, HELP, help, help dan toch...
;{

Het probleem bij het lezen van de samples zit waarschijnlijk in de cd-rom of de cd-rom lezer.

Oplossingen:

Probeer op een pc met cd extract de cd te lezen, en probeer de sample af te spelen.

Schoonmaken van de cd / cd-rom speler (cd speler met een natte cleaner).

Zit er een terminator na of op de cd-speler?

Van de cd een kopie maken die beter leesbaar is door de cd speler.

:confused:

Back