korg ms 2000b

krachtwerk

Ouwe rot
hoi allemaal,

ik heb een tijdje terug een thread gestart waarin ik advies vroeg mbt het kopen van m'n eerste hardware synth.
na ontzettend veel uiteenliggende adviezen. heb ik me gestort op het internet en ben daar de korg ms 2000b tegengekomen:
redelijk betaalbaar, leuke mogelijkheden. heeft de vocoder die noodzakelijk is.
ik weet bijna zeker dat ik 'm ga kopen.
zijn er mensen die dit schatje hebben en er iets over kwijt willen, dan hoor ik het graag.

alvast bedankt.

Ik heb sinds gisteravond een MS2000, de A-versie zeg maar. Echt een superding, ik kan er niet meer achter weg komen. Hij is 2e hands ca. 2x goedkoper dan de B-versie nieuw, en doet daar niet veel voor onder. Alleen wat minder presets, etc. Met een beetje geluk kun je er voor € 400,- één scoren. SUC6.

Ik heb ongeveer hetzelfde 'probleem' als jou, krachtwerk...
Ik wil binnenkort ook mijn eerste synth aanschaffen, en mijn voorkeur rust ook op de ms2000 alleen dan de 'b-versie'
maar nu heb ik dit forum is afgespeurd, en zie toch dat de meningen erg verdeeld zijn over deze synthesizer.
zou men niet de voor en nadelen een beetje op kunnen noemen van deze synth?
ik ben een beginner op hardware gebied, en weet niet wat er nu zoal mogelijk is, en vraag me af of de ms2000b een goede aanschaf is als 1e synth.
wie kan me/ons helpen?

Ik heb heel lang een MS2000 gehad. En ik heb ook wel wat dingen gehad om met te kunnen vergelijken. Als je echt + en - wil, hier komen ze dan:

+

Virtueel analoog, dus stabiele osc.en, geheugen (presets ook), veel functies, ...

Vocoder en synth in één.

Stepsequencer

Goede midi-implementatie

Als beginnersynth geen slechte keuze (maar vergeet niet dat met de huidige softsynth ontwikkeling je met software een evenwaardig alternatief hebt mits je controllers hebt).

-

Virtueel analoog, dus geen onstabiele osc.en :)

De Filters vind ik persoonlijk erg teleurstellend.

Als je de klank gaat vergelijken met goede analoge synthesizers of de betere VA's, dan schiet de MS2000 net iets te kort. Maar als het je eerste synth is, zal je daar wellicht geen last van ondervinden.

Alles hangt natuurlijk af van je persoonlijke voorkeur. Vind je zelf dat de MS2000 schitterend klinkt, aarzel niet om hem te kopen. Tweedehands zijn de prijzen best wel aangenaam. Voor de gedetailleerde specs heb je google, maar dit is dus mijn mening.

de ms2000 is eigelijk wel 1 van mijn favoriete synthesizers.

hij heeft een makkelijk en geweldig te bedienenen modulatie-sequencer, waarmee je geweldige evoluerende sounds kan maken en live kan aanpassen. ook de patch mogelijkheden zijn erg uniek.
hij nodigt uit om te programmeren en is makkelijk te bedienen, dus snel resultaat met je eigen sounds!

Nadelen aan de synth: maar 4 stemmen, en de knopjes vind ik niet echt stevig. Het filter vind ik ook wat minder dan bv op de ob12 maar de modulatie-sequencer maakt alles goed

Het is een hele mooie bak die uitnodigt om te programmeren; veel functies zitten direct onder de knoppen op het frontpaneel. Vooral de uitgebreide modulatiemogelijkheden zijn interessant. Hij heeft een heel eigen geluid (korgish :)); ik maak zelf industrial en ben uiteindelijk gegaan voor een virus, maar heb een maandje terug een jongen van een amerikaanse band ontmoet die ALLES uit zijn MS2000 haalde - en dat was ook scheuren :D Mooi veelzijdig dus; mijn tweede keuze. Zodra ik weer wat geld heb wil ik deze ook in huis halen...

Alleen de knopjes zijn inderdaad een beetje cheapass.. dat is zonde. Maar wát een mooi frontpaneel :D

Cas

bedankt, hier heb ik wat aan...

maar 1 ding snap ik nog niet helemaal, ik heb van meerdere personen gehoord dat de 4stemmigheid van deze synth eigenlijk erg ouderwets is, en vooral nadelig. Maar wat houd dit nou precies in?
Wanneer ik deze synth koop zal ik hem vooral gebruiken voor in mijn kleine studiotje, waar ik hiphopachtige beats muziek maak, maar aangezien ik niet alleen wil samplen vond ik een synth wel passend. ik gebruik nu ook wel soft synths als absynth en fm7, maar ik draai liever aan echte knoppen. vandaar da ik uitkwam op de ms2000b

nou ik denk toch wel dat het de ms 2000b gaat worden.
volgende week naar de winkel... kan bijna niet meer wachten.
dat wordt smullen!!!

:{ :dubbel:

toch snap ik nog iets niet
als je met een hardware synth en bepaald geluid hebt, kun je dat alleen maar bijv. in cubase krijgen door het eerst in te spelen via midi, en dan op te nemen? of kun je ook bijvoorbeeld met zo'n potloodje eerst een patroontje uit-tekenen, en dan opnemen?
en kan je ook meerdere geluiden tegelijk afspelen met 1 synthesizeR? Vooralsnog werkte ik met absynth, en starte dan ongeveer 10x absynth op, speelde dan wat in, en corrigeerde de boel, en dat dan 10x.
Het lijkt me als ik zo kijk meer werk om een compositie te creeëren met hardware synths, dan met softsynths, klopt dat ?

Origineel geplaatst door Bazz
toch snap ik nog iets niet
als je met een hardware synth en bepaald geluid hebt, kun je dat alleen maar bijv. in cubase krijgen door het eerst in te spelen via midi, en dan op te nemen? of kun je ook bijvoorbeeld met zo'n potloodje eerst een patroontje uit-tekenen, en dan opnemen?

Je hebt twee opties:

Ofwel speel je gewoon in met de toetsen van de MS2000 zelf en neem je in audio op in cubase

Ofwel "trek je balkjes" of speel je op het toetsenbord met de midi out van je MS2000 in de midi in van je computer. Dan kan je nog wat corrigeren in cubase en de computer voor jou laten spelen. Als je dan alles mooi gezet hebt, kan je de audio opnemen terwijl de computer midi afspeelt.

en kan je ook meerdere geluiden tegelijk afspelen met 1 synthesizeR? Vooralsnog werkte ik met absynth, en starte dan ongeveer 10x absynth op, speelde dan wat in, en corrigeerde de boel, en dat dan 10x.
Het lijkt me als ik zo kijk meer werk om een compositie te creeëren met hardware synths, dan met softsynths, klopt dat ?

Als ik het mij goed herinner heeft de MS2000 2 parts, waardoor je 2 geluiden tegelijk kan laten afspelen. Je blijft natuurlijk ook beperkt door de 4stemmigheid.

je kan maar 1 geluid tegelijk afspelen.
je kan alleen de geluiden 1 keer layeren,en dan wordt ie ook gelijk 2 stemmig
en ga je dan ook nog twee oscilators per timbre gebruiken dan heb je nog maar een stem over.
dit is erg beperkt,vandaar dat ik er sinds kort een virus bij heb gekocht voor 375 E
dus dan zou ik gelijk voor een soortgelijke gaan zoals een virus.
die heeft ook gelijk meerdere outputs en veel meer mogenlijkheden.

Origineel geplaatst door dixxy
je kan maar 1 geluid tegelijk afspelen.
je kan alleen de geluiden 1 keer layeren,en dan wordt ie ook gelijk 2 stemmig.

Je kan elk geluid een ander midi-kanaal geven en zo 2 geluiden afzonderlijk gebruiken. Hoe het dan zit met de polyfonie weet ik niet zo goed meer.

ik dacht dat die ms2000 dezelfede engine had als die van de microkorg.
iniedergeval is het met de microkorg niet mogenlijk.
je kan alleen een midi kanaal kiezen voor de beide geluiden tegelijk
dus niet afzonderlijk,zal die ms2000 toch meer mogenlijkheden hebben,weer wat geleerd

maar die 4stemmigheid is toch niet zo'n probleem wanneer je de synth alleen in de 'studio' gebruikt?
of heb ik het nou mis?
het enige nadeel is toch dan dat je maar 4 toetsen tegelijk kunt aanslaan?

Toen ik m'n korg prophecy de deur uit had geschopt, zocht ik iets wat lekker hands on werkte.
Makkelijk te editten, en snel resultaat. Ik heb een poos zitten twijfelen tussen een m2000 en een k-station.

Het is de k-station geworden, omdat deze warme en volle geluiden kan maken, en ook behoorlijk diep kan gaan.
Deze is trouwens 8 stemmig i.p.v 4.

In de ms2000 zit trouwens dat typische korg geluid zit. Voor de een juist een reden om aan te schaffen, voor mij een afknapper. De prophecy haal je ook zo uit een nummer, dat typische korg geluid, dat zit ook in de eltribes.Ik vond wel dat ik daar nu wel genoeg van had.

Je moet er van houden.

maar die 4stemmigheid is toch niet zo'n probleem wanneer je de synth alleen in de 'studio' gebruikt?
of heb ik het nou mis?
het enige nadeel is toch dan dat je maar 4 toetsen tegelijk kunt aanslaan?

Ja klopt.

dan snap ik niet waarom er synths zijn met 64 of meer stemmen
dat wil je toch niet aanslaan, daar zit vast meer achter...toch? :confused:

Back