Origineel geplaatst door Bazz
ja wat VA betekent weet ik wel, maar wat precies inhoud en wat het verschil is met andere soorten synthese...zou ik iig niet goed uit kunnen leggen, en wat rompler is zou ik niet weten.
maar daarnietvan...
in dezelfde prijsklasse zie ik ook de oberheim ob12 met 12 stemmen, das al 3x meer dan die ms2000b.
ik heb al eens een discussie gelezen op dit forum over welke synth beter presteerde...etc
maar daar waren de meningen wel erg verdeeld...
die ob12 lijkt me ook wel wat, hoewel ik die ms2000b wel 100x mooier eruit vind zien, maar dat is natuurlijk niet het belangrijkste van een synth..
De meningen over synths zullen altijd wel verdeeld blijven omdat het grotendeels smaakgebonden is. Wat mij betreft, denk ik dat je beter voor een workstation kan gaan, ook al is dat complexer om je eigen geluiden te maken. Maar het grote voordeel is dat je steeds multitimbraal kan werken, dat je ook een drumcomputer ingebouwd hebt, evenals effecten en één of ander opslagmedium.
De interessantste zijn nog steeds de duurste:
Yamaha Motif of Motif ES
Roland Fantom-S of X
Kurzweil K2x00
Maar er bestaan ook andere/oudere modellen waar je eens over kan nadenken:
Roland D20 (1987 op de markt: 32 stemmen, 16 kanaals, drumcomp, eenvoudige effecten en zeer beperkte sequencer)
Ensoniq EPS(+): (ergens rond 1990 op de markt dacht ik): 24 stemmen, 16 kanaals, sampler
Roland W30: (1990 op de markt: 16 stemmen, 16 kanaals, sampler met uitgebreid display, geen effecten maar wel heel
goeie sequencer
Korg 01/W weet niet meer wanneer op de markt, maar is een erg krachtige telg uit de Korgfamilie
Korg T3 : idem
Yamaha SY77/SY99: eind jaren 80/begin 90: 32 stemmen (16 FM + 16 PCM), effecten, drumcomputer, sequencer. Erg uitgebreid qua sonische mogelijkheden maar complex in gebruik, zeker voor een beginner.
Kurzweil K2000: 1990 : 24 stemmen, 16 kanaals, supersynthesemogelijkheden, goeie FX en sequencer. De VAST-synthese is erg krachtig en diepgaand, maar daardoor ook complex.
Onderstaande link kan je gebruiken als richtlijn om bepaalde types te leren kennen. Het zijn kommentaren van gewone mensen over hun synths. Lees het steeds kritisch, je zit ten slotte met voor- en tegenstanders van bepaalde merken. Maar je kan er desondanks veel bruikbare info uit halen (zowel voor nieuw als oud materiaal)
http://www.harmony-central.com/Synth/Data/#man
Succes